Trapetsskruv friktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trapetsskruv friktion?

Inlägg av tecno »

OK, jag ser inte uppställningen av 'bilden' framför mig, bara du vet vad du vill göra.

Har jobbat många år med avancerad timelaps med bla Lennart Nilsson och tagit fram delar av hans teknikprylar, jag hjälper till så gott jag kan.
Husse

Inlägg av Husse »

När man köper stegmotor så måste man se till att man har drivare och motor av samma typ (en bipolär motor med unipolär kontroller
Oops måste nog googla lite nu... :oops: Mycket att lära.

Husse
Husse

Inlägg av Husse »

Tecno:
Vilken lyckträff! LN är ju min idol!
Antar att du kan en del om fotografering då cool!
Jag kanske tänker helt fel men säg att jag tar 250 bilder, exponeringstid 15dels sekund, en bild varannan sekund.
Blir det inte ett hopp vissa rutor och ibland inte beroende på att exponeringen inte "synkar" med stegen på motorn?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

En relevant fråga.
Hur hade du tänkt driva det hela?
En stegmotor är ju inget man bara kopplar till några R6 batterier och det funkar rakt av, utan det krävs elektronikstyrning.
Om man dessutom ställer krav på noggrannhet dvs EXAKT antal mm/minut så behöver man en CPU som styr det hela.
Det bästa är ju om styrningen styr inte bara stegningen utan även exponeringstillfällena så då behövs en kamera med någon form av fjärrkontrollingång, har du det?
Kan du tillräckligt med hårdvara för att göra detta själv?
Kan du programera i PC eller embedded CPU miljö?
Eller har du pengar att köpa tjänster för?
Husse

Inlägg av Husse »

limpan4all:
Tanken från början var att ha en högvarvad batteridriven elmotor som är kraftigt nerväxlad för att driva en skruv i jämn långsam rörelse, det är först nu som jag hört om stegmotorer.
Exponeringsintervaller och antal exponeringar styr jag genom en intervaliometer.
Jag har inga planer på att göra något tokavancerat eller kostsamt eftersom jag bara är en amatörfotograf som fått en bildidé som jag gärna skulle vilja förverkliga.
Jag kan så gott som ingenting om elektronik så därför är jag här och försöker få lite tips hur jag kan realisera min idé.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad använder du för intervalometer, inbyggd eller en extern "box"?

Om man inte har krav på _exakt_ antal mm/min utan bara att den håller jämn hastighet mellan exponeringarna skulle man ju kunna sätta
en justerbar oscillatorkrets som ger stegpulserna kopplad till en stegmotordrivare och däremellan ha en krets som man kopplar in mellan
en extern intervalometer och kameran som bryter stegpulsningen under en viss tid när intervalometern ger signalen till kameran...?

Inte heller jag får riktigt klart för mig vad det är du vill åstadkomma?

Fördelen som jag ser det med en stegmotor är att man kan justera hastigheten elektroniskt utan att tappa massa kraft, en DC-motor blir
väldigt svag om man sänker spänningen så lågt så att den ska röra sig sträckan på 10tim om den ska röra sig samma sträcka på 1/60-del av tiden i maxfart.

annars måste man börja jobba med utbytbara utväxlingar rent mekaniskt och det kan både bli en mer avancerad och dyrare historia...

Hur dyrt det blir med stegmotor beror dels på vad man har för krav, dels var man köper sakerna ifrån och dels hur mycket man kan göra själv.
Husse

Inlägg av Husse »

Meduza:
Vad jag vill åstadkomma är helt enkelt en vanlig timelapse där man samtidigt får en åkning under tiden.
Föreställ dig en blomma som slår ut under 10 sekunder där kameran samtidigt åker.

Jag tror iofs att stegen kanske inte blir märlkbara i de flesta situationer även om jag helst ser en helt kontinuerlig framdrivning.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är här jag inte får ihop din 'bild'

Ena stunden långa exponeringstider, nästa en blomma som slår ut på 10sekunder och du ska åka med kameran

Resultat = blurr. Är detta du vill 'skapa'?
bearing

Inlägg av bearing »

Om exponeringstiden är lång är det väl en fördel om släden stannar innan varje exponering?
Eller är du ute efter rörelseoskärpa?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I den snabbaste rörelsen (1m på 10min) så kommer kameran röra sig under 0.1mm under tiden slutaren (1/15 sekund) är öppen såvida man inte stannar
drivningen under tiden, hur mycket oskärpa det ger beror inte på om det en konternuerlig rörelse eller steg utan på hur långt kameran rör sig under exponeringen.

Precis som bearing säger är det bästa sättet att hindra rörelseoskärpa att stanna släden under exponeringen (eller egentligen är det bästa att stanna den någon tiondel före exponeringen och hålla den stilla under exponeringen)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tror knappast stegmotorns "hackande" är ett problem, eftersom rörelsen är helt linjär. Under en 1/15s slutartid kommer den ju även vid den snabbaste farten fortfarande bara rör sig en oerhört kort sträcka. Jag hade absolut inte brytt mig om att konstruera så att den stannar varje gång den ska ta en bild.

Som Meduza skriver så kommer den enbart röra sig 0.1mm, och det är en helt linjär rörelse. Det lär knappast ens vara märkbart. En vridning påverkar ju resultatet betydligt mer än en linjär rörelse.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kan man inte göra en helt mekanisk lösning med ett tungt lod som är växlat via remhjul till trapetsskruven, ungefär som en gammal klocka ,men utan tick/tack.
Man kanske får ha lodet på en hög stolpe.
Lite som Jamius driver sin bandsåg i film två:
http://jamius.com/Robot/Robot.html

Eller ännu enklare, bara drar kameran på räls!
Senast redigerad av POS 18 januari 2009, 21:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Husse

Inlägg av Husse »

Glöm blommor och slutartider jag pratat om, det är bara exempel på vad jag ska använda konstruktionen till.
0,1 mm på en sekund med vidvinkel kommer inte vara ett problem Så i mitt fall skulle det fungera utmärkt med en kontinuerlig rörelse.
Husse

Inlägg av Husse »

hur mycket oskärpa det ger beror inte på om det en konternuerlig rörelse eller steg utan på hur långt kameran rör sig under exponeringen.
Jag tänker mig att ett steg sker snabbt från en position till nästa och det påverkar ev rörelseoskärpan.

POS:
Tanken är kanon men det blir nog lite opraktiskt känns det som. Den måste kunna transporteras lätt och smidigt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag hade nog satsat på en liten motor med snäckväxel, och sen en PWM-krets för motorstyrning. Känns som overkill med stegmotor..
Skriv svar