Fråga om dimmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Fråga om dimmer

Inlägg av maDa »

Jag har 3st 35W halogenspottar i taket som jag har till en väggdimmer. Jag förmodar att dimmern är elektronisk då den var oerhört lätt till vikten och är knapptyst.

Jag kör nästan alltid nedimmat på en 30-60% för jag tycker de blir helt för ljust annars. Samtidigt spar det lite ström inbillar jag mig, men en jag känner hävdar att det drar lika mycket ändå.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "Fråga om dimmer"

Och var är frågan ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Visserligen saknas själva frågan, men det är inte speciellt svårt att lista ut vad frågan ska vara om man har några hästar hemma. Eller inte är ute efter att vara obstinat.

Din vän har fel, moderna dimmrar drar inte lika mycket när man har dimmat ner. Din vän tänker på en klassisk reostat, där man "eldar upp" den effekten som inte används för lampan.

På google kan du finna mycket information om hur en dimmer funkar om du söker på PWM.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men å andra sidan blir en ner dimmad lampa ännu mindre effektiv. Så ska man spara el är det bättre att ha klenare eller färre lampor.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Sorry för en kasst formulerad fråga, vet inte vad jag tänkte på, heh.

Nä jag var också ganska säker på detta. Vet vad PWM innebär och har pysslat med det en del med AVR och LEDs. Ville bara ha ett definitivt svar :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

danei skrev:Men å andra sidan blir en ner dimmad lampa ännu mindre effektiv. Så ska man spara el är det bättre att ha klenare eller färre lampor.
Hur menar du?

Jag vet inte om jag tänker fel, men jag tänker ungefär såhär:

En lampa på 100W drar 100Wh på en timme. En lampa på 50W drar 50Wh på en timme. En 100W lampa som PWMas med 50% duty cycle lyser 50% v en timme, altså 0.5 timme, således drar den 50Wh på en timme.

Vad missar jag? :)

Edit: Ka-Ching! Suck, ibland är man för seg. För att få ut samma ljusmängd som man får i fallet med 100W-lampa som PWM'as kan man köra en lampa på under 50W...såklart!
Senast redigerad av Walle 2 januari 2009, 20:55:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag har för mig att ju högre brinntemperatur == högre effektivitet. Så att ligga och köra dem glödande ger ju inte så mycket ljus, men ett väldigt behagligt :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Håller med om att lite nerdimmning ger betydligt behagligare ljus, jag kör nästan alla lampor med dimmer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du behöver ligga på 30-60% så tycker jag att du borde ta och byta till 20W-spottar i stället,
när halogenlampor är såpass lågt dimmade fungerar även halogenprocessen sämre och dom kommer
svartna på insidan pga att glödtråden hamnar där i stället för att återintigreras av halogenprocessen.
Skriv svar