men, men... - den går ju att justera ljusstyrkan på! - använd den lyxen för guds skull!watti skrev:Måste bara tillägga en sak.
https://www.4sevens.com/product_info.ph ... cts_id=501
Använder en sådan där inom jobbet, med specialbatteri av något slag, Är det meningen att man behöver byta batteri varje vecka? Nej fyfan, Använder min Mageligth i stället. Den där vara bara dyr, och drar batterier utihelvete. Men dock lyser den jävligt bra
Den starkaste läget har man bara i 'nödfall' medans man ligger på 10 - 50 lm läget som bruksljus och då håller dom 30 - 5 timmar på ett batteri - detta gäller alla LED-ficklampor! - smålampor som pannlampor med 3 st R03-batterier och skryter med 150 timmar ljustid lyser heller inte så mycket mer än nattsjälvlysande dekaler ungefär och ger definivt ingen anständig arbetsbelysning...
Man kan säga att 2/3-del till full ljusläget kostar väldigt mycket batterier för ganska lite upplevd extra ljusstyrka medans håller man sig till den svagaste 1/3-del av ljusstyrkeområdet så klarar batterierna minst en arbetsdag kontinuerligt.
Kör man med 200 lm läget (dom ficklampor som kan det) så är det väldigt få lampor som håller över 1 timme per CR123 eller per par uppladdningsbara R6 batterier, samt lamporna blir väldigt heta.
Precis som Meduza säger så är CR123 batterierna i sverige snordyra med upp till 100:- styck på bensinmacken - medan letar man på clas i sjön, jula, biltema etc. så kan man komma ned till ca 20:- st. Billigast är dock att importera direkt utifrån i lite större upplagor - och dessa batterier kan lagras i många år.
Men man skall ha klart för sig att ett enda engångs CR123-batteri motsvara nästan 2 st uppladdningsbara 2300 mAh R6 NiMh batterier i energiinnehåll och uppladdningsbara NiMh har vid snabbare urladdningstakt större energimängd tillgänglig än motsvarande R6 akalinebatterier.
---
Jag gillar heller inte maglite - dessa glappar i batterierna efter ett tag i innerfickan för att batterierna har skavt i polerna så att det blir isolerande oxidskit där, med sprillans nya batterier så är ljuset anständigt vit i ca 10 minuter och därefter pinkgult (med uppladdningsbara batterier så är det pinkgult redan från start) - och när man har tröttnat på den pinkgula till lätt röda lyset trots att 2/3 av kapaciteten är kvar i batteriet och byter till nya batterier så går lampan sönder då den inte tål spänningen från de nya batterierna och då tittar man i botten på lampan och finner reservlampan krossad (eftersom lampan tappats minst en gång) - detta händer företrädelsevis 1-2 km djupt inne i en tunnel med nästa inte existerande belysning - nej tack till maglites - dess dominans på marknaden och relativt höga pris motsvarar inte alls i kvalitet och robusthet som jag förväntar mig för det priset... man skall inte behöva putsa lampams och batteriernas kontakter en ggr i veckan med autosol för att vara säker på att den skall fungera när den behövs - skitlampa kort sagt.