Digital pot för att styra kontrast på LCD, beter sej skumt?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Digital pot för att styra kontrast på LCD, beter sej skumt?

Inlägg av gunne »

Jag har en grafisk LCD från lumex som har inbyggd drivspänning till kontrasten och där man justerar kontrasten m.h.a. en potentiometer. Databladet för LCDn finns här och inkopplingen av kontrasjusteringen är på sida två.

När jag kopplar in en vanlig kolpot på 10k så funkar det klockrent att ställa kontrasten. Ca 2k mellan Vee och Vo och 8k mellan Vo och Vdd ger bra kontrast.

Efter att ha labbat med LCDn har jag gjort ett etsat kretskort och då satte jag dit en digital potentiometer som heter MCP41010 (datablad). Jag styr den med en Atmega128 via SPI. Den är inkoplad enligt bild:

Bild
SPI-styrningen av potentiometern fungerar. Jag stegar mellan 0 och 256 och den upmätta resistansen mellan PW0 "wipern" (sveparmen?) och PA0 går snällt mellan 0 och 10kohm. Detta har jag mätt upp på LCD-sidan av den ca 1,5 meter långa flatkabeln som förbinder kortet med skärmen. Men när jag kopplar ledarna till LCDn så får jag ingen som helst skillnad i kontrasten. Jag vet att tecken etc kommer fram för jag har lött på en vanlig potentiometer på LCDn och då fungerar den som den ska.

Jag förstår verkligen inte varför det inte funkar. Resistansen är ju uppmätt ute vid LCDn och är inom samma område som den vanliga poten. Det är första gången jag någonsin använder en digital pot. Är det någon aspekt av sådana som jag inte tänker på? Har själva potentiometerfunktionen på en digital pot några egenskaper som är skilda från en vanlig potentiometers?

Edit: Kontrasten med den digitala poten är konstant för låg, dvs inga svarta pixlar utan bara ljust.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Digital pot för att styra kontrast på LCD, beter sej skumt?

Inlägg av thepirateboy »

Hur stor ström kör du igenom den? Står nåt i databladet om max ström:

RHEOSTAT MODE:
"To avoid damage to the internal wiper circuitry in
this configuration, care should be taken to ensure the
current flow never exceeds 1 mA."
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Hmmm... Men den är ju inte i "Rheostat mode" utan i "Potentiometer mode". Och den verkar ju inte skadas eftersom den glatt fortsätter att fungera så länge jag inte har den koplad till LCDn.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Wikipedia: "While quite similar to a normal potentiometer, digital potentiometers are somewhat constrained by current limits in the tens of milliamperes."

Det framgår dock inte i databladet till LCDn hur mycket ström kontrasten drar. Är det någon som vet ungefär hur mycket de brukar dra? Någon annan som har kontrollerat kontrast från en mikrokontroller förut?

Jag funderar på om man kanske kan löda dit två fasta motstånd så att man avlastar lite av strömmen från den digitala poten men fortfarande har vissa justeringsmöjligheter.

Edit: Tror att jag hittade boven i dramat. För den digitala potentiometern gäller absolute maximum ratings: "All inputs and outputs w.r.t. Vss: -0.6V to Vdd +1.0V." Och LCDn har väl negativ spänning på Vee om jag inte missminner mig så då funkar det ju inte. Någon som har tips på hur jag skulle kunna koppla in lite extra komponenter för att få det att funka? Kanske ett fast motstånd mellan Vee och Vo och sen digitala poten i rheostatläge mellan Vo och Vdd? Under förutsättning att strömmen är tillräkligt låg. Jag får undersöka vad det är för spänning på Vee.

Edit 2: Nu såg jag inte vad exile hade skrivit när jag redigerade för jag hade inte uppdaterat. Men vi verkar ju ha kommit till samma slutsats i alla fall...
Senast redigerad av gunne 18 januari 2009, 19:39:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Risken är att du matar den digitala poten med negativ spänning vilket den inte gillar (Vee från LCDs DC-DC-omvandlare ) ....
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

exile har med mycket stor sannolikhet rätt.
Kontrollmät med inkopplad kol-pot dess område med en extern voltmeter.
Vanligen så skall Vo vara en ren DC spänning, om du har tur så ligger den inom området 0-5V och då gör du enklast en PWM med MEGA128 som du lågpassfiltrerar rejält (RC filter 10k/10uF) så blir du av med en dyr komponent.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jo, precis. Men nu har jag lött ihop kortet och poten sitter där den gör. Jag misstänker dessutom att Vo skall vara negativ men jag är inte säker. Jag får kolla både spänningen och strömmen med den vanliga potentiometern och sen lösa det. Har jag tur så är strömmen mellan Vdd och Vo <1mA och då kan jag koppla den digitala poten som rheostat mellan Vdd och Vo och ha ett fast motstånd mellan Vo och Vee. Då behöver jag bara kapa två ledare och löda dit ett motstånd. Annars får jag fundera ut nåt annat...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu har jag kollat lite. Det verkar vara ca -4,4V på Vee och Vo skall justeras typ mellan -3,4 V och - 2,7 V för fullt kontrastsving.

Genom att bara klippa två banor på kortet och löda dit två motstånd kan jag få till en sån här krets:
Bild

Minimala motståndet mellan Vdd och Vo blir 10kohm och maximala spänningsfallet är ca 8,4V så strömmen blir ju max 8,4V/10kohm = 0.84 mA. Och potentiometerns alla terminaler är mellan 0V och 5V så det bör fungera med den digitala potentiometern.

Allt funkar bra med en vanlig pot i alla fall. Nu måste jag bara skaffa lite ytmonterade motstånd för att testa med den digitala oxå. Eller har jag missat nåt annat?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr fick jag ett motstånd på 3k3 ohm istället för 2k2 på elfa så det blev lite ljust. Inte så lätt att se vad det står på en 0603-kapsel, men de borde ju stå på rullen tycker man...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Verkar som ELFA inte bara har problem med webben då..
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Lämna feedback till ELFA på något sätt, dom blir vanligen mycket glada för det, och även vi andra möjligen.

Det finns ju två möjliga felkällor.
Felplockat, klantigt av dom men det drabbar bara dig.
Dom har ett logistiskt fel någonstans, om jag skulle montera några tiotal kort med 3k3 istället för 2k2 så blir det mycket problem...
Skriv svar