PCB-fräs eller PCB-plotter, vilken är bäst?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

PCB-fräs eller PCB-plotter, vilken är bäst?

Inlägg av Walle »

Vilka erfarenheter har ni av PCB-fräsar jämfört med att etsa? Vilken ger snyggast och proffsigast resultat?

Jag planerar ju ett bygge när jag har fått fart på storfräsen. Först funderade jag på att bygga en UV-laserplotter, antingen som en portalfräs, eller med en galvo. Men sen började jag fundera på om det är vettigare att bygga en PCB-fräs istället. Sen började jag fundera på plotter, sen fräs...o.s.v.

Fördelen med fräs är ju att kortet blir helt klart direkt. Med fräsen kan man ju även borra kortet direkt.
Vad finns det egentligen för fördelar med plotter? :)

Vad hade ni satsat på?
hatten

Re: PCB-fräs eller PCB-plotter, vilken är bäst?

Inlägg av hatten »

På jobbet använder jag en LPKF-fräs och jag måste säga att det är ett väldigt smidigt och smärtfritt sätt att framställa prototypkort.

Den största fördelen är såklart att man får kortet borrat (med hög precision och små hålstorlekar, om man så vill) och utfräst med en gång. Att "linjera" övre och undre lager är inte heller något problem. Nackdelar då? Stora kort med långa banor tar tid. Små kort med många banor kan också ta sin tid, ett 5x5cm-kort kan utan tvekan ta 1,5h att fräsa. Frässtålen, främst det koniska stål som används för att rita ut ledningsbanor och paddar, slits ner relativt snabbt. Dessutom är det lite trixigt att ställa in fräsdjupet, något som iofs bara behövs om någon annan har varit där och pillat sedan man senast använde fräsen.

Å andra sidan, om man ska göra en fräs själv blir det nog inte något verktygsmagasin eller någon vidare upplösning (tänker främst på z-leden, med reservation för att jag inte är särskilt insatt i DIY-fräsars prestanda). Om du måste byta stål uppemot 10-15 gånger per kort försvinner lite av poängen med fräsen, tyvärr.

En DIY fotoplotter låter kul, och känns kanske lite enklare(?). Har du någon bra länk att bjuda på?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: PCB-fräs eller PCB-plotter, vilken är bäst?

Inlägg av Walle »

Jag tror man kan få hyffsat bra precision i en hemmabyggd kretskortsfräs, men allt är ju såklart en kostnadsfråga också.

Men annars så verkar det ju betydligt enklare att plotta på fotoresist. Den enda länken jag har är den som har förekommit i någon annan tråd: http://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?t=44872

Sidan är ju på tyska, men man kan köra den ett varv genom babelfish så blir det så här (osäkert om länken funkar, men annars är ju addressen babelfish.altavista.com)
Skriv svar