Bygga tändningsdödare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min polares BMW 316 (av äldre årsmodell) fanns samma typ varvtalsbegränser med tyngden i, det var rotorn som hade den i. Det var det första vi "modifierade" (läs: slet bort).

Fast ska man göra en "realistisk" begränser ville en enhet som var "genomskinlig" i laglig fart och sen, när den ska hoppa in retarderar den tändningen och gör det "slumpmässigt", det skulle få vem som helst att fatta att den inte kan köra fortare.

Denna lösning ville vara absolut enklast att fixa med någon form av mikroprocessor.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag håller inte koll på CDI-boxar nu. Men som jag förstår det är det en "klockpuls" som kommer in i CDI-boxen. Den pulsen skulle man ju kunna begränsa till en viss frekvens med hjälp av en µC.. på så vis borde man ju få en motor som varvar upp till max och inte mer. Och om man då sätter max väldigt lågt går det inte fort :)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jag bytte bränsleslangar till större och ställde om förgasarnålen, Vilket resulterade i att när bensinkranen stog på fullt öppet så fick motorn för mycket bensin, vilket gjore att den gick slött. När man då vred kranen till halva så blev det "rätt" bränsle mängd och den gick som ett skott.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Jonaz:
Det kommer inte funka, då flotören begränsar så det inte blir för mycket.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

DragonOrb ->
Kallar du Jonaz lögnare? :wink:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag säger det samma, det måste ju ändå finnas en anledning till att man har flotören!?

Fasst sen beror det ju på hur förgasaren är konstruerad. På min gokart är det ingen flotör... men det är en sån där jobbig med membran och grejer :-x
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Ska försöka få tag i ett osciliscop(stavning?) och en multimeter och mäta hur signalen från pickupkabeln ser ut. Sen kanske man kan hitta en lämpligt logikkrets / pic och få en ite bättre dödare.

Membranförgsare har ingen flotör för den tar så mycket bensin den behöver (vacumsystem)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Oscilloskåp stavas det.

Såg på ett finskt moppeforum en liten uppfinning för att begränsa varvtalen, man skall lägga en polyesterkonding av värdet 0.8-2.2 uf (är väl menat att man skall välja ett passligt värde för det varvtal man vill begränsa vid) mellan den röda/gröna kabeln från CDIn och jord (röd kabel om CDIn har 4 kablar, gröna om den har 6). Har inte testat och vet inte om det fungerar.

http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=23865
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Oscilloskop, det är inte ett skåp det handlar om 8)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

ojdå..skrev visst fel. Beror väl också på modellen, är det ett modernt litet är det kanske ett skop, men är det en gammal bjässe blir det skåp :D
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Min finska är inte på topp just nu och morsan är inte hemma :), så macce du kan väll göra en liten sammanfattning ? :D

Fick han det att funka eller ?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Översätter ett litet sammandrag:

Varvtalsbegränsare till Derbi Senda R, kan fungera till andra mopeder med CDIbox.

Har cdin 4 trådar skall den kopplas mellan den röda kabeln och jord, har den 6 trådar skall den mellan den gröna och jord. Man skalar kabeln och kopplar fast polyesterkondingen dit (löda är väl smartast).
Man kan koppla en strömbrytare i kretsen också för att få limitern på när man behöver.

Mopeden börjar knycka med begränsaren, precis som köpta begränsare t.ex. Phot-eco och CGC.

Där är typ det viktigaste.

Kan någon förklara åt mig varför man skall använda polyesterkondingar till vissa saker och keramiska till andra. Vad är det som skiljer i dem? Fungerar inte alla till alla saker?
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Ok, får väll ta och testa det på min.
Borde det inte gå med någon typ av trimkondensator ?

efter en snabb koll på elfa hittar jag ingen Polyesterkondning med värdena 0.8-2.2 uf
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Flottören har ju inget med mängden soppa in i motorn utan den är endast där för ifall att flöttörhuset skulle bli fullt med soppa ska det inte "rinna över"
evert2

Inlägg av evert2 »

Macce
"Kan någon förklara åt mig varför man skall använda polyesterkondingar till vissa saker och keramiska till andra. Vad är det som skiljer i dem? Fungerar inte alla till alla saker? "

Nej alla typer av kondensatorer funkar inte till alla användningsområden.

Det kan handla om hur hög spänningsnivå en kondensator klarar....eller strömpulstålighet, temperaturstabilitet mm (jo jag läste innantill här nu :) )

Kolla här: http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
Skriv svar