Vad är det här på kretskortet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Doq

Vad är det här på kretskortet?

Inlägg av Doq »

Hejsan

Jag sitter och chippar ett Playstation 2 som sistaminuten julklapp och har fått lite problem.

Jag lödde fast en sladd i "padden" Y nedan men då lossnade padden.
Jag provade att droppa i lite lödtenn men det vill inte fastna för det verkar vara bara plast bakom, vad är det för nått som lossnade och kan jag fixa det?

Bild
Senast redigerad av Doq 24 december 2008, 22:06:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kopparen är mycket tunn och lossnar väldigt lätt med för varm lödkolv. Under är det glasfiber och det går inte att löda på. Du får försöka dra en tunn sladd mellan två andra lödpunkter längs den tidigare hela banan, och på så vis leda signalen förbi det skadade området.

Sånt här ska man kanske inte göra i sista minuten, någon gång. Det blir så lätt fel, och då har man verkligen inte tid att börja laga saker också. ;)

Lödpennan bör inte vara så jättevarm. 280° är bra. Enkla lödpennor utan reglering kan lätt bli på 3 och 400 grader varma.
Senast redigerad av MadModder 24 december 2008, 00:01:53, redigerad totalt 1 gång.
Doq

Inlägg av Doq »

Tack för svaret.

Sista minuten är ju aldrig bra som sagt men vad gör man inte för familjen (förstör verkar det som :) )

Man ser ju att banan kommer från ett av benen men hur vet man var den tar vägen sen? Varför kommer den upp till ytan en sväng?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu ser jag inte exakt hur det ser ut pga "pratbubblan" och pricken där, men har du tur är just den padden änden på ledningen, och endast till för att förenkla anslutning av något.. Det ser inte ut som det går vidare något, som t.ex vid den padden till höger om "Y".
Doq

Inlägg av Doq »

Jag ser ingen annan bana från padden så jag provar att löda på benet på komponenten som det finns en bana från.

God Jul allesammans och tack för hjälpen!
BJ

Inlägg av BJ »

Öarna kan även lossna efter att man har lött, om man råkar bryta lite för mycket.
Så använd gärna mjuka sladdar till det du tänkte göra också, och ta det försiktigt. :)
Man kan kanske lägga sladden i en båge i luften och tejpa fast den sen på kanten
på nåt kretskort. (Bara ett tips. Jag har nämligen råkat bryta loss nån ö nån gång. ;))

God jul. :)
Senast redigerad av BJ 24 december 2008, 00:32:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De chipnings-kit jag varit i kontakt med har haft en medföljande liten rulle sladd. Har en stump sån kvar här. Sladden är 0,7mm med isolering, och inuti är en enkel tråd på 0,2mm. Väldigt mjuk. Inga paddar slits loss utan att man tar tag i sladden och drar. :D
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Det kanske har hänt att man visslat och skickat vidare produkter som hänger i master och supportar vårt 3G-nät... som haft paddar som lossnat av värme...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tycker det där ser ut som testpunkter, så den ska nog bara gå dit.

När man chippar eller gör andra patchningar tycker jag det är bäst att använda teflonisolerad kabel så kryper inte isoleringen nåt, sen kickar man på smältlim som dragavlastning.
Skriv svar