Alla Cat.5 kablar är inte lika..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Alla Cat.5 kablar är inte lika..

Inlägg av blueint »

Hittade en intressant artikel om cat.5 kablar:
http://www.evaluationengineering.com/ar ... 1twist.htm

Där dom mätt impedans vs frekvens. Notera att det i översta diagramet överskrider dom specifiedare +/-15% men det är tillåtet att använda medelvärdet av mätningarna som utgångspunkt för godkännande. Således kommer vissa kablar att ge problem trots att dom har samma specifikation stämplat.

Vanlig cat.5:
Bild

Kvalitets cat.5:
Bild
JanErik

Inlägg av JanErik »

Det är väl det som protokollen har checksummor och ECC till ;).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur mycket checksummor och grejor du än har, tar det ner hastigheten väldigt mycket att sända om.

Det konstiga är att det verkar som cat 5e också har dessa problem. Såg inte i artikeln hur vanligt det var. Läste väl inte så ordentligt utan missade säkert det. De stora problemen tror jag nog egentligen är okunnighet och slarv vid installation. Men det klart är inte kabeln just innan installation har man inte riktigt chansen att göra ett bra jobb vid installation.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag anar viss iron i JanEriks inlägg. Den förstärks av simlin.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Iofs CRC32. Men att tiden för att detektera paketförlust och sedan sända om det är inte isignifikant. Dessutom så kommer protokoll som UDP att inte ordna omsändning alls.

Dessutom används Cat.5 som sagt inte bara till 100Base-T och 1000Base-T utan också video, rs485 osv..
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Kul med opartiska undersökningar...

Låt mig gissa att problemet inte finns om man väljer kablar från Anixter...

Annars har jag hört att man kan köpa en speciell penna på internet och så målar man ett streck längs kabeln så går det 10% snabbare att surfa!

//B1N4RY
(som köper in MASSOR med TP-kabel och inte har några problem med mätvärden)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

blueint: UDP används just i applikationer där det inte gör något om ett och ett annat paket försvinner. Man ökar då hastigheten, eftersom man inte behöver bekräfta att paketen mottagits korrekt, och man behöver inte sända om felaktiga paket.

Tex streaming, onlinespel.

Vad gör det om en frame i ett onlinespel försvinner, eller om en frame streamad TV, eller en 1/4 sekund av streamad radio försvinner...

Det märks nog inte med blotta ögat/örat i alla fall.
Jag skulle i alla fall inte märka om FPS:en i ett onlinespel sjönk från säg 50 till 45 eller liknande.
Senast redigerad av sebastiannielsen 16 december 2008, 23:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om 1/4 sekund streamad radio försvinner kan jag säga att jag garanterat hör det...
sebastiannielsen
Kontakt:

vad jag menar med att man inte "hör" det är att man inte lägger märke till det. Avbrottet är så kort att man missar det helt enkelt.
Det är ju inte direkt att man anstänger sig för att höra avbrotten...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kat 6 ? , man kör fiber hela vägen :twisted:
vore kul att kolla nätverkskablar med riktig hfutrustning
sebastiannielsen
Kontakt:

fiber = $$$$$$$$$$$$$$$
cat5 = sparar pengar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ooch? :lol:

dessutom så kontaminerar inte fiber etern är svårare att avlyssna och klarar mycket högra spänning som isolationsbärier :twisted:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kopparkabel är lättare att hantera. Såvida inte du kommer hem och svetsar fiber enligt konstens alla regler för samma summa som det kostar att skala och klämma på en modulkontakt :P
xxargs

Inlägg av xxargs »

grym skrev:kat 6 ? , man kör fiber hela vägen :twisted:
vore kul att kolla nätverkskablar med riktig hfutrustning
Frågan hur de har mätt dessa.

Visserligen har jag tillgång till nätverkare (upp till 6 GHz) men man skall ha klart för sig att det är ganska mycket jobb att fixa till en sådan här mätning då det innefattar bredbandiga impedanstransformatorer (från 50 till 100 Ohm) mm. - differensmätning och commonmodemätningar, allt skall termineras mm.

på 8 sladdar så handlar det om typ 24 mätningar eller så

att bygga en trovärdig mätrigg för dessa mätningar tar säkert flera dagars jobb...
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Som "gammal" kvalitétstestare av kabel kan jag ju bara inflika med att för mig verkar det konstigt att en del nät ens funkar... Med tanke på vad mina chefer släppte igenom produktionen... å andra sidan kanske problemen först uppstår vid maxlängdsgränserna...

På mitt gammla jobb såldes en Cat 5 vid namn "Cat 5E" - där "E" stog för "Economy" ni kanskse kan gissa varför :)
Sicket skräp...

Annars är installationskabel (den med solid kopparledare) Cat 5 väldigt bra värden på.
Patchkablarna, som används i serverrummen och mellan routrar m.m, och som alla ni säkert använder... den är RIKTIGT dålig... den är horribel...
Men som sagt... det är ju inga längre längder som används av den...

Cat 7 är najs annars... svettigt dyr kan jag tänka...
Skriv svar