Projekt CNC Plasmaskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
marmander

Projekt CNC Plasmaskärare

Inlägg av marmander »

Hej,

Ny på forumet, förutom som gäst. Har samlat på mig en del funderingar och frågor angående mitt kommande bygge.

Har köpt en SPT splitfire plasmaskärare och har börjat skissa på att bygga en CNC-stryd "portalbädd" till denna.

Slaglängd, 2000mm X och 1000mm Y. Till en början manuellt i Z, men senare kanske även den styrd (behöver lite slag för att kunna starta snyggt i tjock plåt).

Budget, ca 20kkr plus moms.

Skall man skära tunn stålplåt och rostfri plåt snabbt, så rekommenderas en matning på 12500mm/min. SPT's billigaste CNC maskin kan mata 20000mm/min, vilket även jag är inne på att komma i närheten av.

Min nuvarande idé baseras på följande:
Pga. det kritiska varvtalet så blir det maximalt tillåtna varvtalet ca 900rpm för 2200mm 20mm kulskruv så tänkte jag använda dubbla 20mm*20mm kulskruvar och 2:1 utväxling (kuggrem) och en gemensam stegmotor (på X-axeln).

För att motsvara matningen på Y, tänkte jag använda en 16m*10mm kulskruv med direktdrift.

Samtliga axlar kommer lagras med kulbussningar,

Då är frågorna;
Hur kraftiga stegmotorer behöver jag/skall jag satsa på? Skall jag tänka om gällande stigningar och utväxlingar?

Hur stor tröghet klarar stegmotorn i starten?

När ett drivsteg kan utföra 256 mikrosteg, innebär det då att den kan röra sig så lite som 1,8 grad/256 (har aldrig sysslat med stegmotorer tidigare)?

I så fall skulle det innebära en teoretisk drivprecision på ca 2 tiotusendelar, dvs bättre än mekaniken i övrigt.

Jag har varit inne och kollat på http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ae6edaa514

Efter att ha läst att drivsteget är av nästan större vikt än vilken stegmotor man skaffar så tänkte jag satsa på deras kraftigaste drivsteg med inbyggda 220V AC nätaggregat (ut 7,8A 90VDC). Låter detta som ett bra förslag?
Ska man köra den ryska stilen och köpa två 12Nm Nema 34, eller är det helt onödigt?

Tacksam för svar och att ni orkat läsa det långa inlägget.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

12Nm för en plasmaskärare verkar lite onödigt. Det är ju inga 500kgs axlar du ska flytta runt. Stegmotorers moment avtar med hastigheten så de är starkast när de står stilla, holding torque = 12Nm tex.

Men en plasmakärare ska ju inte ta upp några krafter så jag tycker du ska titta på servon. Då behåller du momentet genom varvtalen och servon blir starkare med högra varvtal så du kan ha mycket snabbare 'feeds' om du skär tunnare/lätt bearbetade material.

EDIT: Såg att kulskruvarna inte pallade mer än 900rpm. Men har du tittat om de med 10-5mm stigning har samma kritiska varvtal? Det kanske lönar sig att gå ner på stigningen?
H.O

Inlägg av H.O »

Spontant känns kulskruvar som fel väg (och onödigt dyrt) att gå på en plasma-skärare. Noggrannheten som en kulskruv ger behövs knappast och domär rätt känsliga för smuts vilket gör att dom måste skyddas noga. Kuggstång eller kuggrem kan vara alternativ värda att titta på, i alla fall till X- och Y-axeln. Till Z (om du ska du ha THC är en kulskruv lämplig).

EDIT: Om det MSD2278-drivsteget du tittar på så tänk på att 220VAC som dom specar är ABSOLUT MAX. Nätspänningen i Sverige är normalt 230-240V så du måste ändå ha en transformator.
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Plasmaskärare. Drivning med Servo är en förutsättnning för att få en bra och jämnmatningshastighet, och kör med dessa så får du kanon lösning.

http://www.cnc2all.com/servo-engine-driver.html
http://www.cnc2all.com/servomotor.html

Dessa är bra motorer och man kan säkra en bra drivning.

Har jobbat 10 år med Plasmaskärmaskiner. och med en Tysk maskintillverkare (Zinser.de)

Jobba med Linjärstyrning och kuggstång av Induktionshärdad sort.
Kulskruv kommer inte att klara den miljön.

Försök att jobba med Amperen så du slipper att mata på i 12m/min steglös ampere är det smarta.

// Johan
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Evaldos säljer begagnade servon i sin tråd. Det kanske kan vara av intresse.

Sen, om du ändå vill använda kulskruvar, så tror jag att en vanlig lösning för att inte begränsas av kritiskt varvtal är att köra på fast monterad skruv och snurra muttern istället. Det är dock lite trixigare att få till mekaniskt.
marmander

Inlägg av marmander »

Ok,

Där ser man, kanske får tänka om radikalt alltså.

kuggstång känns nästan som ett billigare alternativ än kulskruvar, kan ha fel. Dock känns det som nedväxlingen måste bli större, matningen borde bli samma som omkretsen på drivande kugghjulet, men det går ju säkert lösa ganska enkelt.
Hur bra noggrannhet kan man förvänta sig med kuggstångsdrift?
(en supportsvarv har ju det, men då med en del backlash som man får räkna med).

läser man runt lite så låter servo som en stabilare lösning, kanske inte heller speciellt mycket dyrare om det inte krävs lika kraftiga doningar för att uppnå rätt prestanda.

Är det någon som av erfarenhet kan komma med en lämplig dimensionering av servomotor och utväxling?
Eller är det precis dom grejerna som MrNiceman länkade till som man skall ha?
1Nm låter klent i mina öron, dock van vid förbränningsmotorer där man räknar vrid i hundratals och tusentals KNm ;)

Att köra 12,5m/min var extremfallet (snabbhet framför kvalité på 1mm stålplåt) , givetvis får jag reglera strömmen (har steglös justering av den) och matningen efter materialsort och tjocklek.
Man får med en lämplig tabell med skärdata när man köper maskinbrännaren till plasman, hoppas den kan vara till nytta.

Ska kolla med "Evaldos" angående servomotorerna, men först måste jag komma fram till vad jag behöver.

Motioncontrolproducts säljer även dom servomotorer och styrningar, är det någon som har erfarenhet av dessa?
http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... cfd31b4b75
Dom var ju betydligt mycket billigare och starkare än den som MrNiceman länkade, men man kanske får vad man betalar för?

Även deras servomotorstyrning var billigare och anpassad för att köra med mach3 eller dylikt.

Linjärstyrning har jag kollat på en del, går nog göra en smidig och inte allt för dyr lösning med det också (mekanex skulle ha ca 3500kr plus moms för 2000mm 20mm styrning med vagn för max 500N last).

Har tänkt mig att göra ramen av aluminiumprofiler som ex.vis dessa: http://www.movomech.se/main/default.asp ... tails=true

Kom på att jag även kanske skulle vilja använda maskinen till lättare fräsarbeten i framtiden, så det bör man väl ta med i beräkningarna.

Tack på förhand!

MVH/
SM
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Notera att motioncontrolls motor saknar encoder; så det måste du också räkna med. Tror ändå att den är mer prisvärd.

Motioncontrolls drivare är av analog typ till skillnad mot UHU servodrivaren som MrNiceman länkade till. UHU servokretsen kan du trimma in med mjukvara men jag vet inte om det har någon betydelse...
marmander

Inlägg av marmander »

Fräsen,

Det var nästan det jag anade, jag hittar dock inte några encoders på deras hemsida..

Såg att dom även hade servomotorer med integrerad styrning;
http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ucts_id=35

400W, 1,28Nm 3000rpm för drygt 580 pund, två sådana och nätaggregat bör väl räcka?

Går det köra en sådan direkt från PC'n med mach 3?
Som ni förstår är jag grön på området och alla features säger mig inte så mycket.

Verkar det vara en bra lösning?

*edit*, budgeten får nog justeras uppåt en hel del med en sådan lösning.

MVH/
SM
MrNiceman68

Kuggstång !

Inlägg av MrNiceman68 »

Kuggstångsdrivning med drivningen upphängd och tryckt med fjäderdrift fungerar utmärkt med plasma och noggranhet ner till 0.1mm minst, men beror ju på Kuggstångens tolerance.

Utväxling en del maskinen vi sålde hadde 0,5nm servon och då vägde maskinerna ca 300kg o portelen o matade ca 5m/min, och utväxling var låg. ca 1:25

//Johan
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En sak att ta i beaktning om man väljer servon istället för stegmotorer är att det bli mycket känsligare för störningar, speciellt i en sån svår miljö som plasmaskärare.
Gäller att man lägger ner lite extra möda på kabeldragning och skärmning.
Väljer DC-servosvos får du också tänka efter hur du bygger nödstopp och gränslägesbrytare då DC-sevos kan skena vid ett eventuellt kabelbrott.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Går det köra en sådan direkt från PC'n med mach 3?
Som ni förstår är jag grön på området och alla features säger mig inte så mycket.
"

Jo, "Pulse and direction input" betyder att den kan "snacka" direkt med mach3. Säkert är det bra grejer och borstlöst, men du lär hitta billigare lösningar som är tillförlitliga nog för dig.

Fast ett breakoutkort är nog ännu ett "måste ha" av en massa anledningar.
marmander

Inlägg av marmander »

Ok,

Kuggstång skall jag köra med, precis som Johan sagt. Har även surfat runt lite och det verkar det klart mest använda i dessa sammanhang.

Är dock inte helt med på vad Johan menar med 300kg maskin, hur stor portal?
1:25 utväxling med vilken drivningssträcka/varv? Varvtal på Servona?

Servon eller Stegmotorer då?
Trodde att servon var det stabilaste, men dyraste alternativet. En Servomotor med inbyggt drivsteg bör väl minimera risken för störningskänslighet, för det bör väl rimligtvis vara själva encodersignalerna till drivsteget som är det könsligaste?

Är det helt uteslutet att köra med stegmotorer pga. ojämn gång? Blir det ojämn gång även med ett seriöst drivsteg med 256 mikrosteg?

cnc2all var dyra på stegmotorer i jämförelse med motionctrls, förmodligen även så med servomotorerna. Finns det något annat inköpsställe ni kan rekommendera?

//SM
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

http://www.kelinginc.net/ServoMotor.html

I ditt fall blir nog servo billigare. För att få ut motsvarande effekter ur stegmotorer så krävs stora drivsteg och motorer, det kostar skjortan och halva byxbenet.

En väl skärmad encoderkabel borde inte vara något problem.
marmander

Inlägg av marmander »

Fräsen,

Tack för länken, humana priser även om dollarn är dyr. Eftersom jag har företag slipper jag åtminståne momsen. Brukar han vara schysst med att skriva ner värde mm?

Servon får det bli.

//SM
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Skriver man att man vill ha "special invoice" så brukar de dra ner till hälften eller en tredjedel av värdet, generellt alltså; vet inte hur det är med kelininc. Har någon brittisk firma i minnet också men jag kan inte minnas vilken det var.
Skriv svar