Ny på PIC programmering, länkar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Torsten

Ny på PIC programmering, länkar?

Inlägg av Torsten »

Hej!
Jag ber om ursäkt för att ni troligen sett sådana här trådar massor av gånger. Jag har sökt, men eftersom jag är helt ny så vet jag inte riktigt vad jag skall söka på. Ber ännu en gång om ursäkt om det är en "dubbel tråd" och ber i sådana fall om en länk.

Jag har precis köpt mig en http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7814&path= och tänkte ge mig på att försöka få de inbyggda LEDs som finns att blinka.

Om jag fattat saken rätt, så skriver jag koden i MPLAB kompilerar den och överför den sedan i HEX form till PIC:en. Rätt/fel?
Sedan, hur får jag PIC:en att exekvera koden? Räcker det att jag ansluter den med en extern strömkälla (dvs inte programmeraren, "PIC Kit 2"), och i sådana fall hur får jag tag i en sådan? Eller måste jag på något annat sätt exekvera koden?

Är det något mer jag behöver för att göra lite grundläggande "roliga" saker som blinkande LED och liknande?
Killen på kjell & co hade ingen större koll utan trodde detta skulle vara tillräckligt.

Som sagt, finns det redan en guide för oss som är jättenybörjare på sådan här hårdvara så är jag tacksam för en länk. Annars är jag tacksam för svar. :)
Tack på förhand,
Torsten
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Ny på PIC programmering, länkar?

Inlägg av Walle »

Du behöver inte ta bort PICen från pickit 2-kortet, koden börjar exekveras så fort kretsen är programmerad.

När den sen är programmerad så kommer den starta exekvering omedelbart vid tillslag. Programmeringsbiten har du förstått helt korrekt :)

Nu vet jag inte om pickit 2 är som ettan, men kortet saknar vettiga inmatningsalternativ. Pickit 1 har endast en tryckknapp, och det kan ju vara lite tråkigt. Men för att komma igång med att lära sig programmera fungerar det ju alldeles utmärkt :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

PICKit2 har en tryckknapp som inte fungerar, en pot och fyra leddar. Enklast kommer man igång med att köra de "PICKit Lessons" som föjer med, eller kan laddas ned från Microchip.

http://www.ubasics.com/adam/pic/piclinks.shtml
http://www.jescab.se/Exempelkod.html
http://www.covingtoninnovations.com/nop ... em2004.pdf (litet dated)

Edit:
Nu vet jag inte hur din engelska är, men se:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=30674
En annan, kortare, bok är

Notera även att du kan simulera din kod i MPLAB. OBS! Den MPLAB som kommer med på CDn är inte den senaste, den kan laddas ned från Microchip.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Några småsaker...

Förs och främst så borde (och jag är väldigt säker på att det gör det) alla
dina frågor besvaras av dels den dokumentation som följer med PICkit2,
dels den dokumentation som finns till MPLAB/MPASM tillsamans med
databladet för den processor du tänker använda.

> Om jag fattat saken rätt, så skriver jag koden i MPLAB kompilerar den...

Den normala är man kallar det man gör med t.ex en C-fil "kompilera".
Den man gör med en ASM (assembler) fil kallas normalt "assemblera"
eller bara "bygga" (det heter ju "build" i MPLAB menyerna).

> och överför den sedan i HEX form till PIC:en.

Nästan rätt... :-)

Assembleringen och länkningen (med MPASM och MPLINK som anropas
från MPLAB) skapar en HEX fil där maskinkoden till processorn finns
kodad i hexadecimelt format. Så långt är det rätt.

Sedan kör man själva programmeringen av målprocessorn och då överförs
maskinkoden (m.m.) från HEX filen, men det sker inte i HEX format utan i
rent binärformat, men det behöver du normalt inte bry dig om...

> Killen på kjell & co hade ingen större koll

Nä, ganska självklart, han är ju säljare... :-)
Torsten

Inlägg av Torsten »

Tack för svaren.
Har nu läst igenom en del och hoppas kunna testa inom en snar framtid, men det är en fråga som kvarstår.
Jag fattar ju att man måste koppla ihop den enhet man vill testa med PICen vilket görs med kablar. Men frågan är, om jag börjar löda fast kablarna kan jag då använda den "porten" igen, eller är en lödd koppling på kortet förbrukad? Eller finns det några andra sätt att testa med?
Tack på förhand än en gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag fattar ju att man måste koppla ihop den enhet man vill testa med PICen vilket görs med kablar. Men frågan är, om jag börjar löda fast kablarna kan jag då använda den "porten" igen, eller är en lödd koppling på kortet förbrukad? Eller finns det några andra sätt att testa med?
Du hade en PICKit2 eller hur? Köp stiftlist på Elfa eller Kjell och löd fast så kan du trycka ned trådar där. Annars kan du koppla ihop allt på en labplatta. Skall fixa litet bilder så du ser vad jag menar...

Bild

Har lött en rad på var sida om PICen och en rad var för Vdd/Vss.

Bild

Allt på en labbplatta. Lägts till höger ser du stiftlisten som man trycker ned PICKit2 i.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...eller är en lödd koppling på kortet förbrukad?

Absolut inte ! Helt oavsett om det är lött eller inte.
Det går inte att "förbruka" portarna...
Men det är enklare att göra enligt AndersG's modell.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Frågan är ju varför man ska hålla på och bråka med demokortet alls ? det känns väldigt begränsat.

Bättre att kasta över picen på en labbplatta och dra dit en stiftlist för ISCP-headern och programmera direkt på den, lämpligen med en sladd emellan så kan den sitta där hela tiden.

F:ö, vaddå en ej fungerande tryckknapp ? den funkar väl visst ?iofs har jag knappt rört demokortet men..
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

F:ö, vaddå en ej fungerande tryckknapp
Se: http://forum.microchip.com/tm.aspx?m=270347
F: Pushbutton doesn't work with Low Pin Count (LPC) or 28-Pin Demo Boards
The pushbutton cannot be used on these demo boards when debugging or programming and powering them from the MPLAB IDE. The pushbutton switch is connected to the input pin that is shared with the nMCLR/VPP pin. When Debugging, this pin must be used as nMCLR and cannot be used as an input pin. When programming and leaving the PICkit 2 connected to the Demo Board to power it, the MPLAB IDE always maintains a valid output state on a programmer's nMCLR/VPP pin which prevents the switch from changing the signal value. Use the PICkit 2 Programmer software to allow the switch to be used.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Märkligt, jag har bestämt för mej att det funkade för mej (med dom medföljande demosarna) även med ström från pickit2.. fast det kan ha varit med extern strömkälla förvisso.

..Ok, testade just, den fungerar fint även strömförsörjd från pickit2.

..Men som jag skrev så är det väl inte mycket att hålla på med det där kortet ändå.
Torsten

Inlägg av Torsten »

Så ni rekommenderar att köpa ett labbkort istället?
Jag trodde experimentkortet (som det heter på kjell) var en bra början, men så är det alltså inte?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det beror på vad du skall göra. En labbplatta (typ den vita på min bild) kostar inte mycket och är en bra investering oberoende. Jag har en hel trave hemma.... Sedan tycker jag att du löder hylslister på "labbkortet", dvs det som kommer med PICKit2, så att du kan dra jumpers från det till ngt annat. Att investera i en "Sodjan-display" är inte heller ngn dum ide. Kolla på http://www.jescab.se.

Ibland kanske man bara vill testa ngt enkelt och då funkar labbkortet bra. Skall man bygga upp hela konstruktionen är en labbplatta bättre. De båda bilderna jag postade kör eg samma kod. Vita labbplattan sitter flera dagar och loggar laddning/urladdning, under tiden utvecklar jag gränssnittet på det andra råttboet...

Edit:
Börja med de 12 lektioner som följer med PICkit2. Det ger dig en bra grund att stå på.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

AndersG, en detalj i sammanhanget men jag läser det som om det är PicKit2:s knapp, dvs på programmeraren, som inte fungerar tillsammans med demokortet, inte knappen på demokortet. Nu har jag iofs inte använt mina demokort alls eftersom jag kör med breadboards istället, men det är iaf så jag tolkar texten i länken du postade.

Edit: PicKit2:s knapp aktiverar programmeringen om man kör med PicKit2:s egna programvara istället för MPLAB.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

är inte knappen på pickit2 till för när man gör "field upgrades" eller vad dom kallar det, när man pumpar in mjukvaran i pickiten och sen uppdaterar en pic utan datorkontakt ?

Vet att det är nåt extra man behöver tänka på då, men minns inte vad. Har aldrig ens testat det där, har aldrig haft användning för det.

PICkit2-mjukvaran gillar jag däremot skarpt, den kan ju ställas in så den bevakar en fil och när den ändras tankas den nya filen ner automagiskt, vilket gör att man kan binda ett kortkommando i sin editor till att spara filen och köra kompilatorn, då ändras hexfilen och pickit2-mjukvaran lägger ner den i picen.

Mycket smidigt.
Skriv svar