Såna här
Vad jag förstod så är de helt kompatibla med standard 44780- chippen, och standard-pin-outs.
Till mitt (kommande) dilemma:
Jag har traskat igenom http://ouwehand.net/~peter/lcd/lcd.shtml, men jag fattar inte flasklock över hur jag skickar ut bitarna så att jag kan skriva på LCD:erna.
Jag håller på med ett projekt, nämligen switchning av paralellporten genom att använda 10 st 74LS245 (Var samma pris som på LS244, sen vet man aldrig vad för skit man hittar på i framtiden), varav 3 st är för att "växla" 8-bitarsporten till varsin display, resten är för 3x8 bitars utgångar, 4x5 ingångar. Som styrning tänker jag använda en 74LS42 för resp. krets, som sedan kopplas till LPT2 för att växla mellan 245:orna, en i taget för enkelhetens skull.
Jag har snickrat ihop en dator som jag stoppat in i ett plåtskåp som ska fungera dels som larm, och dels som övervakningsdator (Menandes webbkamera (sekundär funktion) och IR-detektorer (2 st, en väggmonterad vanlig, en hembyggd "passage-sensor").
Den ursprungliga tanken var att ha en dator som informerar "dörrknackare" huruvida man är hemma, på muggen / duschen, och eftersom man har kids, vore det trevligt att kunna informera deras kompisar om de är hemma eller inte eftersom man är helgfarsa, och det blir ett helsikes spring emellanåt, så en tanke var att de skulle få varsina ringsignaler.
Hur som helst håller jag på med Qbasic, vilket är det enda programmeringsspråk som jag behärskar, åtminstone till den grad att jag kan läsa & skriva på I/O-portar, göra enklare sub's mm. Dock är jag ganska dålig på att strukturera mina program som iom. det tenderar att bli kaka på kaka.
Men, det är inte det som är problemet just nu, utan det är hur i helsefyr jag ska kunna skriva ut text på LCD:erna. Jag har kollat på databladen, men eftersom de antingen använder assembler eller C, och, i min mening, förklarar ganska luddigt i vissa fall. Sen att jag inte är 100% på elektronik, och (o)logisk bit-hantering, gör ju såklart inte saken något enklare.
Jag skulle gärna vilja veta hur jag först och främst (binärt!):
Initierar displayen (Läste någonstans i databladet, såg ganska enkelt ut dock)
Skriver ut t.ex. 1 bokstav, för enkelhetens skull, bokstaven A (Fanns en tabell över lite olika ASCII-tecken såg jag, så det borde gå att klura ut)
Hur man matar in nästa tecken
Hur man byter rad
Skriva in tecken på den nya raden, nytt tecken etc.
Hur man byter rad igen osv.
Jag behöver lite hjälp med detta för att förstå hur detta fungerar, för databladet ger mig nästan bara huvudvärk.
Det som verkar krångligt är timingen mellan bitströmmarna. När man tittar på databladet så klockas t.ex. "E" ungefär efter D0-07. Har inte databladet uppe just nu dock.
Visst, går väl att lösa, inga smärre problem, men.. Lite fördröjningar; "FOR A=0 TO WhatEver:NEXT A".
Det är just det där med det binära, hur man talar om för skiten "Gapa & ta emot & gör nåt vettigt"...

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.
Jag behöver inte ha allting gjort åt mig, bara lite direktiv vore riktigt trevligt...