Projekt CNC Plasmaskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Projekt CNC Plasmaskärare

Inlägg av H.O »

Varför inte bara köpa ett "vanligt" mikroATX, chansen att det fungerar är större och det är dessutom billigare. Om JAG skulle "chansa" på något så hade jag provat med itx-kortet istället för en Shuttle.

Anyway, titta på det här paketet, 1600:- för moderkort CPU och minne, inbyggd grafik men funkar inte det så finns det en modern PCI-express x16 port för ett grafikkort. Det saknas dock LPT-port så det får du köpa till ett PCI-kort för.
marmander

Inlägg av marmander »

Vad är skillnaden på ett vanligt micro ATX och en shuttle?

Hittade ett vettigt micro ATX för under 569kr (Asus med intelchip, PCI-E x16, max 1333MHz bus, EJ inbyggd grafik):
http://www.misco.se/product/product.asp ... b.644512.2

Totalt med 512MB grafik, 4GB PC 6400 minne, 250GB 7200rpm, Pentium dual-core E5200 2,5GHz = 2918kr. Frågan är om man kan köra med ett gammalt nätagg till ett vanligt moderkort? I så fall borde man ju kunna få tag i detta för max 100kr, eller? Känns dock lite "overkill", men man klarar ju sig med ca 3000kr ändå :)
Lådan får man bygga själv.

Har sett att det finns pekskärmtillsatser till vanliga skärmar, då kan man ju skaffa en sådan i efterhand.. 19" wide screen verkar billigast i skärmväg, men det är nog svårt att få tag i en pekpanel till en sådan :humm:

Några "små" funderingar angående själva plasmakonstruktionen har dykt upp:
Om man kör med två vagnar på ena sidan och en på andra, så borde det väl räcka med drivrem på den sidan med dubbla vagnar?

Har i stort sett tänkt att skippa planerna med att kunna fräsa med bordet, optimerar vikt mm för bäst prestanda för plasman. Kanske går köra en dremel i plexiglas om man vill göra glas till instrumentpaneler och dylikt?

Har även övergått till tanken att bygga separat skärbord i stål (som bl.a. SPT plasma har på sina cnc skärmaskiner), så behöver man inte dimensionera aluminiumprofilerna för mer krafter än själva plasmabrännaren. 45x45mm lättbalk bör väl duga till det mesta i så fall?
http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtId=001-023L
Själv är jag sådan att jag helst vill pilla på grejerna innan jag bestämmer mig för hur grovt det skall dimensioneras, kanske rent av ska åka till GBG och kolla på det...
H.O

Inlägg av H.O »

Shuttle-korten är väl lite mindre i mikroATX och eftersom dom skall passa i "brödburkarna" så följer dom inte riktigt standard. Ett vanlig nätagg passar oftast inte i Shuttle-låda etc. Om det pajjar så kanske det är vara svårt att hitta ett som passar osv.

Jag säger inte att det inte kommer att fungera men det känns onödigt att chansa och om JAG ändå skulle chansat hade jag som sagt testat med INTEL-itx-kortet. 4Gig RAM är overkill, 2Gig räcker gott och väl (men det kostar ju nästan inget så...) 250Gig är också overkill men kostar ju inte heller nått, 512MB grafik är också overkill.... Så länge nätagget ger tillräckligt med ström och är för ARX så skall det fungera. Normalt rekomenderas väl 350-400W till "moderna" datorer för vanligt bruk.

Jag köpte en beggad 17" TFT av en forummedlem och en touch-overlay på EBAY.

Så länge portalen är STYV så bör det räcka med drivning på ena sidan, speciellt eftersom du med plasma inte får några direkta krafter av verktyget i sig. Allt hänger ihop, bredd på portalen, val av material, val av linjärkomponenter, avstånd mellan vagnarna osv osv.
marmander

Inlägg av marmander »

Precis,

Det svåraste är ju att uppskatta krafterna som krävs, sedan är det ju ren fysik och mekanik, samt lite sunt förnuft som gäller.

Det blir billigare, enklare och säkerligen lika bra med drivningen på ena sidan. Efter att ha räknat lite på accelerationskrafterna, så inser man snart att det inte krävs speciellt mycket. Tror den nya portalkonstruktionen kommer hamna på ca 5kg med brännaren. Dragraften med direktdrift på X och 20mm remhjul blir ca 3,5Nm/0.01= 350N. Accelerationen blir således 350/5= 70m/s/s minus förluster och ev. bearbetningsmotstånd från en dremel som skär sakta och fint i tunn plexi. Efter samtal med SPT fick jag reda på att deras minsta modell accelererade med 0,4m/s/s. Upplösningen med 10 microsteg/steg bör bli 62,8/2000=0,0314mm, vilket bör vara mer än väl för en plasmaskärare, eller?
Drivkortet för x klarar 256 microsteg, men räknar med vinkelfelet på 5%/ steg.

Känns äntligen som jag börjar få en klar bild av slutprodukten :)
H.O

Inlägg av H.O »

70m/s/s !! Det blir väl typ drygt 7G? Stämmer det verkligen?
Det är bara du som kan veta vilken upplösning du behöver, men du kan inte räkna att med att en stegmotor positionerar korrekt "på mikrostegen", dom används i första hand för att få en mjukare gång. I ditt fall med plasman så har du ju som sagt inga "externa" krafter som påverkar så du borde kunna få till en ganska bra positionering men för att verkligen få 2000 jämnt fördelade steg över ett varv så måste man nästan matcha drivarens SIN/COS tabell till den aktuella motorn och belastningen.
marmander

Inlägg av marmander »

Ja,

70m/s/s, verkade nästan för bra.. Jag kollade tom. så att enheterna var rätt. m: Kg, F: N, a: m/s/s. Var har jag missat?

3,5Nm för en stegmotor med 4,5Nm hållmoment.

En diameter på 20mm för drivande remhjul borde bli 10mm radie, vilket är 0,010m.

3,5Nm/0,01m= 350N

F=m*a => a=F/m => 350/5= 70... Förmodligen är det tröghetsmomentet i motorn och remhjulen som begränsar mest. Jag kan inte tänka mig att det skulle krävas speciellt mkt för att flytta 5kg som ligger lagrat på välsmorda kulskenor.

Matcha driver och stegmotor, det låter svårt... Har dock sett plasmaskärare som kört direktdrift med kugghjul mot kuggstång med fina resultat, annars får man väl modifiera.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man kan inte räkna med att stegmotorn ligger inom dom teoretiska mikrostegens positioner om man försöker köra stegning under 1/4-dels steg, allt under det är i huvudsak för mjukare gång och inte för ökad precision.

Så 800 steg per varv är mer rimligt att få ut.
marmander

Inlägg av marmander »

800 steg säger ni, dvs. 0,0785 upplösning med 20mm remhjul, låter lite dåligt nästan, men jag har ju å andra sidan ingen finplasma heller utan bara tryckluftsmatad.

Kollade runt lite, firmor som åtminstone verkar seriösa har faktiskt direktdrift, samt mechmate.
bl.a. http://www.trackercnc.com/macpicdrives.htm
Skriv svar