Farbror gris gillar inte att man kör trimmat, så jag har funderat på att bygga en liten sak som dödar tändningen då och då när man trycker på en strömbrytare.
Pickupkabeln som går till cdi-boxen, om man jordar den så dör tändningen.
Så vad tror ni mo denna idé ?
Skulle detta funka eller skulle jag behöva en transistor ?
Hade förut ett program hur man räknade ut hur 555:an skulle bete sig, skulle vilja att tändningen dog var 2:a sekund i ½ sekund.
Vad är det för bil? På en nyare bil vill du inte få ut oförbrända gaser i katalysatorn då denna riskerar att skadas. Har du en turbomatad bil är det nog lättare att du bygger någon form av elektronisk laddtryckskontroll.
Om du är över 18 och har MC-kort , och reggar din "trimmade" moppe så (så den får reggskylt) får du köra den hur mycket du vill , du får tillochmed trimma den till en maxhastighet över typ 300 km / h om du vill. (tung motorcyckel om den har en volym över 125 kubik)
Det är inte olagligt att trimma moppen...
Det olagliga är att moppen blir en sk "lätt motorcyckel" (Över 50 kubik och under 125 kubik) och en sån får man inte köra förrens man är 18 och har MC-kort.
Dvs att köra trimmad moppe och att köra lätt motorcyckel är samma sak.
Vet hur lagen är, men nu är jag bara 15 och kör trimmat.
Och det har blivit lite mera poliser i våran lilla by.
Sen när man blir stoppad trycker man på strömbrytaren som är gömd och säger att tändningen är trasig.
Sen när dom drar iväg bööööööm-muuuuuu-bööööööööm-muuuuu
Men kommer 555:an klara av att jorda pickupkabeln själv ?
Dom testar ju inte på det viset att de kör till topphastighet med moppen...
Förstår inte hur du menar? Om tändningen funkade precis innan kan den knappast vara "trasig" när du blir stoppad...
Förstår inte hur du menar egentligen?
Jag skulle kunna tänka mig att de skruvar loss själva tändstiftet och kollar hur långt det är från hålets mitt till motsatta dioginala hörn och på så sätt får fram kubikcentimetern.
Då är det nog bättre att du kopplar 555:an till en liten brytare som ligger mot tändstiftet, skruvar fast tändkabeln . byglar tändpulsen från tändstyrenheten via 555:an till batteriet. Ha en pytteliten brytare som inte syns och är "NC" , dvs en brytaNDE.
Då när de skruvar loss tändstiftet så "lossnar" brytaren , och sedan får polisen en rejäl stöt från tändspolen.
Då säger du "Man ska helst skruva loss den med ett gummiklätt verktyg..."
sebastiannielsen: tror han vet om att det är olagligt att köra trimmad moppe. Är väl ingen som tror att det är lagligt..
Dessutom är det nog lättare sagt än gjort att få en moppe registrerad till MB om man inte vill betala mer än en ny MB kostar. T.ex. får jag inte registrerad min Derbi Senda SM Xtrem -04 som lätt MC, fast den är bland de bäst utrustade mopederna man får under 4000 euro.
Ända sättet de här avgör om mopeden är trimmad är att se uppgifterna om kedjehjulens storlek m.m. från registeruttaget och kollar hur hög hastighet den toppar. Att mäta cylinderns volym utan att ta bort topplocket är rätt svårt så det gör nog inte poliserna när de stannar en.
sebastiannielsen skrev:Om du är över 18 och har MC-kort , och reggar din "trimmade" moppe så (så den får reggskylt) får du köra den hur mycket du vill , du får tillochmed trimma den till en maxhastighet över typ 300 km / h om du vill. (tung motorcyckel om den har en volym över 125 kubik)
Det är inte olagligt att trimma moppen...
Det olagliga är att moppen blir en sk "lätt motorcyckel" (Över 50 kubik och under 125 kubik) och en sån får man inte köra förrens man är 18 och har MC-kort.
Dvs att köra trimmad moppe och att köra lätt motorcyckel är samma sak.
Lätt MC får du ta när du är över 16, inget annat, begränsningarna för lätt mc är max 125cc och under 11kW(ca 15hk). Vidare är det omöjligt att registrera om en moped utan större utgifter då det är en massa bestämmelser du måste följa, däribland avgas- och bullerregler.
Det där med att bryta tändningen varannan sekund tror jag inte skulle funka så bra. De skulle nog lägga märke till att det var allt för regelbunda pulser och börja undra varför det är så.
Jag tycker det vore smidigare om man kunde göra något, rent mekaniskt, med förgasaren så att det blir fel blandning och den accar/toppar dåligt. Egentligen räcker det ju med att ställa munstycket fel. Men man vill ju ha något lite mer "hemligt", för munstycket lär väl vara det första dom kollar om den helt plötsligt börjar varva dåligt.
Annars hade det ju vart lite tufft med en växellåda med en inbyggd mottagare. När man triggar den med fjärrkontrollen sätter den i en spärr som gör att man inte får in den övre växeln.
Men då borde man ju kunna bygga en delaykrets och trycka in mellan givaren och CDI-boxen. En vanlig 555:a skulle ju säkert kunna göra det. Annars går det nog med skiftregister/räknare och andra logikretsar.
Jag tror nog det skulle vara MYCKET bättre än att döda tändningen. Dock får man ju problemet att om man gör fel och tändningen blir pippad blir det inte kul
mm, det finns varvtalsregulatorer att köpa som kliper tändningen vid dem varven man vill, men jag ville bygga en egen för jag har lite 555:or och andra småprylar hemma.
Ifall dem ser mig köra fullt sen funkar inte tändningen när dom ska testa är det bara säga att man måste få upp den i varv osv.
Munstycket blir svårt att fippla med då Mikuni har sitt munstycke inne i flotörkoppen och använder fast munstycken.
Har funderat på det här, men en 555 borde ju gå, men jag vet inte om 555:an kan jorda pickupkabeln, kanske skulle satsa på ett relä ?
I lumpen fanns en brittisk gammal pansarvagn med en varvtalsbegränsare som funkade så här:
En spänningssatt tyngd längst ut på en fjäder roterade i samma hastighet som motorvarvtalet, inuti en metallcylinder. När det gick "för fort" så kortslöts tyngden, och tändningen slogs av. Med resultatet att en övervarvning resulterade i motorbroms, därefter smällar och eldslågor från avgasrören som lätt kunde bli 2 meter och hörselskadande (57-liters cylindervolym om jag kommer ihåg rätt).