Linux-dist för labbdator

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Fyndigt värre :)

Men tyvärr förstår jag ändå inte frågan, men kan konstatera följande:
Jag klickar på livbojsikonen i menylisten. Jag får upp en hjälpfunktion. Jag skriver 'tar' och klickar på Sök. Får upp några träffar, bland annat 'Lägg till och ta bort programvara - tar-arkiv'. Klickar jag sedan på denna rubrik så får jag upp en sida med en förklaring av tar-arkiv, deb-paket medmera. Det står också hur man packar upp tar-arkiven, allt på svenska.

Så svaret är ja, om det var det som var frågan :)

Edit: Ett alternativ: Jag laddar ned ett tar.gz-arkiv med Firefox och väljer 'öppna'. Ubuntu frågar då om jag vill öppna arkivet i arkivhanteraren, där jag sedan kan klicka på 'packa upp'.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, det var det som var frågan.
Varför man tar (!) omvägen över Google när man har ett riktigt OS med
inbyggda hjälpfunktioner.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Verkar som om det kommer en ny version av Ubuntu om 3 dagar. Får väl hålla ut några dagar till. Då hinner man ju bygga ihop datorn och leta upp vilka program man ska köra på burken. 8)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Bra idé att hålla ut. Ser stora förändringar med Gutsy, främst gällande proprietära drivrutiner som tyvärr är nödvändiga för många ett litet tag till.

Ang. hjälp så finns ju alltid "man" liks alla *IX. "man tar" ger ju en del ledtrådar. Bl.a. exempel på hur man just packar upp tarbollar t.ex. :)

De flesta kommandon/program/verktyg levereras med man-sidor. En grundläggande vetskap om man ska ta sig fram som ny i UNIX-världen.

RTFM = Read The Fantastic Man-page. 8)
SvenW

Inlägg av SvenW »

Jag är kanske skyldig en förklaring med vad jag menar med tarboll.

Ordet är naturligtvis en försvenskad version av det engelska slangordet 'tarball', en fil av typen xxx.tar, xxx.tgz eller xxx.tar.gz, ett tar-arkiv som vanligtvis innehåll källkoden samt hjälpmedel för att bygga ett program. Nästan alla program i Gnu/Linux världen finns i form av tarbollar.
Det är det klassiska och kanske det mest (gnu-)politiskt korrekta sättet att leverera ett program.

Ubuntu och andra distributioner levererar färdigkompilerade och tillrättalagda versioner som man kan installera med ett musklick. Detta fungerar vanligtvis bra, och är tidsbesparande.

Men ibland kanske man vill gå längre, och då kompilerar man själv utifrån en tarboll.
Många program finns inte i färdigkompilerad form för den dator eller operativsystem man har.
Eller man kanske vill man göra en anpassad version. Man kanske vill köra programmet via debugger eller profiler, och då måste man kompilera om med debug- respektive profilerflaggan påslagen.

Ofta råkar man ut för 'dependency'-problem. Man måste ladda hem och kompilera en rad objektkodsbibliotek, som i sin tur kräver ytterligare 'dependecies'. Detta kan vara frustrerande speciellt för nybörjare.

Alla behöver inte kompilera och bygga om. Men alla bör känna till att möjligheten finns.
Och att det är grunden för hela frikodsrörelsen. Ubuntu är bara en länk i kedjan.

Läs gärna 'katedralen och basaren' som enligt Linus Torvals (i 'Just for fun') "på ett ypperligt sätt förklarade open source-filosofin och dess historia".
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Oftast finns "dependet" libraries färdiga i Debian/Ubuntu om man kompilerar själv. Jag har, vad jag kommer ihåg, aldrig behövt först kompilera ett library för att sedan kompilera ett program via tarball.
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Kör Xubuntu (Likvärdigt med Ubuntu, men med annan fönsterhanterare) 8.10 på en dator. Där har jag dels laddat ner Eagle via Ubuntus eget programarkiv, och så har jag även fått fart på LT-Spice för Windows, som kör på Wine i Linux. Så det kanske skulle kunna vara nåt att titta på?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Johan.o skrev:Fast jag skulle nog inte rekommendera att installera linux på en labbdator.
Eftersom nästan alla utvecklingmiljöer för elektronikutveckling endast finns för
Windows.
..Där har du ganska fel..

Hört talas om typ Cadence ? synopsys ? för att ta ett par stora ur högen ?

Tycker vi har fullt upp med att installera just mjukvara för elektronikutveckling på unixsytsemen på jobbet, och stackarna som väljer att köra windows får en X-server installerad för att kunna köra de som inte finns för windows mot beräkningsmaskinerna (som kör Solaris eller Linux.)

Själv är jag allergisk mot ubuntu.. så jag säger Fedora :)
Skriv svar