Styra en 4x20 HD44780-kompatibel LCD binärt, hjälp önskas

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Ac3T

Styra en 4x20 HD44780-kompatibel LCD binärt, hjälp önskas

Inlägg av Ac3T »

Tjenare... Har precis beställt tre stycken 4x20-teckens LC-Displayer från en Hong Kong-nisse på Ebay.
Såna här

Vad jag förstod så är de helt kompatibla med standard 44780- chippen, och standard-pin-outs.

Till mitt (kommande) dilemma:
Jag har traskat igenom http://ouwehand.net/~peter/lcd/lcd.shtml, men jag fattar inte flasklock över hur jag skickar ut bitarna så att jag kan skriva på LCD:erna.

Jag håller på med ett projekt, nämligen switchning av paralellporten genom att använda 10 st 74LS245 (Var samma pris som på LS244, sen vet man aldrig vad för skit man hittar på i framtiden), varav 3 st är för att "växla" 8-bitarsporten till varsin display, resten är för 3x8 bitars utgångar, 4x5 ingångar. Som styrning tänker jag använda en 74LS42 för resp. krets, som sedan kopplas till LPT2 för att växla mellan 245:orna, en i taget för enkelhetens skull.

Jag har snickrat ihop en dator som jag stoppat in i ett plåtskåp som ska fungera dels som larm, och dels som övervakningsdator (Menandes webbkamera (sekundär funktion) och IR-detektorer (2 st, en väggmonterad vanlig, en hembyggd "passage-sensor").

Den ursprungliga tanken var att ha en dator som informerar "dörrknackare" huruvida man är hemma, på muggen / duschen, och eftersom man har kids, vore det trevligt att kunna informera deras kompisar om de är hemma eller inte eftersom man är helgfarsa, och det blir ett helsikes spring emellanåt, så en tanke var att de skulle få varsina ringsignaler.

Hur som helst håller jag på med Qbasic, vilket är det enda programmeringsspråk som jag behärskar, åtminstone till den grad att jag kan läsa & skriva på I/O-portar, göra enklare sub's mm. Dock är jag ganska dålig på att strukturera mina program som iom. det tenderar att bli kaka på kaka.
Men, det är inte det som är problemet just nu, utan det är hur i helsefyr jag ska kunna skriva ut text på LCD:erna. Jag har kollat på databladen, men eftersom de antingen använder assembler eller C, och, i min mening, förklarar ganska luddigt i vissa fall. Sen att jag inte är 100% på elektronik, och (o)logisk bit-hantering, gör ju såklart inte saken något enklare.

Jag skulle gärna vilja veta hur jag först och främst (binärt!):

Initierar displayen (Läste någonstans i databladet, såg ganska enkelt ut dock)
Skriver ut t.ex. 1 bokstav, för enkelhetens skull, bokstaven A (Fanns en tabell över lite olika ASCII-tecken såg jag, så det borde gå att klura ut)
Hur man matar in nästa tecken
Hur man byter rad
Skriva in tecken på den nya raden, nytt tecken etc.
Hur man byter rad igen osv.

Jag behöver lite hjälp med detta för att förstå hur detta fungerar, för databladet ger mig nästan bara huvudvärk.

Det som verkar krångligt är timingen mellan bitströmmarna. När man tittar på databladet så klockas t.ex. "E" ungefär efter D0-07. Har inte databladet uppe just nu dock.
Visst, går väl att lösa, inga smärre problem, men.. Lite fördröjningar; "FOR A=0 TO WhatEver:NEXT A".

Det är just det där med det binära, hur man talar om för skiten "Gapa & ta emot & gör nåt vettigt"... :twisted:

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.
Jag behöver inte ha allting gjort åt mig, bara lite direktiv vore riktigt trevligt... :shock:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Ladda ner lcd1.pdf och lcd2.pdf
http://www.epemag.wimborne.co.uk/resources.htm
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hur och i vilken ordning de olika signalerna ska ändras framgår,
eller borde framgå i alla fall, av databladet.

Att "E" måste komma lite efter D0-D7 är ju naturligt eftersom E används
för att "frysa" det som finns på D0-D7. Alltså behövs lite tid för att
stabilisera D0-D7. Dock brukar detta vara så korta tider (har du kollat?)
så det är inget praktiskt problem, speciellt inte när du använder en
så långsam (i detta sammanhang) lösning som en parr-port och QBASIC.

Man "byter" inte "rad" på en LCD. Man sätter den adress där man vill att
nästa tecken ska hamna. Adresserna bör framgå av databladet. Annars
kan du t.ex titta på sidan 88 (femte sidan i PDF'en) i detta :
http://www.epemag.wimborne.co.uk/lcd1.pdf
Kolla gärna också andra delen av samma dokument/artikel:
http://www.epemag.wimborne.co.uk/lcd2.pdf

(BEEP var lite snabbare med dessa... :-) )

> bokstaven A (Fanns en tabell över lite olika ASCII-tecken såg jag, så det borde gå att klura ut)

Du kan säkert bara skriva "A" i QBASIC så ser QBASIC till att det blir
rätt ASCII kod...
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Nämen vad trevligt =0)

Äntligen en PDF-fil som talar mitt "språk" =0)

Fast del 2 var inte till mkt nytta för min del eftersom de använder en sån där #¤"!¤%# PIC-krets... Men, ja, 'nån' gång ska jag börja kladda med såna... Hade det inte varit för att man är arbetslös / sjukskriven, och att man hade pengar, skulle jag ha börjat för länge sen(-isch). Just nu får man vrida & vända på varenda penning i slutet av månaden.

Den här månaden ska bli intressant att se hur det går.. Beställde grejer för +700, sen stötte man på ett bra erbjudande på WeSellCD åxå som man inte kunde låta bli, + att man band upp sig för ungefär en månad sen när en kompis frågade om jag skulle vara med & beställa... Fast mestadels av den kostnaden kunde jag kompensera för jag fick en utgift mindre denna månad.

Usch & fi fäen för pengar.. Bra & ha, skit & vara utan.

Men jag ska nog kika lite mer på det där när LCD:erna anländer... Jag har iaf nog att göra med experimentkortet. Ett helvetes lödande, skalande, förtennande, och trippelkollande... Usch... Det är kul att hålla på, i princip, men fan vad jobbigt det är när man måste sitta & bajsa med små tunna kablar, & man har ett helt hav av lödöar som ska 'bussas'.:sleepy:

Ska nog kanske lägga upp mojängen som ett projekt tror jag. Får se hur det blir... Har iaf tagit några bilder :happy:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om du vill ha några billiga LCD'er att labba med, så har jag en del olika
liggandes. T.ex en 16x2 utan backlight (HD44780 naturligtsvis) för 40:-/st.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Njae.... Har några själv faktiskt, två HD4478, och en SED-vad-den-nu-hette, men tack ändå.

Har i vilket fall som helst förköpt mig den här månaden, så det blir inte att inhandla en pinal till, förutom livsviktiga förnödenheter (Typ... Mat?)
lexal

Inlägg av lexal »

http://www.bgmicro.com/index.asp?PageAc ... odID=12752
45 kr med backlight.
Frakten kostar dock 115 kr, UPS First Class.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jaha..? Och det där var till mig?
Skriv svar