Felsökning av kraftverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Felsökning av kraftverk

Inlägg av danei »

Ett litet vattenkraftverk med en asynkronmaskin som generator. Löser en av säkringarna lite för ofta. Samma säkring är även ofta varm, men som jag förstått det är den det inte alltid. Säkringarna tror jag är på 25A Det är inte jag som har verket, men jag kommer att besöka det under julen. Är det någon som har en bra teori om vad det är som är fel?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Säkringar brukar lösa/brinna upp när det går för mycket ström genom dem.

Orsaken till detta kan av naturliga skäl vara vad som helst, dålig reglering, trasig generator, för varmt, dålig kompensering osv.
Alldeles för luddigt för att kunna svara på.

Om det är MCBer, kan ju dessa vara kass också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Megga mellan faserna samt mellan faserna och jord så hittar du säkert någon diskrepans på den felande fasen. Du kan också mäta strömmarna med en strömtång. Om det inte är någon skillnad så finns kanske felet någon annanstans, vad är det för reglerutrustning tex? Vad finns det för lokala belastningar? Vid drift kanske generatorn ger lite högre spänning än elnätet och dom lokala belastningarna på just den fasen är stora. Blir bara gissningar när man inte kan mäta.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om det är 3-fas... så kanske man kan byta två faser mot varandra för att se om felet "flyttar med" så att säga.

Eller vänta nu, var det där jätte dåligt om det finns 3-fas motorer med i lasten?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det går att flytta alla faserna ett "hack" på samma håll så fortsätter allt att gå som förut.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Strömmät - och glöm inte att kolla efter DC-ström då det kanske finns sådant från halvvågslikritare som gör att motorn/generatorn går lite mer mättad på en lindning och strömrusar i varannan periodtopp...

verkar generatorn varmare än normalt, oljud (=övertoner) mm.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

TomasL: Ja uppenbarligen blir en säkring varm och går sönder av för hög ström. Jag trodde inte jag jag behövde skriva det. Frågan var varför det blir så på en fas.

Reglering finns det ingen.
Misstänker generator, men vill bekräfta det.
Det är inte varmt. Det förklarar dessutom inte att en säkring blir varm och går sönder.
Dålig kompensering? Det finns det nog ingen, och det borde gå bra ändå tycker jag.
Vad saknar du för information?

mrfrenzy: Jag har tyvärr ingen megger... Strömarna ska jag se till att mäta. Reglering finns det ingen. På samma fastighet finns det en del elvärme. Men det kvittar nog om den går. Hur den är spridd på faserna vet jag inte. Men fas spänningarna är ju värt att mäta upp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har du ingen megger kan du ju börja med att mäta resistans. Visar den inget så kan man ju göra en egen fulmätning med en glödlampa i serie mot elnätet och mäta spänningsfallet över lindningen man mäter på - det kräver dock att man har bra mätsladdar och tänker lite så man inte har ihjäl sig själv, inget jag rekommenderar alltså ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev:TomasL: Ja uppenbarligen blir en säkring varm och går sönder av för hög ström. Jag trodde inte jag jag behövde skriva det. Frågan var varför det blir så på en fas.
Det enkla svaret är ju: För att den fasen belastas mer än de andra.

Du har ju inte skrivit ett ord om vad det är som belastar generatorn. Belastas den enbart en symmetriska 3-faslaster?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Utan reglering och med asynkronmotor som generator så måste den nästan vara kopplad på nätet, annars blir det väldigt varierande frekvens och spänning, och risken att tappa magnetiseringen är väldigt stor. Det var vad jag förutsatte iaf.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja den är kopplad mot nätet. Annars vore en asynkronmaskin ett dumt val.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om strömmen verkar lika på alla faser, kolla att det inte är idiotsaker som halvt söderbrända porslinsbottar i propphuset som värmer hela proppen pga. glapp och får den att gå, likaså inte tillräckligt hårt dragna anslutningar
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det verkar som att xxargs har rätt. Fas strömarna låg mellan 35A och 37A. 0,5A i nollan. Skydds jorden kom jag inte riktigt åt. Strömsumman i generator kabeln var noll.

Fas spänningarna låg mellan 232V och 235V.

Anläggningen har två parallella huvudsäkringar. 50A. 3st för generator strömmen. och 3st för hjälpsystem mm. mellan dessa säkringar mätte jag 1,4V på den fas som var varm. Nästa fas var det inget (under 0,1V) Den sista kom jag inte åt. Så det verkar som att det är dålig kontakt som orsakar värmen. Toppen på de brända säkringarna såg ut att ha varit utsatta för värme. En matt vit yta. Det skåpet är plomberat så jag försökte inte fixa felet. Men det verkar som att det är lokaliserat.
Skriv svar