Alla Cat.5 kablar är inte lika..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det något sätt att utvärdera kabelkvalitén utan att vara ägare av superavancerade (dyra) instrument?, eller någon svartlista etc..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Byter man kabel och nätverket slutar fungera så har man mer eller mindre utvärderat att den nya kabeln är värdelös ;)

För några år sedan var jag involverad i att få fart på ett mindre företags nätverk. De hade otroligt mycket strul!

Det visade sig att de hade gjort installationen själva...med oskärmade kontakter!! Kabeln var helt ok dock, förrutom ett par riktigt fula genomföringar som jag var tvungen att snygga till.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Så länge ens nätverkskort inte indikerar några fel så är väl kabeln inget problem? Det brukar ju liksom inte vara något problem att hitta siffror för CRC-fel och omsändningar. Och har man då två CRC-fel på 2 miljoner paket så duger nog kabeln.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Sebastian: Nu är det ju inte så att det blir ett kort avbrott i ljudet bara för att ett paket i en UDP ström försvinner. Eller att en frame i ett onlinespel försvinner. Det är snarare så att det finns felkontroller och redundans på andra nivåer i strömmen vilket gör att man inte behöver ha felkontroll i själva IP-transmissionen...

Walle: Har man oskärmad kabel (vilket räcker för i princip alla) så kan man ju ha oskärmade kontakter oxå... =) Skärmad kabel gör snarare mer problem än nytta i ett lan i ett normalt kontor eller en normal industri.

Mister: Cat5e betyder Kategori 5 ENHANCED, inte economy.
Allt från CAT5 och uppåt fungerar ju kanon upp till 1G. Dock så var det ju en del företag som sålde dåliga produkter. Det finns dock företag som säljer "CAT7" kabalge som är allt annat än bra oxå.

//B1N4RY
xxargs

Inlägg av xxargs »

Här det gäller kvaliteten på nätverkkabel så får man inte glömma bort själva modularkontakten i helheten...

En sak vet jag i allafall - dessa modularkontakter i korskopplingsskåp etc. syns mycket väl vid TDR-mätningar och skall man prata kvalitet på överföring så skall dessa räknas in då dessa är mycket väl synlig diskontinuitet med större verkan än någon hårt böjd eller närmast klämd CAT-5 av billigaste modell...

I system så är det helheten som räknas om det skall fungera eller inte och inte bara fokusera på några enskilda delar i systemet - det gäller också hur de samarbetar med andra delar - som övergången mellan modularkontakter och tillbaka.

Just övergångar är dominerande 'kvalitetssänkare' av förbindelsen med större påverkan med att man lägger ledare parallellt en längre sträcka (flera cm) och större avstånd vilket ger gemoetribrott med avvikande impedans, obalans mellan paren och möjlighet för överhörning, än mellan mindre bra och bättre kvalitet CAT-5 kabel....

Skall man sila så bör man kunna skilja mellan mygg och elefanter i problemkällor...

---

liten hint/svar på trådstartarens fråga angående T-uttag så gjorde jag ett lite expriment med Vipec ala coax-Eternet

första bilden är schemat
andra bilden är längderna med länderna i antal elektriska grader - då detta är baserat 100 MHz vilket ger 3 meter för 360 grader, riktig kabel med massiv plastisolering runt ledarna är längden ungefär 2 meter för 360 grader vid 100 MHz

och tredje bilden är resultatet för signalen som skall ta sig mellan port 1 och port 2 (horribelt eller hur)

vill man leka själv med Vipec (senaste windowsversionen på sourceforge) så är filen här. Fördelen med Vipec gentemot många andra RF-simuleringsprogram är att man med dragpotarna i bild 2 (hittas under 'tools') kan få närmast realtidupptadering på diagrammet medan man drar på potarna.

Observera att effektterna beror inte på vilken typ och fabrikat på koaxkabeln - utan är beroende på fysiska lagar när även ideala transmissionselment används som i simuleringen, kopplas ihop i system där även små längdförändringar kan flyttar runt stoppbanden i diagrammen ganska mycket. Till skillnad från politiken så är dessa regler inte förhandlingsbara utan man måste lära sig dessa och nyttja dessa på bästa sätt.

Det som skiljer sig mellan simulering och riktiga kablar med förlust är att stoppbanden inte blir fullt så djupa - men istället bredare...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Finns det något sätt att utvärdera kabelkvalitén utan att vara ägare av superavancerade (dyra) instrument?,

Prislappen.

I 9 fall av 10 (och inom för övrigt rimliga gränser) brukar det ange
"vad man får" på nästan allt, och det borde gäller även CAT kabel...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Undantagen som bekräftar regeln eller?? :-)

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=30709

Prislappen kan möjligen fungera som en indikering, men helt tillförlitlig är den knappast.

Och som sagt var, så länge man inte får några bitfel så är kvaliten tillräcklig. Det är ju samma sak med grönmålade kanter på CD-skivor och såna grejer.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sodjan skrev:> Finns det något sätt att utvärdera kabelkvalitén utan att vara ägare av superavancerade (dyra) instrument?,

Prislappen.

I 9 fall av 10 (och inom för övrigt rimliga gränser) brukar det ange
"vad man får" på nästan allt, och det borde gäller även CAT kabel...

Vad är kvalitet - rätt kvalitet??

Om överföringe sker utan bitfel (typ mindre än ett fel per 1e10 bittar eller så) för dom sträckor man använder så är kvaliten tillräckligt bra och och felrättningen belastar inte kapaciteten, sedan kommer övriga 'kvaliteer' in som lödbarhet, skalbarhet, flexibilitet och glatthet på ytan när man drar i rör - fastnar det där så spelar det ingen roll att kabeln har utmärkta elektriska parametrar...
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

B1n4ry:
Jag vet mycket väl att Cat 5e står för ENHANCED.
...men om du LÄSER så skrev jag något helt annat.
Jag förtydligar:
På mitt GAMMLA jobb såldes det en produkt DE kallade för Cat 5E (<- Stort "E")
Där DET "E":et stog för "ECONOMY".

Bara så det inte blir fel, så wiki:ar jag till Cat 7:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_7_cable
sa2avr

Inlägg av sa2avr »

Bästa sättet att veta vad man får är att kräva verifierade installationer när man beställer.
På jobbet har vi en fluke dsp som klarar att verifiera cat-6 men den är lite skrämmande då du kan se var det finns skarpa veck på kabeln.
När det gäller patchkabel har jag inte köpt något annat än cat-6 de senaste 6 åren tror jag.
Skriv svar