Bygga fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tobbe900

Bygga fjärrkontroll

Inlägg av Tobbe900 »

Har en liten fundering, har tänkt mig att bygga en liten fjärrkontroll.. En som man kan försöka stänga av olika typer av TV-apparater med.

Vet att det finns att köpa sådana, men tänkte bygga en i egen design.
Någon som vet en bra sida där man kan köpa komponenter, och kanske det även finns lite ritningar för detta? Elfa finns vet jag, men har de tillräckligt för sådant här bygge?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Den enklaste konstruktionen får du om du har en mikrokontroller som bas och sedan kodar den att generera de pulståg du behöver skicka ut via IR-diod. Då kan du dessutom lätt använda flera protokoll och fritt byta mellan olika om så önskas.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med $tiff! Det finns flera små (8-pin t.ex) lämpliga mikrokontrollers som är lämpliga för detta. Både AVR och PIC såväl som andra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det svåraste med projektet är väl att lista ut vilka alla koder man behöver kunna sända.

Att sen sända dem är ju en "kakbit".
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Koderna är väl standardiserade, väl?!

Hur är det med de speciella fjärrkontrollkretsar som fanns i "min ungdom"? Hittar man sådana än idag?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Standardiserade och standardiserade, det finns många olika.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Koderna är så gott som standardiserade kan man säga. Tyvärr är ibland frekvenserna varierande på IRmottagarna detta kan avhjälpas med att par olika IR dioder i fjärren. Formatet kan även det variera med format menar jag 8 eller 9 BITar i protokollet.

Vill man få tag i massa olika fjärrkoder så kolla på philips prontos forum så går det att hitta antigen där eller i filerna.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ett tips är också att bestycka fjärrkontrollen med åtminståne 8 stycken IR-dioder som matas med så hög ström som de tål. Givetvis för att få så lång räckvidd som möjligt ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag köpte en multifjärr i syfte att kunna styra både TV och MythTV-dator med samma fjärr (i nuläget används bara on/off på TVns fjärr och det är jobbigt att behöva en extra fjärr för det).

Det jag har kommit fram till är att det är mindre än 10% av de olika modellerna man kan emulera som klarar av att stänga av TVn. Fjärren har ett "scan"-läge där den för varje tryckning på on/off-knappen byter modell. På så vis är det bara att trycka på on/off tills TVn stängs av, så har man hittat en inställning som kan styra TVn. (Tyvärr betyder det inte automatiskt att alla andra knappar funkar som de ska...).

Det behövs alltså säkerligen ett dussin olika koder för att kunna stänga av "vilken TV som helst".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns väl tre till fyra olika dtandarder att sända koderna, men vad dem sedan skall innehålla, är upptill varje enskilld tillverkare ungefär.
Sedan har varje tillverkare en "habit" att modifiera de standardiserade kodpaketen, så enkelt sagt, det finns ingen standard.
Pucco

Inlägg av Pucco »

En bra länk för den som vill veta lite om fjärrkontroller och olika format.

http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/ir.htm
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

TV B-Gone är ju numera Open Source, so what's the problem?

http://www.tvbgone.com/cfe_mfaire.php
Skriv svar