Söker något mellan PIC och Scart / s-video

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Upplösning.. hm en tredjedels normal TV-ruta vore inte fel, eller nånstans runt 300x100. Det räcker med 1bits "grå"skala.

MAX7456 (som sitter i PIC-OSD-grejjerna) verkar vara en trevlig krets. Liknar STV5730. Det är tyvärr inte bara funktionerna som är lika. Jag hittar inget ställe där man kan köpa någon av kretsarna som privatperson.

lgrfbs:
pic-osd.com hade ett kort som heter PROJRS232 som skulle fungera utmärkt.
540kr är lite i överkant, men i värsta fall får det gå. Så då har jag iallafall en backuplösning ifall jag inte hittar något annat. :)

BJ:
Tack för länken! Hm... Jag har programmerat maskinvarukod (som det så vackert heter) på såna kretsar, men det var inte direkt i förrgår om man säger så. Ett datablad skulle nog iofs öppna några av minnesluckorna.

Nu har jag egentligen fått många bra förslag, men i fallet med MAX7456 och STV5730 så saknar jag kretsarna. När det gäller Propeller, Spartan och 6569 så saknar jag kunskap och dokumentation, så det skulle nog ta ett tag att lyckas med. Låter det som att jag helst vill fuska med en enkel och billig lösning? Mjo, så är det. :) Nånting som man kan tämja ganska enkelt, som de tidigare nämnda kretsarna.

edit: Ha! Bejoken har STV5730! Hade helt glömt bort det företaget. :D
Men.. brrr... nästan 300kr/st. Ok, då förstår jag varför färdiga onscreen/overlay-grejjer kostar vad de gör. :roll:
Det kan inte hjälpas. Det får bli två sådana.

edit 2: Testade att sampla två MAX7456 från Maxim. Faktiskt första gången jag samplar något .. förutom ljud då. :D

Men ändå: Tusen tack för tipsen. De har gett mycket inspiration och idéer. :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Verkar som att det inte gick att sampla.

""We are unable to immediately process your sample order as this device requires factory approval. You will be advised within one business day of any problem."

YOUR SAMPLE ORDER HAS NOT BEEN PLACED.
Review the order details. If OK, click SUBMIT.
If not OK, click RETURN TO CART."

Under detaljerna för vad jag requestat så står det inget alls. Kan inte trycka Submit.

Det är första gången jag försökte sampla, så jag vet inte riktigt vad detta betyder. Någon? :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kanske värt att kolla på denhär, enkel hårdvara men ganska imponerande resultat.
http://avga.prometheus4.com/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mycket snyggt! Nackdelen (för mig) är AVR.

Antingen måste man porta det till PIC eller lägga till kod så att man kan skicka data till AVR'en från en PIC. Det sistnämnda blir nog inte så lätt eftersom koden verkar vara väldigt tidskritisk.I båda fallen måste man kunna AVR.

Någon som vill göra en PIC-version? :)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

JimmyAndersson, jag fick samma meddelande hos Maxim sist jag samplade men jag körde på och grejorna kom. Kanske är det för att komponenten inte finns i lager vid samplingstillfället?
bearing

Inlägg av bearing »

Med PIC16 blir det nog bara ungefär 1/4 av upplösningen eftersom instruktionsfrekvensen är lägre.

PIC18 eller dsPIC kanske kan producera liknande upplösning.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Vad är det med timingen som du behöver mer info om?

Det hela är egentligen väldigt enkelt: för PAL ritar du ut 625 linjer, varav 576 hamnar inom det synliga området på skärmen. Varje linje består, så vitt jag har förstått, av en synkpuls, en "front porch" för att elektronstrålen ska hinna in på synliga delen av skärmen efter synken, synlig signal och back porch. Antalet linjer och deras frekvens måste stämma, men antalet pixlar per linje är helt upp till dig. Mer än 720 synliga pixlar kan en vanlig PAL-TV inte upplösa, men du kan slänga på fler eller färre om du vill.

Horisontell synk var 1/25/625 s = 15,625 kHz, och vertikal synk var 1/50 s. Du ritar ut varannan linje bara (interlace), ger vertikal synk, ritar ut de linjer som du inte ritade ut förra gången, och ger vertikal synk igen.

För full PAL-upplösning hamnar pixelklockan på runt 12,5 MHz.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

http://www.micro-examples.com/public/mi ... poser.html
http://www.micro-examples.com/public/mi ... al-tv.html

Den senare har jag modifierat för 160 i x-led.
Dock ingen cirkel/line support.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Factory approval kan vara är om kretsen du samplar precis kommit ut på marknaden eller om det är en lite speciell krets eller om det är ett större antal eller om den är lite dyr, och det blir absolut en factory approval om det är allt samtidigt.

Som sagt det är bara att gå vidare, för det skall gå, och accepterar de din sampel så gör de annars ej det tar dock några dagar extra pga detta då andra personer utom de som normalt handhar en sample skall godkänna den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hade missat att det dykt upp nya inlägg här. Olästa markeras som lästa, ni vet.. :roll:

Jag har fortfarande inte fått svar från Maxim, men Baron3d och MadModder's länkar innehåller precis vad som behövdes för att täppa igen kunskapsluckorna. Stort tack till båda er! :tumupp: :)

Arvidb:
"Vad är det med timingen som du behöver mer info om?"

Det var främst hur ofta man kan skicka ut en ny pixel och hur länge varje "pixelpuls" ska pågå. Men den här bilden i MadModders länk gav den efterlängtade aha-upplevelsen. :)

Nu ska jag läsa mer i länkarna och göra lite testkod. Återkommer med resultatet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, ljusdatan efter synkpulsen innehåller ju egentligen inga pixlar, utan det är en helt kontinuerlig analog signal som motsvarar en linje. Det syns klart och tydligt på exempelbilden med pojken och papegojorna längst ner. Där det är ljust är det högre spänning, och där det är mörkt är det lägre. Synliga pixlar uppkommer först när man förhållandevis långsamt framställer denna signal digitalt. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Skriv svar