AD-omvandlare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
eriik

AD-omvandlare

Inlägg av eriik »

Jag söker en AD-omvandlare med parallell utmatning och utan krav på extern klocka och gärna helt utan krav på externa komponenter. Tanken är att den ska användas i undervisning på gymnasienivå och de är inte bekanta med sekvensnät, utan ska kunna använda kretsen precis som den är. Den bör vara relativt billig. Är det bara i mitt huvud det skulle kunna finnas en sådan komponent eller finns det någon som har några bra tips? Uppfylls bara några av kraven är det naturligtvis bättre än inget alls.
blueint
Kontakt:

Re: AD-omvandlare

Inlägg av blueint »

Kolla denna 8-bit 100us A/D: ADC0804

http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... C0804&Ntx=

Farnell: 1468861
8-bit, 9708 sps, 1 channel, input differential, parallell interface, min 4,5V voltage.
http://www.farnell.com/datasheets/64223.pdf
1+ 40,24 kr
10+ 30,30 kr
SvenW

Inlägg av SvenW »

Märkligt nog blir det billigare att köpa en ATMega48.
26,70 plus moms på ELFA. 10 bitar, 13us.
Visserligen skall den programmeras, men ändå!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har aldrig sett det du önskar.
Men det är en intressant önskan!

Förslaget om att ta en ATMega48 eller liknande och skriva egen kod så att den funkar exakt som du önskar är nog enda lösningen (och även den bästa lösningen).
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Tycker att det borde finnas, det är ju bara funktionen av vanlig R2R stege som efterfrågas (som jag förstår det). Tyvärr vet jag inte vilka som finns.
eriik

Inlägg av eriik »

Ni som svarat att ni aldrig sett en sådan komponent, vad är det för problem med ADC0804 som föreslås i det första svaret. Jag har inte hunnit titta igenom databladet helt och hållet än, men om det är något som uppenbart bryter mot mina specifikationer?

Och ni har helt rätt i att det är den allra enklaste form av AD-omvandlare jag vill ha. Jag har inga krav på varken hastighet eller någon överdriven precision.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ingen omvandlig sker utan att omvandlingsstart har initierats.
Inga data läses ut utan att så har begärts.
Jag tolkade dina önskemål såsom att data skulle vara konternureligt tillgängliga på databussen och vara en digital avspegling av det analoga värdet UTAN att man rör eller påverkar kretsen alls.
Det kan ingen A/D jag sett hitills, men en CPU med inbyggd RC klocka kan fås att göra det då alla sekvensnätfunktioner blir "interna".
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Fast jag måste korrigera mig själv lite jo jag har faktiskt både sett en sån du önskar och även använt en sån...
En skitdyr massivt parallell A/D (många komparatorer och sen ett grindnät efter) men att hitta en sån som monolit med fler än 6 bitar kostar fläsk rejält...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vill man ha en enkel och visuell är nog en krets med komparatorer och en extern resistorstege det enklaste. Väldigt visuellt & billigt iaf :)

Kollade också förut efter en extern A/D men förvånades över hur dyra de är i förhållande till µc:s. Troligen är det en krets som inte används så ofta och därav priset.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag vill påstå att en PIC med lämpligt program i samt intern oscillator kan göra just detta som efterfrågas.

Man kan göra det hela lite mer avancerat vid att ha ett par pinnar som har "weak pull-up" och göra programmet så att om den ena är '1' (oansluten) kommer den att mata ut mätvärden så snabbt den bara kan, är den pinne däremot '0' kan den andra pinnen styra utmatningen: '0' -> '1' = en utläsning, '1' -> '0' = ingen funktion.

Då kan man köra "rått" och avancera.

Billigt blir det också.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vill man åskådliggöra för studenter så kan man ju bygga en med 3-4 bitar med diskreta komponenter för att visa principen (där kan man ju observera signalerna i valfria punkter), och sen ha en uC som "simulerar" en med flera bitar.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det finns många typer av AD-omvandlare: Flash, semiflash, successiv-approximation, ramp, dual ramp, spänning-frekvens, sigma-delta, ...
Och frågan är: vad är det som skall skall åskådliggöras för studenterna?
Är det omvandlarens princip eller skall den bara ge data i digital form?
Den enklaste typen är en analog komparator, t.ex. LM311.
eriik

Inlägg av eriik »

Problematiken ligger i att eleverna (som läser Digitalteknik A på gymnasiet) enligt kursplanen ska kunna använda AD-omvandlare, men att A-kursen innehåller inte några sekvensnät överhuvudtaget. Detta gör att en klockad AD-omvandlare svår att använda. Idén med en PIC-processor som gör samma jobb funkar förstås, men jag hade hoppats att eleverna skulle kunna använda en "riktig" AD-omvandlare som går att köpa färdig.

Att åskådliggöra själva AD-omvandlarens uppbyggnad för eleverna är inte aktuellt.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Ok. Det finns många att välja mellan. Flertalet är sekvensnät, och inte så väldigt billiga. Flashomvandlare är inte sekvensnät, men behöver en klockpuls. Dessutom dyra.
En annan aspekt är att nu och än mer i framtiden integreras AD-funktionen i större kretsar på samma sätt det görs i exempelvis PIC/AVR.
Så tiden då det var självklart köpa en AD som en komponent, liksom TTL-kretsar och pentoder, är kanske förbi.
Man kan gå in på ELFA under halvledare, AD-omvandlare. Eller söka hos Analog Devices, Texas Instruments, Linear technology ...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vet inte var som det står att de ska kunna använda AD.

En titt i kursplanerna hos skolverket säger så här bland mycket annat.

känna till principerna för AD/DA omvandling
känna till principerna för seriell och parallell dataöverföring.

Länk till skolverkets kursmål
http://www3.skolverket.se/ki03/front.as ... 6&extraId=

Tog med ser/par-omvandlingen för där har vi samma problematik eg.

Obs!
Tidigare i målen står:

ha kunskap om digitala grundfunktioner och digitala elektronikkretsars arbetssätt
kunna felsöka i enkla digitala elektronikprojekt

Vad ska innefattas i dessa mål.
Ska man bara ha "kunskap om" digitala grundfunktioner
men
"kunna" felsöka i enkla elektronikprojekt

Innefattar kursen inga typer av sekvensnät så är vippor och räknare uteslutna. Enligt min mening är det bra mycket viktigare att få in vippor, räknare och displayer än att få med AD-omvandlare.

Skolverket skulle diskvalifiseras från att skriva kursplaner kanske, eller är jag ute och cyklar?
Skriv svar