På jobbet använder jag en
LPKF-fräs och jag måste säga att det är ett
väldigt smidigt och smärtfritt sätt att framställa prototypkort.
Den största fördelen är såklart att man får kortet borrat (med hög precision och små hålstorlekar, om man så vill) och utfräst med en gång. Att "linjera" övre och undre lager är inte heller något problem. Nackdelar då? Stora kort med långa banor tar tid. Små kort med många banor kan också ta sin tid, ett 5x5cm-kort kan utan tvekan ta 1,5h att fräsa. Frässtålen, främst det koniska stål som används för att rita ut ledningsbanor och paddar, slits ner relativt snabbt. Dessutom är det lite trixigt att ställa in fräsdjupet, något som iofs bara behövs om någon annan har varit där och pillat sedan man senast använde fräsen.
Å andra sidan, om man ska göra en fräs själv blir det nog inte något verktygsmagasin eller någon vidare upplösning (tänker främst på z-leden, med reservation för att jag inte är särskilt insatt i DIY-fräsars prestanda). Om du måste byta stål uppemot 10-15 gånger per kort försvinner lite av poängen med fräsen, tyvärr.
En DIY fotoplotter låter kul, och känns kanske lite enklare(?). Har du någon bra länk att bjuda på?