Bästa flatskärm-TVn? ;)
Bästa flatskärm-TVn? ;)
OK. TVn har rasat, måste nog fundera allvarligt på en ny. Tips? Behöver inget jättestort och flashigt, men bra kvalitet och HD-klart bör det vara. Skall fara via bibban och kolla R&R i morgon, men tänkte att jag skulle höra här oxå.
- Illuwatar
- Kontakt:
Ett generellt tips: Titta noga på bilden med lågupplösta signaler (helst med vanliga TV-sändningar om möjligt). De flesta apparater ser bra ut när de matas med "native" signal (sådan som är anpassad för panelens upplösning). Däremot varierar kvaliteten på den inbyggda uppskalningslogiken.
Sedan om det skall vara LCD eller Plasma beror på vad du primärt tänker titta på. Skall en PC vara inblandad är en 1080p-LCD det bästa valet. För vanlig TV är (nog) en 720p plasma bättre, men LCD blir bättre för varje generation som kommer så skillnaderna blir mindre.
Sedan om det skall vara LCD eller Plasma beror på vad du primärt tänker titta på. Skall en PC vara inblandad är en 1080p-LCD det bästa valet. För vanlig TV är (nog) en 720p plasma bättre, men LCD blir bättre för varje generation som kommer så skillnaderna blir mindre.
Kika på hur bilden ser ut vid snabba panoreringar, förutsatt att apparaterna får en bra signal. På Elgiganten i Bromma så blinkade alla apparater vid panoreringar.
Sen är jag egentligen övertygad om att man ska läsa ordentligt om olika apparater på nätet först, ofta kan man inte ändra inställningarna till något vettigt i affären och då kan man inte dra någon bra slutsats om bilden.
http://www.minhembio.com/forum/ kan vara en lämplig plats att börja läsa på.
Sen är jag egentligen övertygad om att man ska läsa ordentligt om olika apparater på nätet först, ofta kan man inte ändra inställningarna till något vettigt i affären och då kan man inte dra någon bra slutsats om bilden.
http://www.minhembio.com/forum/ kan vara en lämplig plats att börja läsa på.
OK. Tackar. Det var bara huvudsäkringen i gamla Finluxen som brunnit, men det lutar ändå åt att skatteåterbäringen går till en ny.
Jo, vi har redan digitalbox.
Då jag gått och slötittat på tex elgiganten så har jag inte blivit så överdrivet imponerad. Däremot var vi hos en kompis i England i fjol somras. Han har en 50" eller så och vi kollade på "Dianakonserten" i HD, det var imponerande!
Jo, vi har redan digitalbox.
Då jag gått och slötittat på tex elgiganten så har jag inte blivit så överdrivet imponerad. Däremot var vi hos en kompis i England i fjol somras. Han har en 50" eller så och vi kollade på "Dianakonserten" i HD, det var imponerande!
-
FarbrorEstland
- Kontakt:
Kan inte annat än att rekommendera någon av Panasonics modeller. Kör själv med TH-42PZ85, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284646 sedan juli och jag är toknöjd. Har rekommenderat den tidigare till folk och jag vet ingen som är missnöjd. Generellt kan man säga att Panasonic brukar få bäst betyg, efter Pioneer som ligger i en helt annan prisklass.
Klockren bild både med icke HD och med full HD-signal.
Klockren bild både med icke HD och med full HD-signal.