Ett exempel på koppling som jag hittat:

Går det bra att ersätta transistorn med en "BC547B, NPN, TO92, 45V, 0,2A" ???
Kommer i så fall att mata kretsen med 12v från datorns nätagg så jag kan köra med "vanliga" relän (12v spole)
1kOhm resistorn tror jag inte behövs, kan väl inte ha den alls egentligen då blir det ju pullup till 12V?
"Frihjuls"-dioden har jag lite 1N4003 liggande, borde väl funka?
Övriga tips, kommentarer?
Spindelmotorn är en 150W DC 230V motor kopplad till std hastighetsregleringen, det går tyvärr inte att bara bryta AC matningen till fräsens motorkontroll eftersom den felindikerar direkt så man slår på spänningen igen, då får man vrida potentiometern till 0 igen och varva upp motorn så det blir inte bra för att styra spindeln via MACH3/EMC etc.
Funderar på att istället sätta ett relä på sladden mellan motorkontrollen och motorn, vilket kanske/förhoppningsvis funkar bättre (med min tur så rostar jag antagligen motorkontrollern stället...

Det finns en forvard/0/reverse vridstömställare på kontrollern men den verkar ingen "hit" att ersätta med relä eftersom man får felindikering där också om man försöker växla från "forward" till 0 eller "reverse" under gaspådrag...(UN-NORMAL står det på lampan, man måste bara älska peking-engelska

Kylvätskepumpen är 12V/2A, kommer att drivas från datorns nätagg med relä imellan där också.
Mvh
/järnet