Funderingar kring cnc bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mmk

Inlägg av mmk »

Jag får läsa igenom era uträkningar några gånger och se om jag blir klok på det :)

Gjorde en lite test idag: (blev inga jätte bra bilder)
Bild

Bild

kom fram till 2 saker att jag antagligen får ha bredare profil för den svaja och tjockare axel än 20mm eller ha öppna lager.

/Mikael
Senast redigerad av mmk 30 november 2008, 11:04:36, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, det var skönt att det blev samma. Jag var tvungen att känna på tyngden av två mjölkpaket för att få en uppfattning om två kilo var alldeles för liten uppskattad massa. Det kändes rimligt tungt. så det är inte anledningen.

Anledningen till att det blev så låg acceleration och effekt är den relativt låga hastigheten. 8 cm/sekund är ju jättesakta egentligen. Toppaccelerationen är ju faktiskt lägre än jordaccelerationen. När jag lyfter mjölken in i kylskåpet är accelerationen och toppfarten flera gånger högre.

Vi kan ju också räkna på vilket maxvridmoment som krävs med den föreslaga kulskruven som har 15mm stigning.

M = F * s = m * â * s = 2 * 6.9 * 0.015 Nm = 0.2 Nm

Med 50% verkningsgrad krävs 0.4 Nm. I diagramet syns att motorn klarar över 1 Nm vid låga varvtal. 0.4 Nm finns upp till 600 varv/minut.

Eftersom att motorns vridmoment sjunker med varvtalet kanske cirkulär acceleration egentligen är mer lämplig än linjär eftersom att den cirkulära accelerationen, liksom motorns, minskar med hastigheten.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Uträkningen stämmer nog. Förenkla lite:

Kod: Markera allt

v³ / r * m * 0,5
och stoppa in v = 1 m/s, med massan 2 kg och radien 1 mm. Det ger 1 kW, vilket känns rimligt. 0,5 m/s ger 125 W. Och våra ynkliga 0,083 m/s ger 0,58 W.

Det här var faktiskt en riktigt nyttig genomräkning tycker jag! Det ger en bild av vad som krävs för en "kvick" maskin, som är snabb i vändningarna.

Särskilt intressant var det att se att effektkravet är linjärt mot massa och radie, men kubiskt mot hastigheten.

Edit: du hann före :)
mmk

Inlägg av mmk »

Okej Men hur blir det om jag ska ha en skruv på varje sidan i y rörelsen på samma motor med en rem i mellan krånglar det till det?

/Mikael
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gör du det mekanisk rätt så ska det fungera med tandrem till två skruvar och en motor
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag tror du får krana ur kossan lite mer mjölk till dina uträkningar,

2 meter 20mm stålstång väger nog runt 5kilo
motorn han länkar till 0.7kg x 2
1meter skruv 14mm diameter ~1kg
sen har vi aluminiumprofilerna han bygger med dom väger nog en del dem med

så det blev ganska snabbt 10kg utan att allt är med.

Kör gärna med stödda axlar om du har möjlighet det har du igen sen när du ska fräsa.
mmk

Inlägg av mmk »

Okej Hur stora ska remhjulen vara räknar man ut det på något sätt?

/Mikael
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, det är sant. 2 kg är för lite. Med över 10 kg att flytta så räcker nog inte vridmomentet för 1 mm radie med den här motorn.

En annan sak som kräver effekt är att varva upp skruvarna. Den accelerationen kanske kräver mer vridmoment än att accelerera massorna. Har inte räknat på det.
mmk

Inlägg av mmk »

Testat med 70x40 profil idag blev mycket stabilare så det får bli det.
Sen blir det 25mm axel med stöd och öppna lager.

Sen är det här med motorerna ska gå igenom era uträkningar och se om man kan klurar ut något :)

Vad är för och nackdelar med tandad rem istället för kulskruvar?

/Mikael
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kulskruvar är mer exakta, that´s all om det gäller små maskiner, remmar funkar av förklarliga skäl ej till maskiner med högre belastning (och bibehållen detaljprecicion). Remmar blir ju alltid litet som gummiband i praktiken=större längd=högre rellativ fel(Edit: sätt in lämpligt ord här, det står still i min skalle just nu...).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är också vanligt att man kör med två kulskruvar, trapets eller gängstänger, men kopplar ihop dom med en kuggrem, så dom blir synkade.
mmk

Inlägg av mmk »

Okej
Ingen som har byggt med kuggstänger?

/Mikael
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

jag har byggt med kuggstång, blev bra fart på den. blir dock glapp i den men kolla dom budgetmaskiner som finns med kuggstång hur dom har löst det där tror motorn är fjädrande. Jag vill minnas att det var en ganska dyr historia men kan du få tag på stänger billigt så varför inte.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Har man två eller fler kugghjul på samma drivaxel, mot kuggstången, så kan man "förspänna" så att det blir tämligen glappfritt. Tror de kör så på CNC-styrda stansmaskiner där bara position och fart är intressant.
mmk

Inlägg av mmk »

Okej ska kolla lite priser.
Men ska man ändå ha en på varje sida för det ska bli bra?

Uttis > Vad hade du för typ av kuggstång?

/Mikael
Skriv svar