Puckad förstärkarkonstruktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Puckad förstärkarkonstruktion?

Inlägg av PHermansson »

Tänkte en gång för alla få ordning på min hembyggda förstärkare:
Problemet är att det brusar och knastrar i högtalaren, förstärkarkretsarna blir ljumna trots att ingen musik spelas.

Bild

Till höger sitter en kylare med två LM3886 kopplade enligt databladet, ytterligare till höger en fläkt. Denna fläkt temperaturstyrs med en PIC12F675 som sitter på kortet till vänster om kylaren. Här finns även en op-amp som är kopplad till ljudsignalen, och som via kondensator-diod talar om för processorn om det kommer ljud in eller inte. Finns det ljud in drar det blå reläet på kortet som kopplar in 230-matningen till toroiden. Till vänster om styrkortet syns kondensatorbank och likriktare, därefter toroiden. Till vänster ovanför denna sitter ingångskontakterna och under dessa en volympotentiometer.
Jordningen är i princip stjärnjordning med jordpunkterna samlade vid kondensatorerna. Från denna punkt går en kabel över toroiden till kopparplåten, och härifrån till ingångskontakterna och potentiometern. Ljudkablarnas jord är ansluten i denna ände men inte vid styrkortet eller förstärkarkretsarna.

När jag mäter på ingångskontakterna utan något anslutet får jag runt 0.4 volt AC, antagligen detta som gör att kretsarna blir varma på 'tomgång'. Sitter toroiden för nära förstärkarna? Tar jordkabeln över toroiden upp läckfält? Borde jag flytta ingångskontakter & potentiometer till andra änden av lådan? Skärma?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

blir kretsarna "ljumna" även utan att last är tillkopplad?

om du kortsluter ingången, vad har du för spänning på utgången?

om du har en öppen ingång (dödsynd, jag vet) , vad har du för spänning på utgången ?

om du har signal in , vad har du ut? det är inte kortslutning någonstans vilket gör att strömbegränsningen och termoskyddet på LM3886 går in.

Kan du kolla på utgången mha oscilloskop? mäta bara DC ?

svårt att säga om din kabeldragning är orsaken, du skriver "i princip stjärnjord".

testa att koppla bort PIC+ fläkt (kör med låg effekt) helt (ta bort spänningen)

hur varma blir kretsarna tror du? termisk resistans på
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

3886 blir ganska varma bara av tomgångsströmmen utan signal in.

Protte
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack för tipsen, blir en del att kolla!

Jag har till att börja med tagit bort PWM-styrningen av fläkten i mjukvaran, den gör nog mer skada än nytta.
Utspänning med last (en liten PC-högtalare) är inget att odra om, några millivolt.

Har också letet fram en IR-termometer av tveksam kvalité, men ändå. När den spelat en stund går temperaturen upp emot 40 grader, kan inte se någon större skillnad på chiptemperatur och kylartemperatur så termiska överföringen är nog bra. Och det borde den va, chippen sitter skruvade mot kopparplattan med ett tunt lager kiselfett emellan.

En iakttagelse är att förstärkningen i kretsen är hög, man får ta det riktigt lugnt med volymkontrollen i den dator jag använder som signalkälla. Tycker mig också höra de typiska 'datorstörningarna' mellan låtarna. Detta försvinner när nätkablarna dras ur.

Jordningen är nogrant gjord då alla jordpunkter samlas på ett ställe. Enda avvikelsen är kopparplåtens jordning vid ingångarna, och att volymkontrollen jordas via ingångskontakterna. Här borde det vara en separat jordkabel till den gemensamma jordpunkten från var komponent om man ska vara noga.

När den står på tomgång utan något inkopplat hörs ett knappt märkbart surr i högtalaren, och temperaturen på kylaren är runt 37 grader.

När fläkten går igång surrar det i högtalaren...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kollade lite närmare på förstärkarkretsen, kopplingen kommer inte från databladet utan härifrån:

http://dogbreath.de/Chipamps/ThreeResAm ... esAmp.html
In particular in this design the use of an input coupling cap is avoided. This greatly improves clarity and transparency, in particular if the preceding stage has output coupling capacitors. These would otherwise be unnecessarily cascaded with the input capacitors, which is not good for the sound. If you want to build this amp, be however careful if you are not sure if the preceding stage in your system has output coupling caps. If it has not, DC may enter the amp, which will be amplified and sent to your speakers!
Hmm ett par ingångkondensatorer kanske vore något att testa?
Men det får bli nästa år, gott nytt år! :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är svårt att hinna med några större proj på detta år.

Gott slut och gott nytt

Protte
Skriv svar