Kjell... Suck
Kjell... Suck
Köpte två 90612 lysdiodslister att ha bakom TVn. Var även lat och köpte ett ex av den färdiga kabeln. Inte katten funkade det... Kabeln hade svart som plus och röd som minus...
Re: Kjell... Suck
Ajdå! Lät inte bra! Har en liknande ,men betydligt dyrbarare historia att berätta.Handlar om när Midroc renoverade hissen i huset.Dom skulle byta spel och styrutrustningen.Den gamla hissen från 1962 skulle bli frekvenstyrd.
Tog en sån jäkla tid..över den tid som dom lovat att det skulle ta.Jag bodde högst upp och hörde att ngn var i maskinrummet...nu måste jag kolla varför det tar en så lång tid.
Det var nämligen så här att..i själva skåpet där styrutrustningen satt så fanns det plintar där det stod 24 volt och på nästa 230Volt.Var bara det att dom var förväxlade från fabriken!!Så det blev total haveri!230Volt på 24Volts ingången...inte så bra......Grillning!
Tog en sån jäkla tid..över den tid som dom lovat att det skulle ta.Jag bodde högst upp och hörde att ngn var i maskinrummet...nu måste jag kolla varför det tar en så lång tid.
Det var nämligen så här att..i själva skåpet där styrutrustningen satt så fanns det plintar där det stod 24 volt och på nästa 230Volt.Var bara det att dom var förväxlade från fabriken!!Så det blev total haveri!230Volt på 24Volts ingången...inte så bra......Grillning!
Re: Kjell... Suck
hehe, en kille jag jobbade med förut (när jag jobbade med fordonsel) hade en otroligt dålig ovana att ha svart som plus på prylar han monterade, han sa att det var logiskt för honnom, var han nu hade fått det ifrån
..Fast det lärde han sej av med efter ett tag
..Fast det lärde han sej av med efter ett tag
Re: Kjell... Suck
Jag utgår aldrig från att det är rättmärkt. Det är så ofta som det är felmärkt, så det är säkrast att utgå från att det är det också.
Ett av de värsta felen jag har hört talas om berättade min far om. Han jobbade under många år som elektriker/nätverkstekniker på kryssningsfartyg. Väldigt ofta fick dom åka till helt nybyggda skepp och koppla om mycket el, speciellt på de Italien- och Fransk-byggda båtarna.
På ett skepp på ett varv i Italien så hade de Italienska installatörerna förväxlat fas med skyddsjord i belysningssystemet i en teatersalong. Det låg altså fas på alla mässingslampor som stod på varenda litet bord i hela salongen när belysningen var påslagen...I arbetsordern hade det bara stått något om felsökning, och att lamporna inte lös när belysningen bar påslagen. Strålande...eller inte.
Ett av de värsta felen jag har hört talas om berättade min far om. Han jobbade under många år som elektriker/nätverkstekniker på kryssningsfartyg. Väldigt ofta fick dom åka till helt nybyggda skepp och koppla om mycket el, speciellt på de Italien- och Fransk-byggda båtarna.
På ett skepp på ett varv i Italien så hade de Italienska installatörerna förväxlat fas med skyddsjord i belysningssystemet i en teatersalong. Det låg altså fas på alla mässingslampor som stod på varenda litet bord i hela salongen när belysningen var påslagen...I arbetsordern hade det bara stått något om felsökning, och att lamporna inte lös när belysningen bar påslagen. Strålande...eller inte.
Re: Kjell... Suck
som jag alltid sagt! Italienare och el! Hade en Fiat i början på 80talet och elsystemet var rena katastrofen i den! När jag stod på tomgång tex i en korsning och hade vindrutetorkarna samt blinkers på.När jag.bromsade samtidigt så började torkarna att sakta ned så även blinkersen!För det mesta hade man ju kupéfläkten på också..den hörde man klart o tydligt hur den varvade ned!
Tog en koll på kablarna i bilen till baklyset tex..1 kvadrat låg alla på ..och alla var vita!
Kollade upp flera kablage..lika tunna!Det slutade också med att bilen brann upp!Kom åkande en vinterkväll 1985..plötsligt så försvann instrumenbelysningen ,samtidigt som bilen började hosta..svängde in på vägkanten och öppnade huvuen.Woff...så slog det stora lågor ut ur topedväggen!Visade sej senare efter att hinkarna släckt bilen att där det brunnit gick en stor kabelstam.
Kollade upp flera kablage..lika tunna!Det slutade också med att bilen brann upp!Kom åkande en vinterkväll 1985..plötsligt så försvann instrumenbelysningen ,samtidigt som bilen började hosta..svängde in på vägkanten och öppnade huvuen.Woff...så slog det stora lågor ut ur topedväggen!Visade sej senare efter att hinkarna släckt bilen att där det brunnit gick en stor kabelstam.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35460
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Kjell... Suck
Samåkte till en IT-kurs med en bekant för sådär 10 år sedan. En morgon hittade jag honom på gatan där han stoppat någon för att få lite extra kräm till bilbatteriet. Jag noterade hur han kopplade röd kabel till jord (båda ändar) och svart till plus. Han förstod inte min milda protest. Men som sagt han hade kopplat båda ändar (efter eget huvud), annars hade något mer explosivt hänt.
Re: Kjell... Suck
Kan bekräfta den där fördomen om italienare och el = not god (i industriella miljöer.)
Jag jobbar på ett företag som köper en del produktionslinjer för stål lite då och då. Ibland så får ledningen i det här företaget spariver utav groteska mått. Och då tappar ledningen allt förstånd och köper nått billigt från ex Italien. Och det blir bara skit, det var 5 år sedan affären gick igenom och linjen funkar väl hjälpigt nu men vägen dit har varit lång och svår. Och anledningen till varför linjen till sist börja kunna producera är att allt mumbo jumbo skit är ersatt med bättre grejjor av bättre kvalitet. Det skrämmande är att här snackar vi om grejjor för kanske 3 -400 miljoner kr, massor av ekonomer som ska räkna på vad som är bäst för företaget ändå blir det så fel gång på gång. Det övergår mitt förstånd.
Jag jobbar på ett företag som köper en del produktionslinjer för stål lite då och då. Ibland så får ledningen i det här företaget spariver utav groteska mått. Och då tappar ledningen allt förstånd och köper nått billigt från ex Italien. Och det blir bara skit, det var 5 år sedan affären gick igenom och linjen funkar väl hjälpigt nu men vägen dit har varit lång och svår. Och anledningen till varför linjen till sist börja kunna producera är att allt mumbo jumbo skit är ersatt med bättre grejjor av bättre kvalitet. Det skrämmande är att här snackar vi om grejjor för kanske 3 -400 miljoner kr, massor av ekonomer som ska räkna på vad som är bäst för företaget ändå blir det så fel gång på gång. Det övergår mitt förstånd.
Re: Kjell... Suck
Svart som plus är inte helt ologiskt. Jmf med vanlig installationsel där blå är nolla och svart eller brun fas. Tidigare var dessutom jord röd.
Röd = Jord = Gnd, Svart = fas eller +-spänning. Inte helt ologiskt.
Röd = Jord = Gnd, Svart = fas eller +-spänning. Inte helt ologiskt.
Re: Kjell... Suck
ie, nu blandar du päron och fallfrukt i samma mening.
I ett växelspänningssystem med fas och nolla finns det ingen plus eller minus. Fas är precis lika ofta plus som minus relativt nollan, därmed faller ditt argument.
I ett växelspänningssystem med fas och nolla finns det ingen plus eller minus. Fas är precis lika ofta plus som minus relativt nollan, därmed faller ditt argument.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31856
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Kjell... Suck
I DC-system med svart och blå kabel är ofta blå jord och svart plus.
Steget är ju inte långt till röd jord, även om det förefaller något okonventionellt i sammanhanget.
Steget är ju inte långt till röd jord, även om det förefaller något okonventionellt i sammanhanget.
Re: Kjell... Suck
I Italien har i princip varje stad sitt eget färgsystem, och det ska tydligen till stor del bero på att de har struntat i korrekta färger och beställt in den billigaste kabeln de har fått tag på. Sen har dom hittat på ett eget system, baserat på de färger som de fick tag på. Så i Milano kanske rött är skyddsjord, svart nolla och blå fas, men i Rom kan röd vara nolla, blå skyddsjord och brun fas, o.s.v. Väldigt smidigt 
Far berättade idag att han utan vidare kunde se vilken Italiensk firma som gjort en viss installation, beroende på hur färgerna var kopplade.
Far berättade idag att han utan vidare kunde se vilken Italiensk firma som gjort en viss installation, beroende på hur färgerna var kopplade.
Re: Kjell... Suck
Även jag kan se likheten med fas och nolla. Jag tror egentligen inte det spelar så stor roll att det är AC resp. DC utan likheten är ändå att man har en gemensam 'nolla'. Dock tycker jag definitivt inte att det är en ok orsak till att plötsligt få röd minus och svart plus. Då behöver man hålla isär saker lite bättre.
Dessa DC-system med blå/svart kabel (ofta Mascot agg. t.ex) tycker jag är en styggelse. Det går inte att veta om tillverkaren tänkt AC och lagt minus på blå eller tänkt DC och lagt det på brun eller svart. Visst står det i säkert i manualen, men en sån här sak skall kunna kopplas på första känslan annars är det garanterat dömt att bli fel någon gång.
Dessa DC-system med blå/svart kabel (ofta Mascot agg. t.ex) tycker jag är en styggelse. Det går inte att veta om tillverkaren tänkt AC och lagt minus på blå eller tänkt DC och lagt det på brun eller svart. Visst står det i säkert i manualen, men en sån här sak skall kunna kopplas på första känslan annars är det garanterat dömt att bli fel någon gång.
Re: Kjell... Suck
Påtal om faser. När jag arbetade som serviceman på en militäranläggning så var vi iväg till en underjordisk anläggning för att se över elen...byta lampor och annat.
Min arbetskamrat skulle byta ett vägguttag,skruvade ur säkringen,mätte med en spänningsprovare med lampa,den lyste inte.Lite bråttom hade vi, han började skruva,pang! Fick en jäkla stöt!Då visade sej att i denna anläggning från 40-50talet,att det var 2fas!!!Hel skumt!Så han skulle ha tagit ur 2 säkringar!Vem tusan räknar med detta?!2 fas!
Min arbetskamrat skulle byta ett vägguttag,skruvade ur säkringen,mätte med en spänningsprovare med lampa,den lyste inte.Lite bråttom hade vi, han började skruva,pang! Fick en jäkla stöt!Då visade sej att i denna anläggning från 40-50talet,att det var 2fas!!!Hel skumt!Så han skulle ha tagit ur 2 säkringar!Vem tusan räknar med detta?!2 fas!
Re: Kjell... Suck
Det där är faktiskt ett problem som har uppmärksammats på flera olika håll. Bland annat har elsäkerhetsverket gjort utredningar om det, eftersom det ofta förekommer olyckor där nån arbetat på en anläggning och kontrollmätt men har mätt fel.
I USA har man tagit fram tumregler (osäker på om de blivit standard) för hur en multimeter bör vara för att vara "failsafe". Fasta mätsladdar (så man inte kan använda fel sladdar eller ansluta fel) och autorange är två saker jag minns (jag har läst en artikel om det för en massa år sen).
Ett exempel i artikeln var några som skulle arbeta på en 3-fasmotor. Först mätte de med multimeter på alla tre faserna att det inte var nån spänning. Sen för säkerhets skull så jordade de alla tre anslutningarna. Men när de anslöt den andra jordkabeln small det. Det visade sig att motorn matades med flytande spänning från en omformare. Det var alltså full kräm på fast de mätte noll från varje fas till jord.
Det gäller alltså att veta vad man håller på med.
I USA har man tagit fram tumregler (osäker på om de blivit standard) för hur en multimeter bör vara för att vara "failsafe". Fasta mätsladdar (så man inte kan använda fel sladdar eller ansluta fel) och autorange är två saker jag minns (jag har läst en artikel om det för en massa år sen).
Ett exempel i artikeln var några som skulle arbeta på en 3-fasmotor. Först mätte de med multimeter på alla tre faserna att det inte var nån spänning. Sen för säkerhets skull så jordade de alla tre anslutningarna. Men när de anslöt den andra jordkabeln small det. Det visade sig att motorn matades med flytande spänning från en omformare. Det var alltså full kräm på fast de mätte noll från varje fas till jord.
Det gäller alltså att veta vad man håller på med.
Re: Kjell... Suck
Baserat på erfarenhet mäter jag ALLTID gentemot jord, noll och alla faser sinsemellan innan jag ens funderar på att pilla.
Då jag i sin tid köpte min Fluke 77 (1983) läste jag i bruksförvirringen att den tålde att man ställde den i motstånds-läge och petade den i 230V-uttaget. På jobbet använde vi mest AVO-8 och det var ju inte riktigt något de gillade, min mellanchef verkade "lite skeptisk" (kan vi kalla det) så jag testade helt sonika.
Fungerade bra så till vidare att det inte gick sönder, jag testade att mäta ett 47K motstånd innan och efter och det visade samma värde. Mellanchefen var mäkta imponerat, han tog skydd då han såg att jag petade in mätpinnarna...
Då jag i sin tid köpte min Fluke 77 (1983) läste jag i bruksförvirringen att den tålde att man ställde den i motstånds-läge och petade den i 230V-uttaget. På jobbet använde vi mest AVO-8 och det var ju inte riktigt något de gillade, min mellanchef verkade "lite skeptisk" (kan vi kalla det) så jag testade helt sonika.
Fungerade bra så till vidare att det inte gick sönder, jag testade att mäta ett 47K motstånd innan och efter och det visade samma värde. Mellanchefen var mäkta imponerat, han tog skydd då han såg att jag petade in mätpinnarna...
