LED-projektor SharpXG-NV51XE konvertering (nedlagt pga rök)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

LED-projektor SharpXG-NV51XE konvertering (nedlagt pga rök)

Inlägg av POS »

Efter att ha läst den här tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=27286
så blev ja sugen på att prova att konvertera en gammal projektor jag har liggandes till LED.
Bild

Projektet startar nog med det svåraste, nämligen att få igång projektorn utan att lampan sitter i.
Här behöver jag all hjälp jag kan få då mina kunskaper i ämnet är mycket begränsade.
Om jag får igång den utan lampan i så ska väll resten inte vara omöjligt att få till.
Mina krav på hur den ska fungera efter konverteringen är inte så höga utan det vore skoj bara att få den att funka! :)

Hjälp med LED-valet,drivare och reflektor kommer såklart också behövas men det tar vi när jag kommit över första tröskeln.

Som sagt så klarar jag inte första steget själv utan behöver all hjälp jag kan få. Jag kan ta bilder och filmer på allt som behövs för att guida mig genom första steget det är bara att säga till vad jag ska göra/prova så försöker jag!

En spärr som finns är att luckan måste sitta för lampan men den kan man lätt slå om med en skruvmejsel. Brytaren syns på en av bilderna i spåret till luckan.

Klippte det här ur tråden jag hänvisade till i början:
"Många projs har ljussensor, strömmätning eller har ballasten ihopbyggd med den vanliga nätdelen. I denna proj finns ett separat till elektroniken, och en Philips-tillverkad ballast till urladdningslampan. Det går en tvåledad röd/svart kabel från nätdelen till ballasten, den åkte ut. Mellan moderkortet och ballasten går det tre kablar, "Lampa på", GND och "Lampa tänd". Vira ihopa GND och "lampa tänd" så tror projektorn att det är tänt."

BILDER FINNS HÄR:
http://www.forestgrove.se/ef/#2.0
Behöver man förstora bilden så kan man ladda ner orginalbilden på "nerpilen" överst på sidan.
Senast redigerad av POS 6 december 2008, 16:13:11, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Som det är nu så går det att starta projektorn utan lampan i men den tänder inte displayerna och det går inte att lysa igenom projektorn med en mycket stark ficklampa.
"LAMP" indikeringen blinkar och projektorn "surrar" till med ett nästan fräsande ljud med 5-10 sekunders intervall. BZZZZZ låter de. :roll:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu har jag plockat ur nätagget och kollat lite vart alla kablar går.
Inkommande strömkablar går via en tempmätare (tror jag) vid lampan och säkerhetsbrytaren vid lampluckan till nätagget, därifrån går det tre kablar till drivkortet till lampan. Från det kortet går två kablar vidare till lampan och det finns ytterligare en tunn tvåledad kabel från det kortet som går till "moderkortet".
Utan att ha en aning om vad jag pratar om så känns det spontant som den lilla tvåledade kabeln från lampans drivkort till moderkortet kan ha nått med mitt problem att göra??

Stor bild: http://www.forestgrove.se/ef/agg.jpg
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade nog provat att kortsluta dom två kablarna som går till moderkortet från lampkortet, känns troligt att det skulle vara en slutande krets eller åtmindstonde en minskande resistans där när lampan tänds.

Ta det dock inte som ett proffsråd då jag absolut inte är säker.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har precis provat att starta den utan kabeln inkopplad och den beter sig ungefär som vanligt då, alltså ett steg i rätt riktning.
Nu ska jag leta på en liten spegel så jag kan lysa rakt in i prisman och se om om displayerna är igång.
Senast redigerad av POS 5 december 2008, 22:40:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

:happy:
Det var så enkelt att man bara behövde dra ur kabeln mellan drivkortet och moderkortet!!!! :D
Ja trodde det skulle bli svårt men ibland ska man ha lite tur. :D
Sak se om jag kan ta ur drivkortet till lampan helt så det slipper skapa nån värme, för det sitter tre fläktar i projektorn och jag vill ju hellst ha den ljudlös!
Lampfläkten är ju bara att ta ur men det sitter en i nätagget och en på ett annat ställe.
Bilder och film kommer senare i kväll!
:happy:
Senast redigerad av POS 5 december 2008, 23:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Blev lite av en monolog dehär men jag har skoj ialla fall :)

Vad tror ni kan jag ta bort fläkten i nätagget nu när jag inte driver nån lampa med det utan bra resten av projjen? Jag ska försöka koppla ur lampdelen helt om det går.
Jag ska kolla lite på vad den tredje fläkten gör för nytta och vad den kyler för nått, men den är inte så stor så den kanske inte låter så mycket... vi får se.

På bilderna syns lampan jag provade med, en 12v 30W spot som kördes på 15V och så ser man fläktarna jag vill ta bort.
Man ser den urkopplade kabeln hänga från nätagget på bilderna!
Filmen visar bilden på ett A4 på ca 1 meters håll (lånade ungarnas dvd)
i mörker och med taklampan tänd.

Film: http://www.forestgrove.se/ef/projektorn/projjen.WMV

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket intressant! Tack för tipsen. :tumupp:

Ska helt klart testa på min ena projektor som saknar lampa. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tycker nästan den är lika ljusstärk som en vanlig projektor? Eller så är det bara för att det är så kort avstånd. Detta måste man testa, ska bara få tag på en trasig projje först då.. :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Filmen är på ett A4 på en meters håll, det skulle nog inte duga till nån hembio med en 12v 30w lampa tyvärr :)

Nu har jag plockat ur drivkortet till orginallampan och fått ett bra utrymme för elektroniken till den nya lampan, även lampfläkten är borttagen så det får bli passiv kylning av den nya lampan.

Man behöver inte hitta nån trasig projektor för att konvertera, den här fungerade allderles utmärkt innan jag började skruva med den, men hur den kommer funka i framtiden får vi se :D
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu har jag provat att starta den utan sakerna jag plockat bort men det gick inte helt bra tyvärr.
Utan drivkortet till lampan gick det bra med dom två fläktarna går inte att ta bort tyvärr.

Här måste det till nått mera, vad kan det vara som projektorn känner av?
Vad ska jag prova att göra?
Är det inte nån datormoddare som haft samma problem och löst de?

Bilden visar kabelanslutningarna till fläktarna.
Den ena fläkten blåser rakt på lampan och den andra tror jag ska förhindra att värme från lampan sprids till "moderkortet" så den borde också gå fint att ta bort nu.

Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Fläktarna brukar ha matning (svart och röd) plus en senskabel (gul). På dom jag varit kontakt med så kommer det pulser från fläktarna på den gula kabeln så länge dom snurrar, slutar dom snurra kommer inga pulser och apparaten slår ifrån eller larmar. Du borde kunna mäta med ett oscilloskåp på gula ledaren med allt inkopplat och sedan tillverka en pulsgenerator som ger samma pulsförhållande (pulsbredd och spänning) för att "lura" apparaten att fläktarna sitter där och snurrar.

OBS! vill du vara duktig så bygger du ett temperaturkontrollerkort som genererar dessa pulser så att du faktiskt kan larma och slå ner apparaten *om* det blir för varmt utan fläktar... :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Hmm.. har varken oscilloskåp eller kunskap att tillverka en pulsgenerator.
Ska prova att koppla ur bara den gula kabeln och se om det kan vara som du säger, men det låter troligt att det är så.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag håller med peterH, antagligen är det det som är fel. Om det är samma system som i datorfläktar så tror jag att de ligger dragna högt av en pull-up resistor (på moderkortet eller i fläkten vet jag inte riktigt..) och sen om jag inte minns helt fel så dras den ner till GND två gånger per varv.

Jag funderar bara på om det är nödvändigt att ha en pulsgenerator, eller om det skulle fungera att koppla den gula direkt till GND? (Så att den alltid är jordad). Annars är det ju lätt fixat med en 555-krets, finns gott om scheman ifall du kan löda ihop det själv.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är helt klart den gula kaben som måste sitta i.
Jag provade med fläkten ikopplad men den gula ur och då funkade det inte, sen byglade jag den gula från den lilla fläkten och allt funkar som det ska!
Det kan vara okej att ha kvar den lilla fläkten (40x40) för att ge pulserna till dom övriga för den låter inte så mycket men då kvarstår frågan om ni tror jag kan ta bort fläkten i nätagget nu när jag inte driver nån lampa längre?
Fläkten i nätagget är en 24v och dom andra är 12v men pulserna kanske är liknande så det går att dra vidare samma gula kabel dit också om det behövs?

Men frågan är om agget kommer bli för varmt...

Bild på byglingen av den gula kabeln och så bilder på hur nätagget ser ut inuti.
Den tomma ytan man ser i alulådan är där lampdrivarkortet satt tidigare.
sista bilden är hur agget såg ut från början.

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar