Bygga fjärrkontroll
Bygga fjärrkontroll
Har en liten fundering, har tänkt mig att bygga en liten fjärrkontroll.. En som man kan försöka stänga av olika typer av TV-apparater med.
Vet att det finns att köpa sådana, men tänkte bygga en i egen design.
Någon som vet en bra sida där man kan köpa komponenter, och kanske det även finns lite ritningar för detta? Elfa finns vet jag, men har de tillräckligt för sådant här bygge?
Vet att det finns att köpa sådana, men tänkte bygga en i egen design.
Någon som vet en bra sida där man kan köpa komponenter, och kanske det även finns lite ritningar för detta? Elfa finns vet jag, men har de tillräckligt för sådant här bygge?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Koderna är så gott som standardiserade kan man säga. Tyvärr är ibland frekvenserna varierande på IRmottagarna detta kan avhjälpas med att par olika IR dioder i fjärren. Formatet kan även det variera med format menar jag 8 eller 9 BITar i protokollet.
Vill man få tag i massa olika fjärrkoder så kolla på philips prontos forum så går det att hitta antigen där eller i filerna.
Vill man få tag i massa olika fjärrkoder så kolla på philips prontos forum så går det att hitta antigen där eller i filerna.
Jag köpte en multifjärr i syfte att kunna styra både TV och MythTV-dator med samma fjärr (i nuläget används bara on/off på TVns fjärr och det är jobbigt att behöva en extra fjärr för det).
Det jag har kommit fram till är att det är mindre än 10% av de olika modellerna man kan emulera som klarar av att stänga av TVn. Fjärren har ett "scan"-läge där den för varje tryckning på on/off-knappen byter modell. På så vis är det bara att trycka på on/off tills TVn stängs av, så har man hittat en inställning som kan styra TVn. (Tyvärr betyder det inte automatiskt att alla andra knappar funkar som de ska...).
Det behövs alltså säkerligen ett dussin olika koder för att kunna stänga av "vilken TV som helst".
Det jag har kommit fram till är att det är mindre än 10% av de olika modellerna man kan emulera som klarar av att stänga av TVn. Fjärren har ett "scan"-läge där den för varje tryckning på on/off-knappen byter modell. På så vis är det bara att trycka på on/off tills TVn stängs av, så har man hittat en inställning som kan styra TVn. (Tyvärr betyder det inte automatiskt att alla andra knappar funkar som de ska...).
Det behövs alltså säkerligen ett dussin olika koder för att kunna stänga av "vilken TV som helst".
En bra länk för den som vill veta lite om fjärrkontroller och olika format.
http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/ir.htm
http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/ir.htm
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: