LED-projektor SharpXG-NV51XE konvertering (nedlagt pga rök)
Tyvärr slutlekt nu... när man startade upp den förut så slog den ju på lampan efter några sekunder och nu när jag provade lite med fläktarna så small nätagget just i det ögonblicket som lampan normalt skulle tändas.
Magisk rök i hela rumet och projektet nerlagt blev resultatet
Synd men nån kanske lärde sig lite av den här konverteringen...
Får återkomma med nått nytt pojekt i stället!
Magisk rök i hela rumet och projektet nerlagt blev resultatet

Synd men nån kanske lärde sig lite av den här konverteringen...
Får återkomma med nått nytt pojekt i stället!
Tidningen Allt om elektronik hade för något är sedan en artikel om hur man bygger om en projektor och monterar in röd, grön och blå lysdiod som skall ersätta färghjulet. Eftersom dioderna blinkade skulle det vara möjligt att överbelasta dioderna utan att dessa skulle gå sönder. Det fanns också en liten redogörelse för hur säkerhetssystemet fungerar i en projektor.
En liten fundering? Den gamla lampan är en bågljuslampa utan glödtråd. För att den skulle tända behövs en högspänningspuls som borde vara på flera tusen volt. Kan det inte vara lite farligt att peta på aggregatet till lampan? Eller är det bara uppiggande?
En liten fundering? Den gamla lampan är en bågljuslampa utan glödtråd. För att den skulle tända behövs en högspänningspuls som borde vara på flera tusen volt. Kan det inte vara lite farligt att peta på aggregatet till lampan? Eller är det bara uppiggande?
högspänningspuls skulle jag tro.
Jag hade inte fingrarna i närheten om man säger så.
Jag tog ju ur nätdelen till lampan för jag ville ha en säker projektor som inte blev så varm, men jag tror det var på grund av det som den senare small i den andra nätdelen.
Nu har ju PeterH alla grejerna så vi får se vad det blir av den i framtiden.
Jag skulle kanske läst den tidnigen först
Jag hade inte fingrarna i närheten om man säger så.

Jag tog ju ur nätdelen till lampan för jag ville ha en säker projektor som inte blev så varm, men jag tror det var på grund av det som den senare small i den andra nätdelen.
Nu har ju PeterH alla grejerna så vi får se vad det blir av den i framtiden.
Jag skulle kanske läst den tidnigen först