Styra relän med parallellporten

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Järnet

Styra relän med parallellporten

Inlägg av Järnet »

Funderar på att styra spindelmotor och kylvätskepump till mitt cnc-projekt med reläer kopplade till parallell-porten, behöver antagligen lite komponenter imellan, tror inte utgångarna orkar att dra relä-spolen.
Ett exempel på koppling som jag hittat:
Bild

Går det bra att ersätta transistorn med en "BC547B, NPN, TO92, 45V, 0,2A" ???
Kommer i så fall att mata kretsen med 12v från datorns nätagg så jag kan köra med "vanliga" relän (12v spole)
1kOhm resistorn tror jag inte behövs, kan väl inte ha den alls egentligen då blir det ju pullup till 12V?
"Frihjuls"-dioden har jag lite 1N4003 liggande, borde väl funka?
Övriga tips, kommentarer?

Spindelmotorn är en 150W DC 230V motor kopplad till std hastighetsregleringen, det går tyvärr inte att bara bryta AC matningen till fräsens motorkontroll eftersom den felindikerar direkt så man slår på spänningen igen, då får man vrida potentiometern till 0 igen och varva upp motorn så det blir inte bra för att styra spindeln via MACH3/EMC etc.
Funderar på att istället sätta ett relä på sladden mellan motorkontrollen och motorn, vilket kanske/förhoppningsvis funkar bättre (med min tur så rostar jag antagligen motorkontrollern stället...;-) ) Har försökt googla detta med motorkontrollern på sieg x1 men hittar ingen som försökt sig på att styra on/off på spindeln...
Det finns en forvard/0/reverse vridstömställare på kontrollern men den verkar ingen "hit" att ersätta med relä eftersom man får felindikering där också om man försöker växla från "forward" till 0 eller "reverse" under gaspådrag...(UN-NORMAL står det på lampan, man måste bara älska peking-engelska :lol: )

Kylvätskepumpen är 12V/2A, kommer att drivas från datorns nätagg med relä imellan där också.

Mvh
/järnet
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Går det bra att ersätta transistorn med en "BC547B, NPN, TO92, 45V, 0,2A"

Transistor bestäms (i huvudsak i det här fallet) av hur mycket ström ditt relä drar.

"1kOhm resistorn tror jag inte behövs, kan väl inte ha den alls egentligen då blir det ju pullup till 12V?"

Pull-up eller pull-down motstånd behövs inte ifall parallelportens utgångar har sån funktionalitet inbyggd. En snabb sökning på inet får mig att tro att du inte behöver pull-up/down motstånd.

""Frihjuls"-dioden har jag lite 1N4003 liggande, borde väl funka?"

Yepp
Järnet

Inlägg av Järnet »

tack för svaret,
säg att reläet (bara) drar 50mA@12V, blir det problem med den transistorn då på något sätt? Alltså att den har för hög "rating"?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Ic max för BC547B verkar vara 100 mA så teoretiskt tål den strömmen, även om jag skulle ha valt en transistor med lite mer marginal. 100mA är trots allt ganska lite.

Strömförstärkningen i BC547B är tillräcklig för att ditt relä skall dra med basmotståndet på 10 kohm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De värden som anges i transistordatan är max. värden, alltså kan en transistor jobba med lägre belastning än max. datan anger.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle nog byta basresistorn till 1kohm istället. Det är bättre att basen får lite ner ström än vad som behövs. Är spänningen ut från porten lite låg samtidigt som strömförstärkningen i transistorn är liten så kommer transistorn att bottna bättre.

Vid 10kohm har du risk "worst case" att transistorn inte leder fullt och du får för hög effektutveckling i den. I detta fall med 5V matning är risken inte så stor att överskrida max effektförlust i transistorn, men lika bra att ta det rätt från början.
Järnet

Inlägg av Järnet »

@Mindmapper, jag ska ju mata med 12V, ska jag ändå byta basresistorn till 1k?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sätt in en optokopplare på en gång så skyddar du pporten, eller skaffa ett BreakOut kort som är optoisolerad. Kolla på CNC4PC
Järnet

Inlägg av Järnet »

@tecno
har ett breakoutkort men det är inga optokopplare på det, skulle bli lite väl mycket pyssel att sätta dit, tror jag? Har ingen aning vad man ska ha för modell isåfall (helst nån ic som kan skydda de 4 utgångar jag tänkt ha "reläanpassade"), eller så jag kör på det jag har.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men så haka på en optokopplare på varje utgång som du har tänkt dig så är du skyddad samt har 5V på 'data' sidan och valfritt på 'utsidan' typ 12V som du vill ha till relät.
Järnet

Inlägg av Järnet »

Kan parallellporten alltid driva en optokopplare då?
Kan du ge tips på beteckning/artikelnr för en lämplig modell?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Optokopplare är inte svårdrivna. En billig på Elfa är t.ex EL817. Koppla katod till gnd, och anod via 470Ω till en datapinne. Det bör funka på alla datorer utan att belasta porten för mycket. Det funkar bra för mig med 1k till en dator som ger 5V på porten, så 470 bör även funka till de som ger ut 3,3V.
Järnet

Inlägg av Järnet »

OK, liten och fin pryl den där EL817 :tumupp:
så om jag fattar det rätt så kan "lydiodsidan" på den optokopplaren drivas "direkt" från parallellporten, låt vara att man får sätta in en resistor mellan utgången på lpt och anod på EL817,
På utgången,"reläsidan", är det rätt uppfattat att man kopplar emitter till jord (12v strömförsörjningens jord) och collector till ena sidan av reläspolen. Nästa sida av reläspolen direkt till +12v.
?
Behöver man sätta frihjulsdiod över reläspolens lindning även med denna lösning?
Skillnaden mellan denna lösning och den ovan med transistor ovan, ska då vara:
+Isolerad in/utsida (kan ha olika potential på "jord" in/ut)
+bättre skydd för parallellporten?
+/- samma antal komponenter
-något dyrare med EL817 än en transistor

Lite OT: Om man bygger ett eget bob-kort, vilken kopplare ska man sätta för step/dir utgångarna (antar de behöver vara "rappare")?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför gå över ån efter vatten >>>> CNC4PC <<<<< du kan knappast göra detta billigare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du kan inte driva reläet direkt från optokopplaren. Dels är optokopplarens max ström 50mA samma som reläets, det är alltid bättre med marginaler. Dels behövs det mer ström från porten än vad den förmodligen kan driva för att få ut 50mA på optokopplarens transistorsida.

Så du kommer inte ifrån en transistor. 12V till Resistor 4,7kohm till collektor optokopplare, emitter till bas på transistorn.
Skriv svar