Trapetsskruv friktion?
Trapetsskruv friktion?
Hejsan alla!
Nykomling som behöver lite tips.
Jag håller på att konstruera en form av linjärenhet som ska transportera min stillbildskamera i en långsam rörelse.
Är själv ingen teknik-kille men skulle gärna vilja lära mig lite mer.
Nåja.
Har i alla fall tänkt mig att en släde (som kameran ska sitta på) ska transporteras med hjälp av en skruv längs en aluprofil.
Har kollat på kulskruvar men de verkar vara fantastiskt dyra så det är uteslutet. (om jag inte skulle råka springa på en begagnad eller nåt). Har sett något som heter trapetsskruv, som är mer överkomligt i pris. Undrar bara hur det är med friktionen om man jämför med kulskruv och kulmutter? Skulle man kunna avända en sådan i min lilla konstruktion tro?
Hela apparaten är tänkt att bli ca 1 meter lång och drivas av en elmotor.
Några idéer?
Husse
Nykomling som behöver lite tips.
Jag håller på att konstruera en form av linjärenhet som ska transportera min stillbildskamera i en långsam rörelse.
Är själv ingen teknik-kille men skulle gärna vilja lära mig lite mer.
Nåja.
Har i alla fall tänkt mig att en släde (som kameran ska sitta på) ska transporteras med hjälp av en skruv längs en aluprofil.
Har kollat på kulskruvar men de verkar vara fantastiskt dyra så det är uteslutet. (om jag inte skulle råka springa på en begagnad eller nåt). Har sett något som heter trapetsskruv, som är mer överkomligt i pris. Undrar bara hur det är med friktionen om man jämför med kulskruv och kulmutter? Skulle man kunna avända en sådan i min lilla konstruktion tro?
Hela apparaten är tänkt att bli ca 1 meter lång och drivas av en elmotor.
Några idéer?
Husse
- tecno
- Inlägg: 27279
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trapetsskruv friktion?
Hej Husse och välkommen till forumet.
Vikten på kameran är?
Hur långsamt/snabbt?
Ska du ta bilder i rörelse?
Vikten på kameran är?
Hur långsamt/snabbt?
Ska du ta bilder i rörelse?
Re: Trapetsskruv friktion?
Friktionen är betydligt högre på en trapetsskruv än på en kulskruv, men om du bara ska flytta en kompaktkamera i en långsam rörelse och inte behöver positionering på hundradelen så skulle jag aldrig lägga ut pengarna på en kulskruv, dessa är för applikationer där man behöver extrem precision, låg backslash och hög effektivitet!
Trapets fungerar bra, Kuggrem kan också vara ett alternativ att titta på, beroende på vilken hastighet och precision du behöver.
Vad har du tänkt dig att köra det med för motor?
Trapets fungerar bra, Kuggrem kan också vara ett alternativ att titta på, beroende på vilken hastighet och precision du behöver.
Vad har du tänkt dig att köra det med för motor?
Re: Trapetsskruv friktion?
Tack för era svar!
Kameran väger inte mycket, kanske 3-400g.
Användningsområdet är timelapsefotografering och släden ska röra sig i sin 1-metersbana från ca 10 min till ett par timmar. Det viktigaste är att gången blir jämn, har ritat en del skisser på hur jag ska lösa slädens rörelse i aluprofilen
Hittade en växlad elmotor som jag tänkte kanske skulle fungera:
http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=3 ... E&gID=1344
Eftersom det finns så många växlar så skulle den nog passa ändamålet?
Kuggrem har jag också funderat på men jag har inte hitta nåt ställe som säljer sådana.
Husse
Kameran väger inte mycket, kanske 3-400g.
Användningsområdet är timelapsefotografering och släden ska röra sig i sin 1-metersbana från ca 10 min till ett par timmar. Det viktigaste är att gången blir jämn, har ritat en del skisser på hur jag ska lösa slädens rörelse i aluprofilen
Hittade en växlad elmotor som jag tänkte kanske skulle fungera:
http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=3 ... E&gID=1344
Eftersom det finns så många växlar så skulle den nog passa ändamålet?
Kuggrem har jag också funderat på men jag har inte hitta nåt ställe som säljer sådana.
Husse
Re: Trapetsskruv friktion?
Med den utväxlingen och tiden så skulle du kunna använda en vanlig gängad stång. Nästan gratis och ger dessutom mer nedväxling.
Ju tunnare desto mer utväxling. Tex M3 ger 0,5 mm per varv.
Ju tunnare desto mer utväxling. Tex M3 ger 0,5 mm per varv.
Re: Trapetsskruv friktion?
Mitt förslag är vanlig M6-M10 gängstång och en liten 200-stegs stegmotor i direktdrift.
Du får med denna lösning (om vi förutsätter M10) 133,33... stegs upplösning per milimeter sträcka kameran ska flytta sig och kan styra det helt digitalt och därmed få exakt den hastighet du vill.
Vid den snabbaste hastigheten (10min) så blir det 222.22... steg per sekund, dvs drygt ett varv per sekund på skruven,
vid den lägsta hastigheten jag räknade på (10tim) blir det 3.69 steg per sekund.
Visserligen en dyrare lösning på motor och motordrivnings-sidan, men däremot billigare än både trapets och kuggrem.
Eftersom ingen större styrka krävs borde det räcka med en unipolär motor och drivning baserad på L297 eller liknande hemmabygge.
Pucco: en M3 på 1M längd... lite väl tunt kanske?
Du får med denna lösning (om vi förutsätter M10) 133,33... stegs upplösning per milimeter sträcka kameran ska flytta sig och kan styra det helt digitalt och därmed få exakt den hastighet du vill.
Vid den snabbaste hastigheten (10min) så blir det 222.22... steg per sekund, dvs drygt ett varv per sekund på skruven,
vid den lägsta hastigheten jag räknade på (10tim) blir det 3.69 steg per sekund.
Visserligen en dyrare lösning på motor och motordrivnings-sidan, men däremot billigare än både trapets och kuggrem.
Eftersom ingen större styrka krävs borde det räcka med en unipolär motor och drivning baserad på L297 eller liknande hemmabygge.
Pucco: en M3 på 1M längd... lite väl tunt kanske?
Senast redigerad av Meduza 18 januari 2009, 18:43:12, redigerad totalt 1 gång.
Re: Trapetsskruv friktion?
Blir inte en gängad stång lite för trög att dra runt?
Hur funkar en stegmotor? Att den hoppar i steg istället för att rotera kontinuerligt?
Hur funkar en stegmotor? Att den hoppar i steg istället för att rotera kontinuerligt?
- tecno
- Inlägg: 27279
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trapetsskruv friktion?
Då har du fått en hel del bra förslag, tillägger vajerdrift i samlingen som är enkelt att fixa och kostar lite slantar.
Hur ska du gå tillväga med vagnen vid exponeringen, ska vagnen stå stilla eller vandra? = Styrningsfråga.
Hur ska du gå tillväga med vagnen vid exponeringen, ska vagnen stå stilla eller vandra? = Styrningsfråga.
Re: Trapetsskruv friktion?
tecno:
Det är viktigt att det är en helt kontinuerlig rörelse så att inte det sker en snab stegrörelse mitt i en exponering.
Det är viktigt att det är en helt kontinuerlig rörelse så att inte det sker en snab stegrörelse mitt i en exponering.
Re: Trapetsskruv friktion?
Husse: man får helt enkelt ha en lite starkare motor än den du länkade till, men å andra sidan får man en hög utväxling och därmed styrka på köpet att flytta vagnen med.
Hur en stegmotor fungerar... tycker det känns som att den frågan finns det svar till lite överallt här på forumet men i princip är det så att det är en motor som har (oftast) 200 steg runt varvet som den hoppar mellan när man styr den med en drivkrets, beroende på hur avancerad drivare man har kan man sen få dom att inte hoppa utan rotera rätt lungt (kontrollera rörelsen ner till hundradels steg eller så).
Fördelen med dom är att dom har högt hållmoment och högt moment vid låga varvtal, samt att man kan kontrollera dom väldigt exakt i position.
Med en stegmotor och en lite smartare styrning skulle man kunna få vagnen att stanna till under varje exponering för att undvika oskärpa, även om det troligtvis inte behövs iom den låga farten (ett steg motsvarar här 0.0075mm)
Har du redan köpt en aluprofil eller tittar du på någon speciell för glidlösningen?
Hur styr du kameran?
Hur en stegmotor fungerar... tycker det känns som att den frågan finns det svar till lite överallt här på forumet men i princip är det så att det är en motor som har (oftast) 200 steg runt varvet som den hoppar mellan när man styr den med en drivkrets, beroende på hur avancerad drivare man har kan man sen få dom att inte hoppa utan rotera rätt lungt (kontrollera rörelsen ner till hundradels steg eller så).
Fördelen med dom är att dom har högt hållmoment och högt moment vid låga varvtal, samt att man kan kontrollera dom väldigt exakt i position.
Med en stegmotor och en lite smartare styrning skulle man kunna få vagnen att stanna till under varje exponering för att undvika oskärpa, även om det troligtvis inte behövs iom den låga farten (ett steg motsvarar här 0.0075mm)
Har du redan köpt en aluprofil eller tittar du på någon speciell för glidlösningen?
Hur styr du kameran?
Senast redigerad av Meduza 18 januari 2009, 18:54:01, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Inlägg: 27279
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trapetsskruv friktion?
Med en kontinuerlig rörelse kan du ju få rörelseoskärpa (ta det snabbare förloppet) och inget går ju förlorat om vagnen stannar upp - tar en ruta - och fortsätter. Nu vet jag ju inget om brännvidder eller avstånd till motivet heller för den delen ej heller exponeringstider så vad vet jag om vad du vill ha för resultat.
Re: Trapetsskruv friktion?
Trapetsskruv som du var inne på i början har för övrigt högre stigningar än gängstång, så även om dom är lättare att vrida ger dom högre vridmotstånd än gängstång på grund av att dom måste flytta vagnen längre per varv, deras stora fördel är högre fart, och det är ju något vi inte vill ha i denna applikation...
Re: Trapetsskruv friktion?
Har förmodligen en aluprofil på g från en kompis.
Tanken är att det ska sitta en släde som går i ett utfräst spår i profilen, upphängd med någon form av små styrhjul.
Jag är ju helt borta när det gäller elektronik så det där med vad som kan vara en lämplig motor och varför är en nöt att knäcka för mig. Den måste dessutom kunna drivas av ett någorlunda litet batteripaket eftersom jag ska kunna ta med hela härligheten ut på äventyr.
Tanken är att det ska sitta en släde som går i ett utfräst spår i profilen, upphängd med någon form av små styrhjul.
Jag är ju helt borta när det gäller elektronik så det där med vad som kan vara en lämplig motor och varför är en nöt att knäcka för mig. Den måste dessutom kunna drivas av ett någorlunda litet batteripaket eftersom jag ska kunna ta med hela härligheten ut på äventyr.
Re: Trapetsskruv friktion?
tecno:
Eftersom det kan röra sig om mycket långa exponeringstider så finns ju risken att det blir ett hack om inte gången är kontinuerlig men om det hackar 200 gånger på ett varv som i sin tur är utväxlat så borde det nog inte utgöra ett problem.
Meduza:
Om man har en högvarvad motor som man växlar ner med snäckhjul och lite grejer så kanske man vinner på mindre friktion med en trapetsskruv? Vad tror du?
Någon som har förslag på motor och var man köper den?
Husse
Eftersom det kan röra sig om mycket långa exponeringstider så finns ju risken att det blir ett hack om inte gången är kontinuerlig men om det hackar 200 gånger på ett varv som i sin tur är utväxlat så borde det nog inte utgöra ett problem.
Meduza:
Om man har en högvarvad motor som man växlar ner med snäckhjul och lite grejer så kanske man vinner på mindre friktion med en trapetsskruv? Vad tror du?
Någon som har förslag på motor och var man köper den?
Husse
Re: Trapetsskruv friktion?
När man köper stegmotor så måste man se till att man har drivare och motor av samma typ (en bipolär motor med unipolär kontroller fungerar visserligen, men man får inte ut vad motorn skulle kunna prestera i form av kraft, så det är lite slöseri.
Synd att Jojje här på forumet har lagt ner sin försäljning, för att han hade både lagom motorer och en av hans enkanalskort hade varit en enkel motordriver för dig...
Husse: du måste räkna med förlusterna i din växellåda, så nej jag tror inte man vinner på det, skillnaderna mellan gängstång och trapets är inte så enorma som man kan tro...
och dessutom ökar du då kostnaderna med ett par hundralappar till på utväxlingen...
Sen ska man inte ha en vanlig M10-mutter utan en mutter i plast, det minskar friktionen betydligt.
Synd att Jojje här på forumet har lagt ner sin försäljning, för att han hade både lagom motorer och en av hans enkanalskort hade varit en enkel motordriver för dig...
Husse: du måste räkna med förlusterna i din växellåda, så nej jag tror inte man vinner på det, skillnaderna mellan gängstång och trapets är inte så enorma som man kan tro...
och dessutom ökar du då kostnaderna med ett par hundralappar till på utväxlingen...
Sen ska man inte ha en vanlig M10-mutter utan en mutter i plast, det minskar friktionen betydligt.
Senast redigerad av Meduza 18 januari 2009, 19:24:44, redigerad totalt 4 gånger.
