Hjälp med koppling till bil för att lura canbus funktion.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henkeman
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 november 2008, 16:55:04
Ort: Eksjö

Hjälp med koppling till bil för att lura canbus funktion.

Inlägg av henkeman »

Hejsan!

Har ett bekymmer som måste lösas och behöver lite hjälp.
Min bil har en funktion som kallas CANBUS som känner av om en lampa lyser eller ej genom att mäta motstånd.
Bak på bilen finns två "extra" lampor på bagageluckan som vanligtvis lyser med ett svagt sken och när man trycker på dimljus så lyser dom skarpare.

Nu är det som så att jag inte vill att dom ska lysa i vanliga fall utan endast när man trycker på dimljusfunktionen.

Jag har mätt och sett att i vanliga fall får dom 4-5 volt, men när man trycker på dimljusknappen får dom 12 volt.

Jag behöver alltså något som stoppar strömmen när den ligger på 5 volt men då även ger ett motstånd tillbaka, och sedan släpper igenom strömmen när den är på 12 volt och då behövs inte motståndet längre i och med att lampan då är inkopplad.

HUR löser man detta på smidigaste sätt? Jag har klurat lite på detta en stund och gjort följande (inte så snygga) skiss med ett 12 volts relä samt ett effektmotstånd.

Bild på min ide: http://www.eksjomuseum.se/upload/koppling.jpg

Tanken är följande.
När spänningen ligger på 5 volt orkar inte reläet dras och då går strömmen igenom effektmotståndet. Men när 12 volt kommer så slår reläet till och då går strömmen igenom lampan istället för motståndet.

Är kopplingen korrekt?
Kan spolen i relät räcka som motstånd så man inte behöver effektmotståndet?
Hur stort motstånd är det vanligtvis i ett relä?

Hoppas någon med expertis kan hjälpa mig! =)
Bumpe
Inlägg: 178
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Inlägg av Bumpe »

Du ska ha 21W effektmotstånd, annars går det inte alls bra. Aldrig sett 55w bak...

Canbusen har egentligen inget med glödtrådsvakten att göra. Glödtrådsvakt fanns på volvo 240. Numera använder man mosfet-kretsar men fuktionen är den samma. Canbus är inte involverat i funktionen från början...

Motståndet låg på 300ohm. Drog varken på 4.5 eller 6 volt...

Beror säkert på hur stark fjäder relät har...
henkeman
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 november 2008, 16:55:04
Ort: Eksjö

Inlägg av henkeman »

ok! Tack för snabbt svar.

Nä jag gissade lite på 55 watt.. Men nu när du säger det så låter det lite för mycket =)

Så motståndet kan ligga på en 300ohm i en reläspole? I så fall kan jag ju skippa effektmotståndet helt. Kan det lura bilen att tro att en lampa sitter där tro? Får väl helt enkelt ta och testa.

Men mitt kopplingschema.. ser det ut att stämma? Så borde man väl kunna koppla? Bara så jag inte bränner något i bilens kontroll system..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34846
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du drar väl inte dig CANNABIS när du sitter bakom ratten ....??
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Med tanke på diskussionen så kanske CANNABIS inte är otänkbart. Osäker på om det funkar med relä eftersom det säkert är PWM på lampan. Kan nog behövas ett LP-filter och OP för att lösa problemet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34846
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dum jag är .. CANBUS - CANNABIS. Turt jag ska prova ut glasögon i veckan som kommer. Fast jag åt ... nä det är OT ...
Bumpe
Inlägg: 178
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Inlägg av Bumpe »

En liten fundering annars... Använder du någonsin dimbakljus? Annars är ju ett motstånd en ide bara. Har aldrig använt dimbakljus utom när någon man känner åker bakom.

Har du frågat på auktoriserad verkstad? Det kan gå att koda bort...

Värdet på relät kan variera en del men det växlande som jag mätte på låg på 304ohm. Tror inte det räcker för att den ska tro det är en lampa...
henkeman
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 november 2008, 16:55:04
Ort: Eksjö

Inlägg av henkeman »

hahaha! CANNABIS det var ju ganska roligt :P Nä det har jag inget i bilen hehe..

Bumpe: Nej jag har nog aldrig använt den lampan.. Nej grejjen är att jag vill ju att funktionen ska funka med tanke på bilprovningen osv. (Fast jag undrar om dom testar dimljuset bak överhuvudtaget??)

Men den smidigaste lösningen blir nog att bara sätta ett effektmotstånd istället för lampa och skita i dimljuset.. Så får man klämma i en lampa när det är dax för besiktning.

Eller som du säger kolla med en verkstad om dom kan koda bort det. Det finns nog någon sådan funktion kan jag tänka mig.

Anledningen till hela det här är att jag bytt baklysena till nya med LED lampor där det lyser i en annan form än innan och då passar det inte alls in med lamporna på bagageluckan... Men oturligt nog så användes ju en av dom lamporna till just dimljus..

Men detta ska nog lösa sig.. Tack för svaren!
JoakimCreutzer
Inlägg: 60
Blev medlem: 15 april 2008, 19:25:01
Ort: Falun

Inlägg av JoakimCreutzer »

angående dimljuset och bilprovningen.

Om dimljus finns monterat så behöver det inte fungera. MEN kontrollampan för dimljus inne på instrumentbrädan ska fungera.

alltså. du slår på dimljuset kontrollampan för dimljus tänds men dimljuset bak är "ur" funktion så är bilen godkänd av bilprovningen.

Om dimljuset lyser bak fast kontrollampan inte fungerar så är bilen underkänd.

Ja jag vet att det låter konstigt men vi lever faktiskt i Sverige...
henkeman
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 november 2008, 16:55:04
Ort: Eksjö

Inlägg av henkeman »

Är det sant? Låter ju aningen skumt.. men jo.. det är ju Sverige det.

Så då kan jag ju helt enkelt bara ta bort lamporna och klämma dit effektmotstånd så är det ju klart!

Jag antar att du med "kontollampan" menar att det lyser på knappen för dimmljus när man aktiverat den, och det gör det ju vet jag.

Ja men okej.. då var detta ju enklare än jag trodde, så får det bli. Tack tack.
JoakimCreutzer
Inlägg: 60
Blev medlem: 15 april 2008, 19:25:01
Ort: Falun

Inlägg av JoakimCreutzer »

jepp låter skumt men så är det iaf.

jepp det är den "kontrollampan" jag menar. vissa biler har det i knappen andra har det i instrumentbrädan.

så det är bara att sätta dit ett effektmotstånd så är det klart.

Lycka till
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Inlägg av DjAlbert »

Ägde en gång i tiden en Volvo 744 som föregående ägare hade kopplat om dimbakljusen på till vanliga broms/bakljus och helt sonika tagit bort knappen på instrumentpanelen för dimljusen.

När jag stog inne på Bilprovningen och gubben skulle testa dimljusen o inte hittade knappen frågade han bara om det var nån specialmodell från staterna o gick vidare ...
Han brydde sig inte ett skit i att det inte fans nån knapp för dimljusen o att dom var kopplade som bak/bromsljus ...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det är nog egentligen inte så konstigt med reglerna. Det finns väl än idag inga regler som säger att du måste ha dimljus, så därför kan man inte få nedslag om dom inte funkar. Däremot om du har dimljus och dom är tända så måste föraren vara medveten om detta så han inte bländar andra trafikanter. Även ett dimbakljus kan blända rätt duktigt vid kökörning t.ex.
Skriv svar