Bygga vindkraftverk!!
Bygga vindkraftverk!!
Bygga vindkraftverk ska bli mitt nästa projekt.
jag planerar att göra en VAWT.
Höjd: 10-15m
Effekt: 1-3kw 3F+N
bor i ett villa område behöver hjälp
jag planerar att göra en VAWT.
Höjd: 10-15m
Effekt: 1-3kw 3F+N
bor i ett villa område behöver hjälp
Jag säger bara, lycka till att få tillstånd att resa masten!
Skulle jag vara du skulle jag överge alla andra funderingar och tankar tills du vet om du får tillstånd, eller ännu hellre har ett tillstånd klart. För det är ju jäkligt trist att lägga pengar, tid och energi på att bygga något som du sedan inte får använda..
Skulle jag vara du skulle jag överge alla andra funderingar och tankar tills du vet om du får tillstånd, eller ännu hellre har ett tillstånd klart. För det är ju jäkligt trist att lägga pengar, tid och energi på att bygga något som du sedan inte får använda..
det var en mycket bra exempel du gav mig.POS skrev:
Klippt ur inläggen:
"Bygglov behövs inte när rotorn är 2 m eller mindre"
Så jag kanske hade fel tidigare?!
Men man ska ju vara lite källkritisk har jag hört.
den video var precis vad jag behövde som upp myntring till mitt projekt.
när man är ute och söker efter rimliga svar i filmer så hittar man inget bra exempel på hur det kan vara.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Heja på Tery!POS skrev:VAWT=klart intressant, men tror det faller på bygglov och gnällande grannar tyvärr.
15M i ett villaområde, kanske om din fru sitter i byggnadsnämden på komunen.
Att vi går mot energikris samtidigt som det blir allt svårare att få bygglov för alternativa energikäller är ju inte bara beklagligt det är så förbaskat kontraproduktivt.
Vad ska du ha ut ur vindmöllan? 230/400VAC? Eller nån trist 12- eller 24V.
(Ruggiga särskrivningar!)
(Ruggiga särskrivningar!)
jag är dyslektiker så klaga inte men jag är mycket duktigare på att konstruera och förstå hur saker fungerar och hur dom skal fungera
jag ska få ut 230/400VAC? vindmöllan? inte något trist 12- eller 24V.
jag ska ju kunna driva antingen el patronen eller berg värme pumpens kompressor.
jag är dyslektiker så klaga inte men jag är mycket duktigare på att konstruera och förstå hur saker fungerar och hur dom skal fungera
jag ska få ut 230/400VAC? vindmöllan? inte något trist 12- eller 24V.
jag ska ju kunna driva antingen el patronen eller berg värme pumpens kompressor.
-
Ska det falla på bygglov och grannar, beror det väl på var du bor. Börja med att prata med grannarna och försök få dom positiva. Fråga sedan tjänstemännen på kommun om du måste ha bygglov. Hur grannarna ställer sig är viktigt så smöra lite.
Ska du ha ut effekt så är höjden viktig, men samtidigt ett problem gentemot grannarna.
Lycka till!
Ska du ha ut effekt så är höjden viktig, men samtidigt ett problem gentemot grannarna.
Lycka till!