Kjell... Suck

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Kjell... Suck

Inlägg av Walle »

Icecap skrev:..Mellanchefen var mäkta imponerat, han tog skydd då han såg att jag petade in mätpinnarna...
Har man en gång varit nära en exploderande multimeter så gör man det om man inte är helt säker på att den är inställd på spänningsmätning ;)

En klasskamrat när jag gick ellinjen i gymnasiet fick för sig att han skulle "mäta hur mycket ström det är i vägguttaget". Jag hade tinnitus i dagar..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Många billiga multimetrar har ett 10 A-området som är helt oavsäkrat. Det sitter en shunt (cirka 2 mm grov koppartråd) mellan 10 A och COM. Det innebär att om man nyss mätt laddström från bilens generator och sen ska kolla vad man har för spänning och glömmer flytta sladden från 10 A till V/mA/Ohm-anslutningen så kortsluter man batteriet med den där shunten.

Fast det blir inte så roligt som man kan tro, det enda som händer är att shunten försvinner.Ja, det fanns alltså inget spår kvar av den tråden mer cirka 1 cm i varje ände, 1,5 cm tråd hade i princip förångats.

Körde man 60 A genom shunten så small det inte, däremot smälte lödningarna och shunten "ploppade ur" hålen. Vet inte om det var en medveten konstruktion eller bara tur.

30 A genom shunten så fick höljet smältskador inom en halv minut.

Men mätsladdarna klarade inte 30 A, det sa "poff" och då flög sladden ut ur proben i ett moln av rök.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nerre, det där med "det enda som händer är att shunten försvinner. Ja, det fanns alltså inget spår kvar av den tråden mer cirka 1 cm i varje ände" är lite lustigt. Jag har jobbat mycket på tunnelbanan, och då får man ju höra en och en annan berättelse. Bland annat berättades det om hur någon lagt ett järnspett tvärs över rälen och strömskenan, när spänningen var frånkopplad. Det försvann också, när strömmen slogs på :)
Det "värsta" jag har sett försvinna var två kortslutningsdon. Stopptavlan var felhängd, så en tunnelbanevagn åkte för långt fram och ledde in ström i skenan som var frånkopplad och kortsluten..jag satt på skyddsplankan 1-5 meter från kortslutningsdonen. Adrenalin blev mitt nya andranamn :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Hade en Fiat i början på 80talet ...

Haha... Jag hade em gammal Renault 4 en gång i tiden ... blinkersen funkade inte, men när jag använde blinkreglaget så pulserade kupéfläkten... Visserligen inte Italienare, men inte så långt ifrån .
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Bil-el är kul på något vis.
Uppvuxen med engelska bilar, och därmed förstörd enligt många, så har jag ibland tittat på de Italienska när man behövt något med lite mer kvalité...

En av mina Alfor var riktigt roliga jordfel på. Man kunde bara slå på ljuset om lampan till chocken lyste, så man var tvungen att hålla spaken i ett visst läge med en klädnypa. Torkarna fungerade inget vidare i fuktig väderlek, dock väldigt bra när det var varmt och torrt, men de gick bättre om lampan i handskfacket lyste. Tog en liten stund att komma på.

--- Jonas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller på att lära pojken elektronik och han har nu fått lov att låna gamla Fluken. I min beskrivning av hur man använder det underströk jag (och kommer att upprepa) att man ALLTID ska sätta mätsladden i icke-strömmätning efter avslutat mätning!!!

Har just sett detta att mätsladden sitter kvar i strömingången när nästa man tar och mäter om det är 230V...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Icecap skrev: Har just sett detta att mätsladden sitter kvar i strömingången när nästa man tar och mäter om det är 230V...
Ja men Fluken har väl säkring på strömmätningen? Då löser säkringen bara och inget farligt händer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fluke 77 år INTE är avsäkrad på 10A ingången, inte heller AVO-8 som jobbet hade har den säkring.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Bil-el är kul på något vis.

Ja, det är något av det märkligaste som finns. Jag undrar tamejfan om inte de standarder för bilel som finns uppkommit enbart genom trial and error. Tycks inte finnas någon logik bakom. Jag har studerat elektronik, men bilel är fortfarande för mig fullständigt obegripligt! :?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker iofs att det brukar vara hyfsat logiskt om ma jobbar med samma bilmärke, men tillverkarna har ju helt egna standarder.

Alltid lika kul att leta rätt på en viss kabel i en hårt inlindad härva av 12 lika svarta kablar :) (minns inte vilken bil det var jag råkade ut för det på, när jag skulle jacka in mej på nån kabel för nån extrautrustning)
1802

Inlägg av 1802 »

Åkte i en bil med e-soppapump. Kopplad via torkarna. När torkarna gick fick den ingen soppa. Förgasarmotor så det tog en stund innan den började hacka. Fick bli manuell intervalltorkning :)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Från Kjell till bilel.

Min förra projektbil, en Saab 99 T skulle flyttas en skvätt framåt då den stod ivägen. Någon dag innan hade jag dock skruvat loss generatorn för att komma åt något annat antar jag (var säkert 10 år sedan), men när jag bromsade till efter de 10 metrarna så vippa generatorn mot blocket :doh: och pluskabeln ner till batteriet började glöda och ryka. Tyvärr var huven stäng så det tog ett par sekunder innan generatorn kunde petas undan. Kabelstammen kunde tyvärr inte räddas utan en ny från en donator krävdes. Det var ingen mening med att ens försöka sära på kablarna då det var, typ "en" kabel... :?

En kompis hade en 142'a där halvljus krävdes för att man skulle kunna starta. Iofs bra med halv-automatisk halvljus :lol: (Tror nyckeln hade bytts mot spårmejsel).
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Har några LEDs som var lika mycket fel på :evil:försökte prova en men det fungerade inte :oops: Vände polerna och,OJ! De har gjort fel,fungerade :shock: utgår nu ifrån att om en LED inte lyser så borde det fungera att vända polerna :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

eeeh, LEDs ska bara lysa åt ett håll, därför det heter halvledarkomponent :D :razz:
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Rifakungen skrev:eeeh, LEDs ska bara lysa åt ett håll, därför det heter halvledarkomponent :D :razz:
Jo men man var tvungen att koppla - till den röda kabeln och + till den svarta :D
Skriv svar