Projekt CNC Plasmaskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt CNC Plasmaskärare

Inlägg av tecno »

marmander skrev:
H.O skrev:...
...

Personligen stormtrivs jag med pekskärm, det man ska tänka på är att skärmbilden med alla sin knappar inte är för plottrigt.
Fördelen är ju att du kan skapa dina egna skärmar till Mach3, om 10" eller större kan ju bara du svara på beroende på vad du har för funktioner på skärmane. En std skärmbild/meny som kommer med Mach och 10" kan nog bli faen så plottrigt.

Du kommer en bit på vägen med 1,6Ghz men skulle jag vara du så skulle jag satsa på en modern snabb burk med rejält med minne och ett separat grafikkort med ½hyfsat med minne så har du nåt som räcker långt.

Detta med grafik on-board eller inte, visst kan det fungera men ta det säkra för det osäkra och köp en med separat modernt grafikkort

mina 2-cents....
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tycker du inte att det är ganska onödigt att Citera all text i inlägget direkt ovanför?
Och nu har det kommit en dubbelcitering till på köpet. :D

Förut hade någon tagit bort Citerings-knappen på sista inlägget. Skulle kanske hjälpa om nån petar bort den igen.

Edit: Kan vara att Besvara-knappen sitter lite avigt till, så den inte blir förstavalet när man vill svara.
H.O

Inlägg av H.O »

Om du ska köra pekskärm med Mach3's "original-gränssnitt" så måste du i princip ha en 17" skärm och till och med då är det "pilligt". Men, om du designar ett nytt gränssnitt eller hittar något färdigt som har dom funktioner du behöver, no more no less så kan du säkert klara dig med så lite som 10". (Var hittar du en 10" TFT?).

Själv har jag en 17" pekskärm och även om det GÅR så skulle jag INTE vilja köra maskinen med standard-gränssnittet, det är för enkelt att komma åt fel knapp. Dessutom är det för många knappar på skärmen som faktiskt kan få maskinen att röra sig och med en pekskärm känns det lite farligt. Därför gör jag mitt eget gränssnitt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Här kan du hitta små pekskärmar tex 10,4"

http://www.inesun.com/cate-467.html
marmander

Inlägg av marmander »

Ok, är det svårt att fixa en egen skärm, eller går det typ klicka och skriva i programmet vilka "knappar" och funktioner man vill ha?

*edit*, hittade den här länken :)
http://www.machsupport.com/forum/index. ... 714.0.html

Vad gäller styrdatorn så lutar det åt en intel-baserad mini itx med plats för PCI-kort. Fanns en för 856kr på misco.se:
http://www.misco.se/product/product.asp ... b.635486.2
En polare byggde en fin liten dator med ett sådant, han trodde att man kunde välja om grafikkortet skulle dela med ram-minnet eller ej. I annat fall så kostar ju ett separat inte mer än ca 350kr, det är ju ingen speldator jag skall ha..
Visst kan man köpa en häftig dator, men till en början känns det mer värt att prova med lite billigare grejer. Slutsumman bör inte överstiga 2500kr för moderkort (med processor mm), minne, hårddisk och nätagg. Skärmen blir det dyra, 4000kr för en 17" pekskärm eller 1300kr för vanlig en 19"tft...
Senast redigerad av marmander 11 januari 2009, 23:06:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du får en 22"'-are för 1490:- på ElGiganten.
marmander

Inlägg av marmander »

Ja, då kan man ju ha filmvisning i garaget ;)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

2200:- för en 10,4" ink frakt (+ev tull/moms) kan väll vara överkommligt.
Men det kanske är för litet?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Läs reglerna innan ni postar i forumet! Har tagit bort all onödig citering.
marmander

Inlägg av marmander »

POS skrev:2200:- för en 10,4" ink frakt (+ev tull/moms) kan väll vara överkommligt.
Men det kanske är för litet?
Finns en för knappt 2000kr på komplett.se

Enligt machmotion så ska deras "ultimate screen" funka utmärkt ner till 6", frågan är om dom menar pekskärm då? deras skärm kostar 199dollar, lite svettigt då mach 3 inte ens kostar så mycket.. Men det klart, den verkar smidig och kan man spara 2000kr på att gå ner från 17" till 10,4" så kan det ju vara värt det :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

marmander

du ska inte rusa iväg och köpa skärmbilder/menyer utan skapa dessa själv och anpassa till ditt behov
marmander

Inlägg av marmander »

Ok, men kan en ej programmeringsvan person göra detta på ett enkelt vis?
Kanske rent av finns någon på forumet som kan hjälpa till, eller som rent av har gjort någon smidig skärm till motsvarande ändamål?

Jag tar nog det lilla lugna med det till en början, men pekskärm känns det som jag vill ha ändå...

10,4" räcker väl för att se allt och kanske kunna använda en pekpenna för att orientera sig? Jag är van vid min 15" laptopskärm när det gäller all annan datoranvändning.
H.O

Inlägg av H.O »

10.4" räcker väl så länge den stödjer 1024X768 vilken är "standard upplösningen" på det befintliga gränssnittet. Det skalar bra uppåt till högre upplösningar men jag vet inte hur det blir om man kör det på lägre.

Att skapa ett eget gränssnitt är inte så svårt. Det finns program på Artsofts hemsida (Screen4) som man använder och man behöver inte vara någon programmerare. Men som med allt annat så är det en del att lära sig och framförallt bör man veta lite hur Mach3 fungerar för att veta vilka funktioner man ska ha med. Sen kan man göra det hur basic eller hur komplicerat som helst. Machmotion-GUI't är Flash-baserat och det är inget jag pysslat med, det är i alla fall betydligt mer komplicerat än den vanliga editorn.

Har du tittat på Artsofts hemsida? Om du går till Downloads och klickar på Screensets så finns där ett par att välja på. Dessa går bra att öppna i Screen4 och "titta på" eller modifiera efter eget tycke och smak.

Jag hänger sällan på Machsupport-forumet men om jag inte minns fel så finns där en dedikerad sektion just för Screendesign - kolla där, läs på, testa och fråga.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

marmander

Inlägg av marmander »

800x600 är upplösningen på den 10,4" skärm jag kollat på.. får nog bli en beg. skärm tills jag har mer koll på programmet mm.

För övrigt så tittar jag nu på en Barebone Shuttle som styrdator. 2995kr på komplett, då med 1024 ram, 250Gb hårddisk, 2,5GHz intel dual core processor mm. Kostar 157kr att få det dubbla i minne. Finns en vanlig 32bit PCI-plats, kan det duga till ett fungerande grafikkort tro (om det inte skulle funka med det integrerade alltså)?
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10388

har kollat en del på machforumet.. dock inte kollat downloads på artsofts hemsida.

btw. jag kollade in http://www.worldofcnc.com, där fanns det ju mycket matnyttigt :) bra priser och prylar. Säljer samma linjärstyrningar som mekanex. Aluprofilerna är avsevärt billigare än på Alucon... synd att man inte sett det tidigare (har ju redan designay grejerna efter Alucon's profiler :humm:

Är det någon som handlat där? hittar inte info om det är VAT med i priserna..
Skriv svar