speakman:
Jo, nu snackar vi ju ändå en hyffsat modern dator. Åtminstånde Pentium 4 1.5GHz+ med mellan 256MB och 2GB RAM och hårdisk så det räcker och blir över, antagligen även dubbla skärmar
Nä det är klart, det finns ingen dist som uppfyller alla behov. Det är precis därför det finns olika distar, en kanske är anpassad för musik, en för workstation, en för CNC medans en annan kanske är nerbantad till 15MB och avsedd för att agera router/gateway/dns.... så risken att det finns en som skulle passa mig bättre än en vanlig "standard-dist" finns ju faktist.
sodjan:
Med tanke på att det till exempel finns linuxdistar avsedda för musikproduktion och även för CNC-maskiner, typ svarvar, robotar och fräsar så finns det ju alltid en möjlighet att det finns någon dist som är mer lämpad för en elektornik/mekaniklabbdator än ett vanlig "workstation os" är. Annars kanske det vore på tiden att slänga ihop en? Eller åtminstånde göra ett "addon" eller iaf en lista på de programmen som är värda att ha.
Johan.o:
Och sannorlikheten att jag ens skulle vilja ta i windows ens med en lång tång, en rymdträkt och vaccin mot hepatit a/b, aids, hiv och allt man kan tänka sig är typ... noll...
Jag kör windows xp i dagsläget men har tröttnat på att använda ett operativsystem där 99% av funktionerna jag behöver saknas. När dessa funktioner finns i de flesta andra operativsystem såsom Linux, Open/Net/FreeBSD, OS X, med flera. Jag får helt enkelt offra att några program måste köras genom en emulator mot att jag får de funktioner jag _måste_ ha för att kunna utföra arbetet.
Eftersom en del av programmen jag använder är utvecklade för Linux så tänkte jag helt enkelt att det skulle passa bättre att köra Linux "på riktigt" istället för att köra FreeBSD med stöd för Linux-binaries, vilket jag brukar göra annars.
Dessutom håller jag på och kodar programvara för inbyggda system som kör Linux, då underlättar det _väldig_ mycket om jag först kan köra programmet på en "vanlig dator" innan jag slänger in det på ett inbyggt system och provar. Just det var väl den avgörande för att jag tänkte prova Linux istället för att forsätta med FreeBSD. Känns ju _lite_ fel att bygga en Linux-kernel på en burk som kör FreeBSD.