Ingen kontakt i TV-uttag. Jag får fnatt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Mystiken tätnar... 8)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

En idee kan ju vara att kolla så du inte ha ett måndags ex av uttaget genom att testa det mot ett annat fungerande.

Sen du saknar ju termineringsmotståndet som man normalt sätter (om man är seriös) ..
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

OK, eftersom det inte är någon skruv på utgångsplinten så är det ett slututtag, ett sådant har cirka 1 dB anslutningsdämpning.
Termineringsmotståndet på 75 Ohm sitter inne i kapslingen.

Ett sådant antennuttag bör normalt inte dämpa signalen märkbart, misstänker att det är fel på det.

Anmärkningsvärt är också att CO's uttag är lika dyrt som ett äkta Hirschmann uttag på Elfa :oops:

Kjelle
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man bara har en TV så ska det väl inte vara någon terminering. Den sitter väl i apparaten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så är det. Men det här borde funka bra. Slututtag med bara 1dB dämpning.
http://www.kjell.com/?item=30445&path=6 ... ,661000000
saxofon

Inlägg av saxofon »

Men vänta lite... varför dra RF runtomkring i huset via sladd, när man kan använda IP istället? :?:

Skaffa en liten strömsnål server att ha på vinden nära antennen, kör MythTV och streama sedan vidare materialet till brukarna i vardagsrummet, köket, bastun...
Dit med en NAS någonstans också så blir det riktigt najs. :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du har väl använt rätt uttag på dosan? Det är ju bara den ena som är för TV, den andra är för radio (och borde ju normalt sett ha en egen ingång...)

Saxofon: Så har jag:-) Fast min backend står inte på vinden utan i källaren. Men det är i alla fall 20 m kortare kabel dit än det är till vardagsrummet (som ligger i andra änden av huset). Och mina diskar (3x250G) sitter i backend (som är en PII 450 MHz 256 MB med dubbla Nova-T).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skulle gärna vilja ha TV via ethernet! Men eftersom ingen av mina TV apparater har ethernet blir det en massa datorer att införskaffa vilket tär för mycket på kassan.
Ursäkta Jimmy om jag skräpar ner tråden (isåfall kan du kanske flytta detta till en ny). Finns det TV-apparater med ethernet eller är det på gång? Tänker inte på datorer med TV utan rena TV-apparater med ethernet.

Edit: Nerre>den andra är för radio (och borde ju normalt sett ha en egen ingång...)

Det blir en massa koaxkablar i onödan med en egen ingång. Förr i tiden låg TV-banden runt omkring de frekvenser som radion använder. Med digital marksänd TV ligger TV signalen över radion, men det är inga större problem att ha samma kabel. I radiouttaget filtrerar man bort TV signalerna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

(Kansker borde delas ut till en ny tråd..)

Nej, det finns såvitt jag vet inga TV-apparater idag med inbyggd dator som klarar TV över ethernet. Ännu. Men väldigt många TV-apparater har en inbyggd digitalmottagare som kanske inte funkar att uppgradera. Och skillnaden mellan att köpa en digitalbox och att köpa en dator som "frontend" till ett MythTV-system är inte så stor som man kan tro (och fördelen med datorn är att den oftast är lättare att uppgradera).

Ett mini-ATX moderkort med inbyggd grafik (nVidia/Intel med S-videoutgång), inbyggt nätverkskort, processor och 512 MB RAM kostar inte så mycket. Det dyraste är en tyst nätdel, typ picoPSU.

En av burkarna som jag kör som frontend gav jag 800 spänn för, och det var 2 år sen tror jag (den har dock inte S-video). Är det bara Intel-eller nVidia-grafik så funkar det utmärkt med 7-800 Mhz och 256 MB minne så länge man inte ska ha HDTV. Med t.ex. MiniMyth kan man köra disklöst och boota över nätverket (då behöver man lite extra RAM).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kommer sitta en liten dator på vinden, så tanken är inte helt ointressant direkt. :)
Men så var det ju det här med hur man konverterar ett RJ45-uttag till scart-uttag. Hmm.. Jag använder redan nu en dator i servergarderoben för att spela in TV-program, så egentligen har jag redan hårdvaran som behövs. Det här tål att tänkas vidare på. :)

Men det får tyvärr hamna en liten bit ner på prioritetslistan. Det finns lite annat som måste bli klart före. Så ett fungerande antennuttag är fortfarande aktuellt.

Nerre:
"Du har väl använt rätt uttag på dosan?"

Jepp. Det är bara ett som passar, om man inte sätter hankontakter i båda ändarna av antennkabeln som går till TV'n. :)

Kjelle:
"Ett sådant antennuttag bör normalt inte dämpa signalen märkbart, misstänker att det är fel på det."

Så kan det nog vara. Sedan kanske uttaget som satt där från början (som inte heller gav bild) dämpade för mycket, så att det inte fungerade av den orsaken.

MadModder:
Jag ska skaffa ett sådant uttag och testa. Får jag ändå ingen bild så har jag problem.. :D
sa2avr

Inlägg av sa2avr »

Jag tror du har köpt ett trasigt uttag.
Om nedledningen är en KTV 0,8-3,8 så byt till en med minst 1.0 kärna. Helst en RG6T om du får tag i sådan kabel. Det är en trippelskärmad 1.1-4.9.
Sen köp ett riktigt 1db uttag och inte nåt kinatillverkat budgetskrot.
Leta efter någon som säljer Teleste men det är inte så lätt eftersom dom inte säljer något till konsumentmarknaden utan bara till kabeltvinstallatörer.
Om du inte får tag i något riktigt uttag så får du höra av dig så kollar jag på jobbet och skickar ett.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Biltemas kabel ska tydligen vara riktigt prisvärd.
Skriv svar