Fråga om dimmer
Fråga om dimmer
Jag har 3st 35W halogenspottar i taket som jag har till en väggdimmer. Jag förmodar att dimmern är elektronisk då den var oerhört lätt till vikten och är knapptyst.
Jag kör nästan alltid nedimmat på en 30-60% för jag tycker de blir helt för ljust annars. Samtidigt spar det lite ström inbillar jag mig, men en jag känner hävdar att det drar lika mycket ändå.
Jag kör nästan alltid nedimmat på en 30-60% för jag tycker de blir helt för ljust annars. Samtidigt spar det lite ström inbillar jag mig, men en jag känner hävdar att det drar lika mycket ändå.
Visserligen saknas själva frågan, men det är inte speciellt svårt att lista ut vad frågan ska vara om man har några hästar hemma. Eller inte är ute efter att vara obstinat.
Din vän har fel, moderna dimmrar drar inte lika mycket när man har dimmat ner. Din vän tänker på en klassisk reostat, där man "eldar upp" den effekten som inte används för lampan.
På google kan du finna mycket information om hur en dimmer funkar om du söker på PWM.
Din vän har fel, moderna dimmrar drar inte lika mycket när man har dimmat ner. Din vän tänker på en klassisk reostat, där man "eldar upp" den effekten som inte används för lampan.
På google kan du finna mycket information om hur en dimmer funkar om du söker på PWM.
Hur menar du?danei skrev:Men å andra sidan blir en ner dimmad lampa ännu mindre effektiv. Så ska man spara el är det bättre att ha klenare eller färre lampor.
Jag vet inte om jag tänker fel, men jag tänker ungefär såhär:
En lampa på 100W drar 100Wh på en timme. En lampa på 50W drar 50Wh på en timme. En 100W lampa som PWMas med 50% duty cycle lyser 50% v en timme, altså 0.5 timme, således drar den 50Wh på en timme.
Vad missar jag?
Edit: Ka-Ching! Suck, ibland är man för seg. För att få ut samma ljusmängd som man får i fallet med 100W-lampa som PWM'as kan man köra en lampa på under 50W...såklart!
Senast redigerad av Walle 2 januari 2009, 20:55:26, redigerad totalt 1 gång.