AD-omvandlare
Re: AD-omvandlare
När jag gick i gymnasiet hade vi digitalteknik i en kurs som hette Konstruktion A & B. Och där fick vi lära oss att konstruera räknare och och enklare bitmönsters dekodrar eller vad man nu kallar det. Så jag fick lära mig bra mycket om sekvensnät iaf, konstigt att man inte har det nu 5 år senare.
-
Mycket beror på vad läraren har för bakgrund och hur dom läser kursplanerna. Hur skolorna vill profilera sig spelar också roll.
Det ska betänkas att kursen är en 50-poängskurs (i princip 50 timmar). Den ges huvudsakligen på elprogram, och åtminstone på min skola (där elprogrammet är rebrandat till IT-programmet) är det inte de mest teoretiskt lagda som läser. Att hinna med det innehåll som står i kursplanen nu är mer än nog, det är mycket möjligt att AD-omvandling och seriell överföring får vänta till en annan kurs då det redan är tidspressat. Sekvensnät, räknare och allt det kommer in i B-kursen. Även den kursen tycker jag verkar ha alldeles för mycket innehåll i förhållande till tiden som ges för den. Att AD-omvandlare kommer in i A-kursen möjliggör dock att göra lite roligare saker än vad ett enkelt kombinatoriskt nät gör ensamt.
Ibland är kursplanerna konstiga, men just Digitalteknik A har ett ganska vettigt innehåll, även om det som sagt kanske är lite mycket som ska hinnas med.
Ibland är kursplanerna konstiga, men just Digitalteknik A har ett ganska vettigt innehåll, även om det som sagt kanske är lite mycket som ska hinnas med.
-
I B-kursen stod det
kunna använda olika typer av räknare, aritmetiska kretsar, register, A/D och D/A-omvandlare, programmerbara logiska kretsar, UART- kretsar, optokomponenter samt olika typer av minnen
Då börjar det helt klart bli riktigt skoj.
Vad man lägger in i begreppet digitala grundfunktioner i A kursen, hindrar väl inte att man använder vippor och lysdioder. Tillsammans med kombinatorik kan man göra mycket skoj. Men med avkodare, 7-segment displayer och räknare bör man kunna få det ännu roligare.
Edit: Vem använder aritmetiska kretsar numera? Kan inte tänka mig att försäljningen av t.ex halvadderare är speciellt stor. Någon som vet?
kunna använda olika typer av räknare, aritmetiska kretsar, register, A/D och D/A-omvandlare, programmerbara logiska kretsar, UART- kretsar, optokomponenter samt olika typer av minnen
Då börjar det helt klart bli riktigt skoj.

Vad man lägger in i begreppet digitala grundfunktioner i A kursen, hindrar väl inte att man använder vippor och lysdioder. Tillsammans med kombinatorik kan man göra mycket skoj. Men med avkodare, 7-segment displayer och räknare bör man kunna få det ännu roligare.

Edit: Vem använder aritmetiska kretsar numera? Kan inte tänka mig att försäljningen av t.ex halvadderare är speciellt stor. Någon som vet?
Det är väl bättre att eleverna får lära sig lite om hur en AD/DA fungerar istället för att bara koppla upp en "svart låda" som heter AD....
Låt (någon/några av) dom istället bygga ett motståndsnät och en OP som jämför digitala värden med en analog spänning så lär dom sig något intressant.
Låt (någon/några av) dom istället bygga ett motståndsnät och en OP som jämför digitala värden med en analog spänning så lär dom sig något intressant.
Inget ont om elprogrammet men någon förståelse för saker och ting verkar inte prioterat. De ska bara känna till vad som finns, annars skulle de ju ha läst fysik och matematik.