Ändra impedansen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Re: Ändra impedansen.

Inlägg av hassefikonkasse »

Hej allesammans.

Jag tror att jag får byta antennkabeln även om det är bökigt. Det kanske
blir bäst resultat i slutändan.

Pejlaren: Nej det är inget hembygge.
http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html
Vi har haft den äldre tv´n där vi nu har den nya med kort antennkabel och
bra bild. Det är tydligen längden på antennkabeln och förlusterna därmed
som är problemet.

TomasL: På den del som syns finns bara märkningen 100m, men det skall
finnas ytterligare text som nu är dold med 150 ohm. Märkningen tycks vara
ganska gles.
Om jag kommer ihåg skall jag återkomma till märkningen när jag rivit ner kabeln.

Ett hjärtligt tack till er allesammans för all hjälp!

hassefikonkasse
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skulle vara roligt att se en 150 ohms koax. Fota den gärna, och/eller mät innerledaren och skärmens diameter nogrannt så kan man räkna fram impedansen utifrån dessa mått. Jag har aldrig heller hört att det finns koax med högre impedans än 93 ohm (förutom special till mätinstrument). Under 93 ohm finns däremot en hel del olika vanliga och ovanliga impedanser.

Kjelle>Förr på 60/70 talet fanns det 60 Ohms antennkabel, känns igen på den röda innerisoleringen.

Inte alla 60 ohmare hade röd innerisolering. Jag tog reda på en 60 ohm kabel från en gammal anläggning som hade vit/grå innerisolering. Det finna med den var att innerledaren var 1 eller 1,2mm försilvrad koppar. Nu har jag i någon flytt tappat bort dom stumpar jag tog reda på, men det blev många fina spolar till filter av innerledaren innan dess. Det var nästan omöjligt att ta bort innerledaren från isoleringen utan att skada innerledaren. Den med röd innerisolering satt inte lika bra, men jag kom inte ihåg om den var försilvrad, eller om det var annan dimension på den.
peter555

Inlägg av peter555 »

I den där kopplingen bestäms inte ut-impedansen av förhållandet mellan kondensatorvärdena.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Koaxialkabel med 150 ohms karaktäristisk impedans finns knappast för vanligt bruk. Det skulle kräva ytter/innerdiamenter med förhållande 5/0.1 vid teflonisolering och 5/0.4 vid luftisolering.
Detta vore vettlöst, det skulle ge onödigt stor dämpning och dålig tålighet.
Skriv svar