p-FET fundering.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

p-FET fundering.

Inlägg av Zäta »

Jag fattar inte detta med pMOSFETar riktigt känns det som......
Jag tänkte använda några STP12PF06 för att multiplexa lite lysdioder till en LED-drivare som sänker ström.
Datablad: http://www.st.com/stonline/products/lit ... /11236.pdf

Jag har börjat utan leddrivaren och kopplat drain på pFETen till en lysdiod och ett motstånd som jag kopplat till jord. Source till +5V och gate till +5V via ett pullup motstånd på 10k.

Lysdioden är då släckt!

Kopplar sen en sladd från gate till jord så att jag drar ner spänneingen via pullup till jord. Lysdioden lyser, vilket också känns rätt ju. :)

Mäter jag nu spänningen över lysdioden och motståndet så är den nästan 5V.

Än så länge funkar allt som jag förväntar mig, det är nu när jag ska försöka styra pFETen med en utgång på en PIC som jag inte hänger med på vad som går fel....
ENligt tidigare råd här på forumet så kopplar jag nu en liten transistor(jag hade en BC547) för att driva gaten. Basen via ett 1k-mostånd till PICen, emittern till jord och collectorn till gaten.

Sätter jag nu porten till hög så slocknar ju lysdioden. Sätter jag den låg så tänds lysdioden. Rätt funktion alltså, men nu när den lyser ligger bara ca 2,5V över lysdioden och motståndet. Spänningen mellan Source och Drain har alltså ökat från nästan ingenting till över 2V. Varför? Kan nån hjälpa mig begripa detta? :)

Ytterligare en ledtråd: Kopplar jag basmotståndet till jord direkt istället för till PICen så har jag åter ca 5V över lysdiod och motstånd.
Användarvisningsbild
JockeE

Re: p-FET fundering.

Inlägg av JockeE »

Jag blir lite fundersam. Du skriver att lysdioden slocknar då du sätter porten hög och vice versa. Om porten är hög borde BC547 leda och därför dra gaten mot jord => lysdioden tänds.

Edit: Du skriver att lysdioden tänds och att allt är bra om du jordar basen på BC547, detta borde inte vara möjligt om du kopplat som du beskriver. Mitt förslag här nedan har nog inget med problemet att göra i så fall. (Även om det är värt att tänka på.)

=======================
Till problemet, min gissning:
Även om din BC547 är bottnad, så har den nog ca 2-300mV över kollektor-emitter. Det betyder att gaten på din FET inte dras hela vägen ner till jord. Detta medför att FET:n har högre resistans, därav spänningsfallet.

Det är dock lite oklart varför du använder en transistor för att styra gaten i detta fall. PICen bör kunna driva FET:n direkt, möjligen via ett gatemotstånd.
Senast redigerad av JockeE 20 januari 2009, 15:31:57, redigerad totalt 1 gång.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Som JockeE påpekar, en transistor inverterar signalen om den är kopplad som du beskriver. Något är fel.

Sedan ska du titta på värdet för VGS(th). FETen är inte direkt lämplig att användas i ett 5V system eftersom du ligger precis på gränsen där små variationer på gaten ger stora ändringar på resistansen mellan drain och source. Du borde leta efter en FET som är specad Logiknivå-styrbar.

Edit: Är du säker på att du har en BC547 (NPN). Om du satt dit en PNP-transistor ex BC557 så skulle du få exakt det resultat du ser.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Tack för svaren!
Jag har löst problemet. Som ofta när man är osäker på nåt så letar man på fel ställe.
Det visade sig bero på ett mjukvarufel som gjorde att porten på PICen inte drogs till jord riktigt. Nu fungerar det somjag beskrivit och förväntat mig!
Eftersom jag känner mig osäker på dom här p-kanals mosfetarna så fokuserade jag helt fel i felsökandet. Jag inser ju dock att dessa FETar inte är specieltl lämpliga, men har så svårt att hitta dessa logikstyrbara som det ofta skrivs om. Någon som vet vart jag kan köpa dessa? Eller har några att rekomendera?
Skriv svar