När jag kopplar in en vanlig kolpot på 10k så funkar det klockrent att ställa kontrasten. Ca 2k mellan Vee och Vo och 8k mellan Vo och Vdd ger bra kontrast.
Efter att ha labbat med LCDn har jag gjort ett etsat kretskort och då satte jag dit en digital potentiometer som heter MCP41010 (datablad). Jag styr den med en Atmega128 via SPI. Den är inkoplad enligt bild:

SPI-styrningen av potentiometern fungerar. Jag stegar mellan 0 och 256 och den upmätta resistansen mellan PW0 "wipern" (sveparmen?) och PA0 går snällt mellan 0 och 10kohm. Detta har jag mätt upp på LCD-sidan av den ca 1,5 meter långa flatkabeln som förbinder kortet med skärmen. Men när jag kopplar ledarna till LCDn så får jag ingen som helst skillnad i kontrasten. Jag vet att tecken etc kommer fram för jag har lött på en vanlig potentiometer på LCDn och då fungerar den som den ska.
Jag förstår verkligen inte varför det inte funkar. Resistansen är ju uppmätt ute vid LCDn och är inom samma område som den vanliga poten. Det är första gången jag någonsin använder en digital pot. Är det någon aspekt av sådana som jag inte tänker på? Har själva potentiometerfunktionen på en digital pot några egenskaper som är skilda från en vanlig potentiometers?
Edit: Kontrasten med den digitala poten är konstant för låg, dvs inga svarta pixlar utan bara ljust.