LED-projektor SharpXG-NV51XE konvertering (nedlagt pga rök)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

RPM-signalen brukar komma från en NPN-trissa med open collector, så det är jordningar man får. Brukar vara två per varv, och det spelar ingen större roll vilken pulskvot det är.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tyvärr slutlekt nu... när man startade upp den förut så slog den ju på lampan efter några sekunder och nu när jag provade lite med fläktarna så small nätagget just i det ögonblicket som lampan normalt skulle tändas.

Magisk rök i hela rumet och projektet nerlagt blev resultatet :)
Synd men nån kanske lärde sig lite av den här konverteringen...
Får återkomma med nått nytt pojekt i stället!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Så nu finns det en billig projektor till salu? :D Jag är lite sugen på optiken i så fall (ja eller hela lådan) Tänkte försöka bygga en egen "gobo-effekt" till mitt stundade partaj... man fyller ju gubbe nästa år :?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kan lägga ut lampan och optiken på köp/sälj senare i kväll som akutioner med 1kr+frakt som startpris och sluttid på söndag.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Synd! Detta började precis bli intresant :)..
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja lite tråkigt var de men att det var en stor risk att det skulle kunna gå så här hade jag räknat med! Kanske skaffar en annan och försöker igen :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Trist att det sluta så =/

Blev rätt nöjd med min P7-lösning, även jag är lite sugen på en Cree MC-E. Jag funderar lite över min egen fortfarande, hur jag ska lösa LED-kylningen/fästningen och strömregulationen bättre (effektmotstånd @ 12W == elda massa värme)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har kanske inte rätta baskunskaperna för ett sånt här projekt men viljan och tålamodet finns så det blir trial and error metoden och då kan de gå snett ibland :)
Får väll läsa om dina nya uppdateringar tills jag hittat nått nytt att ge mig på. :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

POS: Glöm inte uppdatera tråden när du hittat nått nytt! :D
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Men vad går den på för spänningar? Vad leverarar nätagget? Går den på standardspänningar så kan man ju offra ett nätagg till en dator :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har ingen aning om spänning, numera är det PeterH som är ägaren av projektorn och jag hoppas att det blir en ny projekttråd av den i framtiden! :)
Men det var inte direkt "en" kabel som gick från nätaggen till moderkortet utan massor av kablar som kände av fläktfunktioner mm, skulle tippa på 15st
helmut

Inlägg av helmut »

Tidningen Allt om elektronik hade för något är sedan en artikel om hur man bygger om en projektor och monterar in röd, grön och blå lysdiod som skall ersätta färghjulet. Eftersom dioderna blinkade skulle det vara möjligt att överbelasta dioderna utan att dessa skulle gå sönder. Det fanns också en liten redogörelse för hur säkerhetssystemet fungerar i en projektor.
En liten fundering? Den gamla lampan är en bågljuslampa utan glödtråd. För att den skulle tända behövs en högspänningspuls som borde vara på flera tusen volt. Kan det inte vara lite farligt att peta på aggregatet till lampan? Eller är det bara uppiggande?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

högspänningspuls skulle jag tro.
Jag hade inte fingrarna i närheten om man säger så. :)
Jag tog ju ur nätdelen till lampan för jag ville ha en säker projektor som inte blev så varm, men jag tror det var på grund av det som den senare small i den andra nätdelen.
Nu har ju PeterH alla grejerna så vi får se vad det blir av den i framtiden.

Jag skulle kanske läst den tidnigen först :roll:
Skriv svar