Jag flög bort mitt FPV flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Jag flög bort mitt FPV flygplan

Inlägg av Walle »

Fasiken vad kul att du fick tillbaka det! :D Tänk om det hade varit en finnig femtonåring som hittade planet.."spännande", åsså ner i kassen och hem ;)

Hur är det att sända på 1.3GHz-bandet i Sverige? Är det en fri frekvens?

Glasögonen du har är ju betydligt bättre än dom jag hade förut, de där verkar ju riktigt trevliga! Hur upplevs bilden när man flyger från dom?

Har du nån koll på flyghöjd? ;)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Grattis Dadde att du fick tillbaka det.

Då var jag inte långt ifrån i min gissning (ca 400 meter !!) var jag trodde det var utifrån din flygvideo (jämförde med flygfoton). (Se mitt tidigare inlägg av koordinater) 8)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Jag har alltid drömt om att ha ett sådant plan (eller plan överhuvudtaget).
Kul att du fick tillbaka det!

Till nästa gång bör du fundera på att ha en "nödsändare" och eventuellt ett litet "backupbatteri" du kan koppla över till när strömmen sinar.

Hjo ligger inte så farligt långt ifrån Göteborg, så man kanske kunde komma och se på när du flyger någon gång...
laban12

Inlägg av laban12 »

Planet har uppenbarligen inte glidflygit rakt fram... har det vänt upp mot vinden!?
Gått i stora cirklar mot marken..?
Hmm... spännande!

Kul att det kom "hem"! :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jäkla tur att det var rätt person som hittade det och väldigt roligt att du fick tillbaka det, det ligger ju en del pengar i en sådan här FPV.

Headtracking har jag ingen utan kör pannen på väntsterspaken där du normalt kör sidoroder och för att använda tilten låser jag gasen för att sedan använda hela vänsterspaken för styrning av kameran.

Det var den andra kanalen till kameran jag inte fick ihop hur man fick fram med denna sändare, låsa kanal? Hmm, får kolla den manualen lite extra för då kan ju vara värt att skaffa denna sändare trots allt för detta är något jag missat.

1.3GHz behöver man ej sändarlicens till men det ligger däremot under amatörradiotrafik så det krävs med andra ord amatörradiocertifikat för att få sända på denna frekvens. Däremot har man tillåtelse att använda 1KW om man inte stör annan utrustning så det är lite bättre på så vis än med 2.4GHz och dess 25mW som är för att det ju är väldigt många grejer som använder denna frekvens. Dessutom användes visst en 2.4GHz sändare till flygplanet så det hade i så fall funnits vissa risker med störningar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Säker på att det inte är 1,2GHz? (i videolänken)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Vad härligt att höra dadde, en historia som slutade lyckligt :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Frekvensområdet 1.24 - 1.3GHz är licensbefriat men man måste däremot ha amatörradiocertifikat för att få sända där om man sänder och det lär då även gälla moduler. Är en modul på 1.3GHz däremot godkänd att användas i Sverige av vem som helst så skall det ju vara ok men är den ej godkänd så är det någon typ av certifikat som gäller för att vara laglig.

Är frekvensen utanför detta frekvensområde så måste man inte bara ha licens för den frekvensen utan man måste även ha certifikat för att ens få sända där. Håller man sig inom det nämda området verkar det "bara" behövas en amatörradiolicens om man vill vara laglig.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Varför flyger man med glasögon? är det inte smidigare med en bildskärm med högre upplösning?
Iofs så kanske kameran inte har så mkt högre upplösning än videoglasögonen, :S
Eller är det endast för upplevelsen?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kamerorna har ju lägre upplösning än glasögonen, så man vinner ingenting upplösningsmässigt på att köra med en bildskärm.

Jag har försökt att flyga efter bildskärm, men det är oerhört svårt när man är ute i fält. Att få bort alla störande reflexer kräver att man sitter under ett skynke..och då är det betydligt smidigare med glasögon med bildskärmar i :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Är det här någon speciell videosändare? för jag har aldrig sett någon sådan på 1.3GHz...
Allt som jag har kollat på och kommit i kontakt med har antingen varit märkt 1.2Ghz eller 2.4GHz.
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Videosändaren kan sända på dessa frekvenser:
CH1 1240 MHz
CH2 1280 MHz
CH3 1320 MHz
CH4 1360 MHz
Så det är lika mycket en 1.2GHz sändare som en 1.3GHz sändare :wink:

Varför jag valde att köra med glasögon är iaf för att få känslan och smidigheten. Bilden är fantastisk tycker jag! Upplevs som mycket stor och högupplöst.

Henry: Jag kör sändaren i helikopter läget istället för flygplansläget vilket ger mig tillgång till throtle och pitch kurvor och på så sätt så kan jag växla mellan att styra gasen och tilten med hjälp av Idle-up switchen.
Hoppas det var begripligt :humm:

gurgalof: Du är mycket välkommen att kika förbi Hjo om du vill. Ta tåget till Skövde så hämtar jag dig på stationen 8)

Ska bli riktigt gött att få GPS expandern så jag kan ha koll på höjd, hastighet, sträcka hem m.m

Är fortfarande lyrisk över att planet hittade hem!
Sitter just nu och reparerar det sista på det.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Du lär väl skriva ditt mobilnummer på planet i framtiden!
Kul/tur att det hitta hem! :)
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

GPS med en pil hem är aldrig fel, segelflyger i "riktiga" segelplan på somrarna och första gångerna på ett flygfält känns det tryggt att ha en pil som visar vart man startade. Det blir snabbt en salig blandning av grönt och det är inte så lätt att känna igen sig. Måste vara ännu svårare genom ett par videoglasögon på låg höjd!

Kul läsning om ditt bygge för övrigt, mer sånt!

Läser en del på http://diydrones.com/ om liknande plan med autopilot och är klart sugen på ett bygge, men tiden finns inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

40MHz hopp? Det var rätt ordentligt hade dock hållit mig så nära 1.3GHz som möjligt om jag haft en.

Jag kör sändaren i helikopter läget istället för flygplansläget vilket ger mig tillgång till throtle och pitch kurvor och på så sätt så kan jag växla mellan att styra gasen och tilten med hjälp av Idle-up switchen.

Aha, det förklarar varför jag inte hittat något för jag har tittat på en 6EXA. :) Visste inte att man kunde programmera heli/flyg sändaren på det viset, väldigt bra att veta. Du har då alltså en 2.4GHz 6EXP gissar jag? Får ta och kika på manualen till sådan då istället på vad mer man kan göra med den.

Nej men då hänger jag med, bra att veta hur det ligger till så då kan man ju skaffa sig en 6EX trots allt.
Senast redigerad av Henry 22 januari 2009, 22:31:49, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar