Styra relän med parallellporten

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Järnet

Inlägg av Järnet »

&tecno
Jag har köpt ett paket med gecko g251:or, breakoutkort, PSU, låda etc (av POS här på forumet)
Bild på kortet:
http://iloapp.forestgrove.se/gallery/ef ... =1&image=4

Vad jag förstår så är det ett prototypkort tillverkat av Jojje, som består av en DB25F kontakt och ett kopparlaminat men 0 övrigt i komponentväg...
Nu är ju geckosarna optoisolerade så om jag skulle, för säkerhets skull, vilja ha lite bättre skydd för parallellporten så är det såfall för de 4 utgångarna ( på de 5 ingångarna kommer det bara att sitta microswitchar/brytare på så de är relativt "safe")
Enda betänkligheterna jag har med befintligt "bob" är att:
- jag måste placera geckosarna på ett annat sätt än som det är tänkt på "bob" kortet, kommer att köra dem "full tilt" på 3,5A så g251:orna måste skruvas direkt på en stoor kylfläns vilket omöjliggör den stackade monteringen på bob-kortet.
-Signal och PSU-jordarna är sammankopplade på kortet, ser vid en snabb blick ut som det är lite knepigt att "knyta isär" dem igen, vet inte om det är ett stort problem som har någon betydelse egentligen men jag har nåt svagt minne från forntida studier att det inte är helt "snyggt" gjort...? Men eftersom det funkat åtminstone för POS så kör jag på det tills vidare.
Tittade på cnc4pc:s bob-kort, der fina ut och det finns ju specialversioner för geckos.

@Mindmapper,
jaha, tack! Då hade jag inte fattat trots allt... :roll:
Retur till ruta 1, då blir det transingar enligt början av tråden och inga optokopplare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Järnet skrev:@Mindmapper, jag ska ju mata med 12V, ska jag ändå byta basresistorn till 1k?
Ja, det är 5V (3,3V) från parallellporten.
Vill du säkra parallellporten lite mer om transistorn kortsluter. Isåfall kan du sätta en diod mellan 1kohm och bas. Katod mot basen. En 1N4148 räcker.
Skriv svar