Tips från kåtjen:
Forumet faktiskt.se har ett STORT gruppköp på G av en trevlig tre-tums bredbandare. Den är specialdesignad men blir trots det troligen ganska billig.
Kolla här: LÅNG LÄNKADRESS.
Antingen reggar ni er på Faktiskt och lägger in en beställning, eller kan ju jag försöka ta emot bokning här inne. Om det är MYCKET intressant kan vi ju öppna en gruppköpstråd.
Högtalarbygge i fortissimo!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34919
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
wombat: Så högt Qts är inte bra att använda till basreflex..en sluten låda ..som dessutom är större hade behövts för att återgivningen skall bli vettig. Det går kanske rädda det hela ändå..med hjälp av Scan-Speak Flowresistance kolla på Hifikits hemsida:wombat skrev:Efter att ha kört dessa i några månader har jag nu
borrat hål och skaffat ett par basportar från hifikit.
Har försökt att räkna ut hur långa de skall vara.
Använt diverse olika program, alla säger olika!![]()
Vad jag har är iallafall detta:
Element JBL GTO963 MKII (6x9 3-vägare för bil)
5-175W RMS
4ohm
SPL: 92 dB
FS: 54 Hz
Qts: 0,75
Vas: 32,17 liter
Lådvolym 11,78 liter
Basportens diameter 61-70mm(konisk) samt längd 162mm.
Och ja, det var ju apans dumt att porta först och (försöka) räkna sen.![]()
Jag får porten till mellan 60 och 1000mm längd.
Skulle behöva få upp precisionen några tiopotenser.![]()
Någon med insikt i detta?
(För övrigt har jag slipat av och klarlackat underverken, bilder kommer.)
/Wombat
http://www.hifikit.se/ (under tillbehör)
Jag antar att dessa bilhögtalare är tänkt att moteras "Open air"
Aha!
Tittade faktiskt på dem, men fattade inte riktigt vad de var till för.
Jag hade dessutom väldigt lite dämpmaterial i lådorna i början.
Fyllde dem sedan i stort sett helt med 'akustiskt ull' (syntet) från HIFIKIT.
Blev bättre.
Sedan har jag experimenterat med att pula in olika vantar i portarna.
Hestra skidhandskar var bäst!
Hjälpte faktiskt en del, flowresisten verkar ju vara något liknande,
om än liiite mer seriöst utförd. Bara att ta upp hålen 12mm till.
Hmmm, var lade 109 millimetersborret nu då?
Vi får se om jag får fason på dem.
Hur som helst har man iallafall fått lite blodad tand på högtalarbygge.
Nästa gång skall jag försöka räkna först och bygga sen.
Får skylla på att det var en fyllegrej som spårade ur.
/Wombat
Tittade faktiskt på dem, men fattade inte riktigt vad de var till för.

Jag hade dessutom väldigt lite dämpmaterial i lådorna i början.
Fyllde dem sedan i stort sett helt med 'akustiskt ull' (syntet) från HIFIKIT.
Blev bättre.
Sedan har jag experimenterat med att pula in olika vantar i portarna.
Hestra skidhandskar var bäst!

Hjälpte faktiskt en del, flowresisten verkar ju vara något liknande,
om än liiite mer seriöst utförd. Bara att ta upp hålen 12mm till.
Hmmm, var lade 109 millimetersborret nu då?
Vi får se om jag får fason på dem.
Hur som helst har man iallafall fått lite blodad tand på högtalarbygge.
Nästa gång skall jag försöka räkna först och bygga sen.

Får skylla på att det var en fyllegrej som spårade ur.

/Wombat
Tänk på mina råd mer som en "kvalificerad gissning".
Roligt att du tycker att det är kul med högtalarbyggen.
Jag råder dig att att kolla lite på en del hemsidor....som ger lite info om vilka Qts värden som funkar bäst till olika lådtyper med mera..
Jag har köpt "Loudspeaker cookbook" från hifikit. Det skadar dock inte att jaga reda på lite "gratisinformation" först på nätet, så man blir van vid olika begrepp och termer. Då är nog chansen större att man hänger med vad som står i boken.
Tillägg:
En högtalarlåda med "Flow resistance" kallas för aperiodisk låda förresten. Det är ett sätt att kunna bygga en mindre (sluten) låda än vad elementet egentligen är avpassat för. Den är mest aktiv i låga frekvenser.
Roligt att du tycker att det är kul med högtalarbyggen.
Jag råder dig att att kolla lite på en del hemsidor....som ger lite info om vilka Qts värden som funkar bäst till olika lådtyper med mera..
Jag har köpt "Loudspeaker cookbook" från hifikit. Det skadar dock inte att jaga reda på lite "gratisinformation" först på nätet, så man blir van vid olika begrepp och termer. Då är nog chansen större att man hänger med vad som står i boken.
Tillägg:
En högtalarlåda med "Flow resistance" kallas för aperiodisk låda förresten. Det är ett sätt att kunna bygga en mindre (sluten) låda än vad elementet egentligen är avpassat för. Den är mest aktiv i låga frekvenser.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34919
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Gör så här: skaffa en handöverfräs (jag har köpt nån billig för knappt 300 spänn) och ett eller några notfräsar 6, 8, 10, 12 mm. Måtta en ny "sula" (i plywood, plexiglas e dyl) till fräsen där du borrat ett hål (6mm) Xmm från centrum, där X = avståndet från centrum till hålets kant - (MINUS) halva notfräsens dia.wombat skrev: Bara att ta upp hålen 12mm till.
Hmmm, var lade 109 millimetersborret nu då?
Alltså ska du ha ett 109 (dia) mm hål med en 8mm fräs blir avståndet från centrum till 109/2 (vi vill ha radien) - 8/2 (fräsens radie) = 50,5 mm.
I din baffel borrar du nu ett 6mm hål i centrum för uttag av högtalarelement. Du sätter i ett 6 mm alu-rör, trär fräsen över röret (alltså hålet du mätt ut och borrat i fräsplattan). Justerar rätt fräsdjup och fräser runt.
Notera att du får fräsa från båda sidor.
Du kan också fräsa ner fronten för att försänka högtalaren.
Vill du mer info kan jag leta reda på lite bilder.