En liten tanka. mysbelysning
-
-=Fullmoon=-
En liten tanka. mysbelysning
Tja. ni vet sånna där lampor osv som finns till bla försäljning till bastu o mysbelysning mm. alltså en lampa och sedan ett packe' fiskelinor' där ljuset transporteras och det ser ut att tex vara stjärnor osv. i taket.
Hur lätt skulle det vara att bygga en egen simpel sådan?
Vad för 'linor' bör man ha. hur sätter man fast endare mot sin ljuskälla? om man så förlorara 25-50% i transportsträcka o oklarheter i ledaren är inte något jag bryrmig om utan snarare en ide/projekt jag tänkt på.
Hur lätt skulle det vara att bygga en egen simpel sådan?
Vad för 'linor' bör man ha. hur sätter man fast endare mot sin ljuskälla? om man så förlorara 25-50% i transportsträcka o oklarheter i ledaren är inte något jag bryrmig om utan snarare en ide/projekt jag tänkt på.
Re: En liten tanka. mysbelysning
Prata med nån som håller på med fiberkabel om du kan få några meter.
Madmodder t.ex.
Madmodder t.ex.
- ElectricMan
- Kontakt:
Har inte den fiberkabeln man använder i marken för tunna "ledare" för att det ska fungera bra?
-
-=Fullmoon=-
Fiber funkar ju inte. de är ju typ bara 4-8u (my) måste ju vara i storlek med fiskelinor och hälst grövre. men fiskelinor är det massa skit i trådarna så ljuset kommer inte fram som sagt.
Nej men däremot fungerar det fiberknippet jag länkade till på DX 
0,75mm plastfibertrådar tänkta som ljusledare för såna här applikationer.
Visst det kostar en slant, men det är ju trots allt 400 meter plastfiber färdigkapat
i 2m-längder och ihopkrympplastat i ena änden för att det ska vara enkelt att lysa in ljus i dom.
0,75mm plastfibertrådar tänkta som ljusledare för såna här applikationer.
Visst det kostar en slant, men det är ju trots allt 400 meter plastfiber färdigkapat
i 2m-längder och ihopkrympplastat i ena änden för att det ska vara enkelt att lysa in ljus i dom.
larmfiber funkar rätt bra också, kan man hitta en rulle billigt ibland.
Köpte nyligen 10m Fiberkabel i plast, Ø-mm 0,75 från Conrad bara för att testa den, och den var trevlig. Fungerar säkert alldeles utmärkt även till att köra lite långsammare datakommunikation i också. DX-dealen lär ju vara bra mycket billigare om det är just en stjärnhimmel eller liknande som man ska göra, där 2 m räcker.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Elfa har diverse fiberoptikledare. T.ex 55-953-43 (2mm), 55-953-27 (1mm), 55-953-01 (0,25mm). Finns mer. Sök på "ljusledare" eller "fiberoptik".
400m 1mm-fiber på Elfa: 3245kr inkl moms
400m 0.75mm-fiber på Conrad: 2080kr inkl moms
200st 2m-bitar 0.75-fiber på DX: 430kr om man får betala moms på den... annars 345kr.
Så räcker det med 2m-bitar vet ju jag var jag skulle handla ^_^
400m 0.75mm-fiber på Conrad: 2080kr inkl moms
200st 2m-bitar 0.75-fiber på DX: 430kr om man får betala moms på den... annars 345kr.
Så räcker det med 2m-bitar vet ju jag var jag skulle handla ^_^
-
-=Fullmoon=-
Nu börjar det ju dyka upp lite föralag. måste ta och kolla in detta.
var mest som ett test och behöver bara någon meter i liten skala. problemet blir snarare hur jag ska göra 'fästet' till lampan man ska använda. men det tror jag inte blir svårt.
Tack
var mest som ett test och behöver bara någon meter i liten skala. problemet blir snarare hur jag ska göra 'fästet' till lampan man ska använda. men det tror jag inte blir svårt.
Tack