Jag håller på och snickrar ihop en 4e axel, tanken är att driva denna direkt med en liten stegmotor. För att hålla biten på plats när den bearbetas vill jag nu ha nån typ av låsning, hur denna ska se ut har jag ingen aning om så nu behöver jag ideer
hela grejen är ganska simpel, en axel med en chuck i ena sidan och en stegmotor i den andra och 2 lager i mitten.
ett krav är att det ska gå att låsa vartsomhelst på varvet så inga hålskivor eller liknande.
en snäckväxel hade väll kanske kunnat funka men låsning behöver man väll ändå? det är ju fortfarande bara stegmotorn som håller grejerna på plats, sen finns det väll lite spel i växeln också?
som en skivbroms säger du, jag har tittat på en sån lösning förr och jag tänker mig ju då som på en bil men det kanske går att göra enklare? jag hittade förut på nån elgrunka som kunde trycka ett par gram men jag minns inte vad den heter? den var rätt enkel en magnet och en pinne typ
"en snäckväxel hade väll kanske kunnat funka men låsning behöver man väll ändå? det är ju fortfarande bara stegmotorn som håller grejerna på plats, sen finns det väll lite spel i växeln också?"
Nej låsning behövs inte, det behövs väldigt stor kraft för att köra en snäckväxel baklänges.
Kan också lätt göras helt glappfri med en fjäder.
Inte mycket svårare än att få till en skivbroms.
se bilder här:
Om du nu ska bygga en egen från scratch så är det väl lämpligt att du köper ett *anti-backlash wormwheel* sats. Glappfri matning och självlåsande, bara att haka på en stegmotor.
njae jag vill nog köra vidare med min bromspryl, glappfritt har jag redan det jag vinner är lite utväxling med en växel. Vad är det som gör dom där växlarna självlåsande? jag körde en snäckväxel förhand igår och det var inga problem.
Antingen har du lyckats med det omöjliga eller misstagit dig på vad det var för växel.
Det kanske var en vinkelväxel om du kunde vrida med handkraft på utgående axel.
Tycker det är uppenbart vad det är som låser. Skruvens gängor sitter nästan vinkelrätt emot snäckhjulet.
Gör oss inte besvikna med att sätta broms på den, vi vill se film på 4-axligt simultan körning. 200-300 kr för snäcka och skruv (100:1) hos Kuggteknik.