Hur kapar jag bäst aluminium?

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag ställer väl ribban lite högre bara :)

Ta en titt på klippet så får du se att materialet har KALLFLYTNING och den håller inte tjockleken ut till kanten/klippet.

Beror ju på vad man ska ha bitarna till........................
beangan

Inlägg av beangan »

Aluminium kan man utan problem kapa med en fintandad HM klinga. Bara att såga lugnt och fint. Resultatet blir fin fint :D

edit: Samma sak gäller koppar och mässing. Sågar i det på jobbet ganska ofta och där finns det inget annat en fintandade HM klingor för trä.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det beror väl på tre saker: verktyg, aluminiumkvalitet samt kunskapen hos den som programmerar och ställer verktyget.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag har skickat efter en Proxxon MBS240/E från tyskland. Har inte fått den ännu, men kan recensera den när jag fått den.
Det finns olika blad som tillbehör beroende om man vill kapa stål, mässing aluminium etc. Finns också diamant blad för kapning av glas etc. (fast det bladet kostade nästan 1000 kr bara det)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för alla svar!
Tror ni det funkar med en billigare kapsåg från t.ex CO och sedan en bättre klinga?
Här finns ett test på diverse:
http://www.smartson.se/test/hushall/kap ... h-ratt.htm

Tecno: smörja med stearin, det har jag aldrig hört förut! Håller man ett ljus mot klingan när man sågar eller hur applicerar man det?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Adamant 1445 tvåskivors vinkelkap på 1600W, finns på Tradera runt 1000:- i slutpris funkar utmärkt till alla material utom de stenbaserade.
http://www.tradera.com/search/result.as ... -1&x=0&y=0
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kom att tänka på en budgetvariant

sticksåg, med en sådan fast monterad uppochner så kan man såga det mesta, rätt blad och smörning gör susen
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Hade nog satsat på en sådan.( eller liknande )Är ju användbar till så mkt mer.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Nackdelen, som jag upplever det, med bandsågar av den modellen, men jag har aldrig kapat alu, endast stål av grövre dimmension (och det är just vid grövre dimmension problematiken visar sig). är att bandet kan dra snett om det är inkorrekt uppspännt (i synnerhet om det är använt en tid), samt att man är begränsad till en rellativt liten skäryta om man vill undvika detta. Jag vet inte hur dessa maskiner i länken är, men har upplevt detta även med "riktiga" industriklassade maskiner när det gäller grova dimmensioner (typ 25 mm+) Föreställer mig avdriften är större på enklare maskiner om man vill köra ämne med stor yta.

Rätta mig gärna om jag har fel, men rent persönlisch skulle nog inte en horisontell bandsåg vara mitt förstahandsval för kapning av plåt, däremot är de mycket smidigt för tex profiler, konstruktionsmetall, etc.

Kallsågar brukar gå rätt billigt idag då de nästan inte längre används inom modern industri, men de är stora åbäken pga konstruktionen i sig (åtminstone de jag sett) och har samma begränsning som bandsågarna.
Fördel, relativt enkla och billiga att underhålla (förhållandevis billiga blad)

Nackdel, långsamma (om man kapar grova ämnen kan man med fördel göra något annat medan man väntar, eller ta en fika, korrekt inställt sköter den sig själv under tiden...) och ganska liten skäryta (om man vill ha bra kvalitet på snittet, dvs...), ganska bökiga att justera för annat än raka snitt i en och samma vinkel (kräver ofta betydligt mer jobb att ställa om vinkeln än för tex en bandsåg (om man vill ha bra resultat, + att många modeller tror jag inte går att lägga annat än vertikala snitt med)).

En möjlig fördel är väl att de är ganska "snälla" mot ämnet då detta inte utsätts för varesig stark värme (om man använde kylvätska) eller väldigt hårt tryck.

För plåt gäller nog klinga eller vertikalband.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

tompa74 skrev:Hade nog satsat på en sådan.( eller liknande )Är ju användbar till så mkt mer.
/ Tompa
Nackdelen med en sån är att det blir svårt att kapa större plåtar. Små plåtar blir inte så lätt heller.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Ah, slarvläste första inlägget, tyckte det var profiler det mest var frågan om.
Sorry. :oops:
Men är det inte större plåtar än sågen klarar så är det ju ok men främst
för profiler som sagt.

För plåtar är ju sax att föredra, blir förvisso en bajtastor om den skall klara 10mm med bra resultat.

/ Tompa
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Den där Adamanten såg ju fin ut! Dock så borde det bli ett ganska brett snitt och sen läste jag att den sprutar väldigt mycket spån åt alla håll också...men snitten var verkligen fina!

Jag kollade runt lite mer och såg att folk använde klingor till sådana här:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=33455
Tydligen vill de ha lägre varvtal än vanliga cirkelsågar, ca 3000 rpm, för att funka bra.

Vilken jungel!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

tompa74, Japp, men antar han vill göra saker som tex plattor som skall sitta mot kylflänsar och liknande, då funkar det nog inte att klippa, tror jag.
(i allafall är även min erfarenhet att det blir ganska mycket deformation, även om man använder en riktig slagsax som täcker hela plåtbredden)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag jobbade på en båt för en massa år sen skulle vi lägga om golvet i maskinrummet med durkplåt, och skulle alltså kapa ganska stora mängde durkplåt i typ 5mm aluminium, varvid vi funderade på hur man skulle bära sig åt för att kapa den. Då var det nån som testade att köra en vanlig cirkelsåg modell större med en trä-klinga i, och det funkade hur bra som helst, vi kapade all durkplåt till hela maskinrummet på detta sätt och klingan såg inte ens skadad ut sedan.

..Kan nämna att jag var emot att ens försöka från början, men det gick ju bra :)

..Finns ju rätt många lättmetalllegeringar dock, som uppför sig väldigt olika, ren aluminium existerar väl knappt annat än som ren råvara till metalllegeringar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hittade en "cut off saw" som klarar 50x50 i stål på verktygsboden:
http://www.verktygsboden.se/?id=74112

och så en som tar lite större bitar, 110x110 på samma ställe
http://www.verktygsboden.se/?id=76535

Fann dessutom att Jula har en kopia på Adamant-maskinen till extrapris 899:-
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=010401

Jag funderar på om en geringssåg med dubbla gejdrar och metallblad funkar att kapa 10mm aluplåt med, typ en sån här:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=242103
Skriv svar