Hjälp med koppling till bil för att lura canbus funktion.
Hjälp med koppling till bil för att lura canbus funktion.
Hejsan!
Har ett bekymmer som måste lösas och behöver lite hjälp.
Min bil har en funktion som kallas CANBUS som känner av om en lampa lyser eller ej genom att mäta motstånd.
Bak på bilen finns två "extra" lampor på bagageluckan som vanligtvis lyser med ett svagt sken och när man trycker på dimljus så lyser dom skarpare.
Nu är det som så att jag inte vill att dom ska lysa i vanliga fall utan endast när man trycker på dimljusfunktionen.
Jag har mätt och sett att i vanliga fall får dom 4-5 volt, men när man trycker på dimljusknappen får dom 12 volt.
Jag behöver alltså något som stoppar strömmen när den ligger på 5 volt men då även ger ett motstånd tillbaka, och sedan släpper igenom strömmen när den är på 12 volt och då behövs inte motståndet längre i och med att lampan då är inkopplad.
HUR löser man detta på smidigaste sätt? Jag har klurat lite på detta en stund och gjort följande (inte så snygga) skiss med ett 12 volts relä samt ett effektmotstånd.
Bild på min ide: http://www.eksjomuseum.se/upload/koppling.jpg
Tanken är följande.
När spänningen ligger på 5 volt orkar inte reläet dras och då går strömmen igenom effektmotståndet. Men när 12 volt kommer så slår reläet till och då går strömmen igenom lampan istället för motståndet.
Är kopplingen korrekt?
Kan spolen i relät räcka som motstånd så man inte behöver effektmotståndet?
Hur stort motstånd är det vanligtvis i ett relä?
Hoppas någon med expertis kan hjälpa mig! =)
Har ett bekymmer som måste lösas och behöver lite hjälp.
Min bil har en funktion som kallas CANBUS som känner av om en lampa lyser eller ej genom att mäta motstånd.
Bak på bilen finns två "extra" lampor på bagageluckan som vanligtvis lyser med ett svagt sken och när man trycker på dimljus så lyser dom skarpare.
Nu är det som så att jag inte vill att dom ska lysa i vanliga fall utan endast när man trycker på dimljusfunktionen.
Jag har mätt och sett att i vanliga fall får dom 4-5 volt, men när man trycker på dimljusknappen får dom 12 volt.
Jag behöver alltså något som stoppar strömmen när den ligger på 5 volt men då även ger ett motstånd tillbaka, och sedan släpper igenom strömmen när den är på 12 volt och då behövs inte motståndet längre i och med att lampan då är inkopplad.
HUR löser man detta på smidigaste sätt? Jag har klurat lite på detta en stund och gjort följande (inte så snygga) skiss med ett 12 volts relä samt ett effektmotstånd.
Bild på min ide: http://www.eksjomuseum.se/upload/koppling.jpg
Tanken är följande.
När spänningen ligger på 5 volt orkar inte reläet dras och då går strömmen igenom effektmotståndet. Men när 12 volt kommer så slår reläet till och då går strömmen igenom lampan istället för motståndet.
Är kopplingen korrekt?
Kan spolen i relät räcka som motstånd så man inte behöver effektmotståndet?
Hur stort motstånd är det vanligtvis i ett relä?
Hoppas någon med expertis kan hjälpa mig! =)
Du ska ha 21W effektmotstånd, annars går det inte alls bra. Aldrig sett 55w bak...
Canbusen har egentligen inget med glödtrådsvakten att göra. Glödtrådsvakt fanns på volvo 240. Numera använder man mosfet-kretsar men fuktionen är den samma. Canbus är inte involverat i funktionen från början...
Motståndet låg på 300ohm. Drog varken på 4.5 eller 6 volt...
Beror säkert på hur stark fjäder relät har...
Canbusen har egentligen inget med glödtrådsvakten att göra. Glödtrådsvakt fanns på volvo 240. Numera använder man mosfet-kretsar men fuktionen är den samma. Canbus är inte involverat i funktionen från början...
Motståndet låg på 300ohm. Drog varken på 4.5 eller 6 volt...
Beror säkert på hur stark fjäder relät har...
ok! Tack för snabbt svar.
Nä jag gissade lite på 55 watt.. Men nu när du säger det så låter det lite för mycket =)
Så motståndet kan ligga på en 300ohm i en reläspole? I så fall kan jag ju skippa effektmotståndet helt. Kan det lura bilen att tro att en lampa sitter där tro? Får väl helt enkelt ta och testa.
Men mitt kopplingschema.. ser det ut att stämma? Så borde man väl kunna koppla? Bara så jag inte bränner något i bilens kontroll system..
Nä jag gissade lite på 55 watt.. Men nu när du säger det så låter det lite för mycket =)
Så motståndet kan ligga på en 300ohm i en reläspole? I så fall kan jag ju skippa effektmotståndet helt. Kan det lura bilen att tro att en lampa sitter där tro? Får väl helt enkelt ta och testa.
Men mitt kopplingschema.. ser det ut att stämma? Så borde man väl kunna koppla? Bara så jag inte bränner något i bilens kontroll system..
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34845
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34845
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
En liten fundering annars... Använder du någonsin dimbakljus? Annars är ju ett motstånd en ide bara. Har aldrig använt dimbakljus utom när någon man känner åker bakom.
Har du frågat på auktoriserad verkstad? Det kan gå att koda bort...
Värdet på relät kan variera en del men det växlande som jag mätte på låg på 304ohm. Tror inte det räcker för att den ska tro det är en lampa...
Har du frågat på auktoriserad verkstad? Det kan gå att koda bort...
Värdet på relät kan variera en del men det växlande som jag mätte på låg på 304ohm. Tror inte det räcker för att den ska tro det är en lampa...
hahaha! CANNABIS det var ju ganska roligt
Nä det har jag inget i bilen hehe..
Bumpe: Nej jag har nog aldrig använt den lampan.. Nej grejjen är att jag vill ju att funktionen ska funka med tanke på bilprovningen osv. (Fast jag undrar om dom testar dimljuset bak överhuvudtaget??)
Men den smidigaste lösningen blir nog att bara sätta ett effektmotstånd istället för lampa och skita i dimljuset.. Så får man klämma i en lampa när det är dax för besiktning.
Eller som du säger kolla med en verkstad om dom kan koda bort det. Det finns nog någon sådan funktion kan jag tänka mig.
Anledningen till hela det här är att jag bytt baklysena till nya med LED lampor där det lyser i en annan form än innan och då passar det inte alls in med lamporna på bagageluckan... Men oturligt nog så användes ju en av dom lamporna till just dimljus..
Men detta ska nog lösa sig.. Tack för svaren!

Bumpe: Nej jag har nog aldrig använt den lampan.. Nej grejjen är att jag vill ju att funktionen ska funka med tanke på bilprovningen osv. (Fast jag undrar om dom testar dimljuset bak överhuvudtaget??)
Men den smidigaste lösningen blir nog att bara sätta ett effektmotstånd istället för lampa och skita i dimljuset.. Så får man klämma i en lampa när det är dax för besiktning.
Eller som du säger kolla med en verkstad om dom kan koda bort det. Det finns nog någon sådan funktion kan jag tänka mig.
Anledningen till hela det här är att jag bytt baklysena till nya med LED lampor där det lyser i en annan form än innan och då passar det inte alls in med lamporna på bagageluckan... Men oturligt nog så användes ju en av dom lamporna till just dimljus..
Men detta ska nog lösa sig.. Tack för svaren!
-
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 15 april 2008, 19:25:01
- Ort: Falun
angående dimljuset och bilprovningen.
Om dimljus finns monterat så behöver det inte fungera. MEN kontrollampan för dimljus inne på instrumentbrädan ska fungera.
alltså. du slår på dimljuset kontrollampan för dimljus tänds men dimljuset bak är "ur" funktion så är bilen godkänd av bilprovningen.
Om dimljuset lyser bak fast kontrollampan inte fungerar så är bilen underkänd.
Ja jag vet att det låter konstigt men vi lever faktiskt i Sverige...
Om dimljus finns monterat så behöver det inte fungera. MEN kontrollampan för dimljus inne på instrumentbrädan ska fungera.
alltså. du slår på dimljuset kontrollampan för dimljus tänds men dimljuset bak är "ur" funktion så är bilen godkänd av bilprovningen.
Om dimljuset lyser bak fast kontrollampan inte fungerar så är bilen underkänd.
Ja jag vet att det låter konstigt men vi lever faktiskt i Sverige...
Är det sant? Låter ju aningen skumt.. men jo.. det är ju Sverige det.
Så då kan jag ju helt enkelt bara ta bort lamporna och klämma dit effektmotstånd så är det ju klart!
Jag antar att du med "kontollampan" menar att det lyser på knappen för dimmljus när man aktiverat den, och det gör det ju vet jag.
Ja men okej.. då var detta ju enklare än jag trodde, så får det bli. Tack tack.
Så då kan jag ju helt enkelt bara ta bort lamporna och klämma dit effektmotstånd så är det ju klart!
Jag antar att du med "kontollampan" menar att det lyser på knappen för dimmljus när man aktiverat den, och det gör det ju vet jag.
Ja men okej.. då var detta ju enklare än jag trodde, så får det bli. Tack tack.
-
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 15 april 2008, 19:25:01
- Ort: Falun
Ägde en gång i tiden en Volvo 744 som föregående ägare hade kopplat om dimbakljusen på till vanliga broms/bakljus och helt sonika tagit bort knappen på instrumentpanelen för dimljusen.
När jag stog inne på Bilprovningen och gubben skulle testa dimljusen o inte hittade knappen frågade han bara om det var nån specialmodell från staterna o gick vidare ...
Han brydde sig inte ett skit i att det inte fans nån knapp för dimljusen o att dom var kopplade som bak/bromsljus ...
När jag stog inne på Bilprovningen och gubben skulle testa dimljusen o inte hittade knappen frågade han bara om det var nån specialmodell från staterna o gick vidare ...
Han brydde sig inte ett skit i att det inte fans nån knapp för dimljusen o att dom var kopplade som bak/bromsljus ...
Det är nog egentligen inte så konstigt med reglerna. Det finns väl än idag inga regler som säger att du måste ha dimljus, så därför kan man inte få nedslag om dom inte funkar. Däremot om du har dimljus och dom är tända så måste föraren vara medveten om detta så han inte bländar andra trafikanter. Även ett dimbakljus kan blända rätt duktigt vid kökörning t.ex.