Ingen kontakt i TV-uttag. Jag får fnatt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ingen kontakt i TV-uttag. Jag får fnatt...

Inlägg av JimmyAndersson »

När vi flyttade in i huset så kopplade jag in en ny antenn + kabel på vinden och märkte att jag inte fick någon signal från TV-uttaget (sånt där vanligt infällt) i vardagsrummet. Uttaget såg lite risigt ut och då hade jag inget nytt så det fick bli ett skarvuttag istället. Då fick jag bild.

Igår köpte jag ett nytt uttag. Men med det får jag ingen bild. Har kollat så skärmstrumpan får kontakt där den ska. Har klippt, skalat kabeln och gjort om kopplingen flera gånger och sett till så att kontakten verkligen får kontakt (klämde ihop den en aning) och att det inte är någon kortis.

Jag lyckas alltså få bild med ett skarvuttag men inte med något TV-uttag avsett för fast montering.
Någon som har en idé om vad det kan bero på?

Jag satt i en timma nu i kväll och mätte och skruvade, utan någon skillnad. Signalnivån är knappt mätbar... Sätter jag dit skarvkontakten igen så blir signalen och bilden hur fin som helst. Jag håller på att få fnatt. :wacko:
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Du har tydligen fått tag på ett uttag med hög anslutningsdämpning, ett sådant kan dämpa signalen över 10 dB.

Går inte koaxen vidare till ett annat uttag så sätt dit ett slututtag istället.

Kjelle
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kan man se att det är ett sådant uttag just pga att det har möjlighet för vidarekoppling?
Mitt uttag har nämligen det. Det är förresten 36-2863 från Clas Ohlson.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Ja det var inga specifikationer alls från CO :)

Hittade följande på Elfa, den har 4.5 dB anslutningsdämpning vilket gör
att du "bara" förlorar lite mer än halva signalen.
Så något sådant måste du ha.

Elfa art.nr. 78-032-16

Normalt sett bör signalen även gå igenom ett uttag med hög anslutningsdämpning men jag misstänker att din signal ligger lite på gränsen.

Kjelle

Edit: länk ändrad
Senast redigerad av Kjelle 19 november 2008, 16:45:08, redigerad totalt 1 gång.
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Kjelle - var det artikelnummer 78-032-16 du avsåg?

Din länk funkar inte...
Nerre

Inlägg av Nerre »

JimmyAndersson skrev:Kan man se att det är ett sådant uttag just pga att det har möjlighet för vidarekoppling?
Ja. Det går inte att "förgrena" en antennsignal utan att dämpa den (om du inte samtidigt har en förstärkare)

Det brukar finnas två typer.

Den ena har väldigt låg dämpning för den anslutning som kopplas vidare, men ganska hög för själva uttaget. Tror de brukar vara avsedda för kabel-TV där man ofta har många uttag efter varandra.

Den andra har ungefär lika stor dämpning för båda uttaget och vidarekopplingen.

Även förgreningar finns i de två varianterna, den första brukar kallas tap och den andra splitter har jag för mig.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Vitsen med hög anslutningsdämpning i kabeltvnät är att få hög isolation
mellan uttagen.
Tv apparaternas lokaloscillatorer skall då inte störa varandra.

kjelle
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, just det ja. :)
Så då får kabeln med skarvuttaget sticka ut från väggen i några dagar till,
tills jag skaffat ett lämpligt uttag. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jimmy har du inte tid med "the nobble art of modding". :)
Det är värdelöst med antenn på vindan om signalen är klen.
Eftersom du bor i eget hus stör du bara dig själv. Om du tar bort dämpningen i uttaget så har du samma som din skarvkontakt. Du har väl gamla uttaget kvar!

Sätter du in fler uttag måste du ändå göra något åt signalen. Tänker du koppla på flera uttag måste du se till att du får anpassning i systemet. Utan anpassning får du reflexer och en massa knäppa fenomen av det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En bra grej är en aktiv förstärkare uppe på maströret, som spänningsmatas via antennkabeln från en dosa inne vid uttaget. Förstärkare inne tenderar att göra signalförhållandena ännu sämre.
Norpan

Inlägg av Norpan »

> en aktiv förstärkare uppe på maströret
I mitt tycke, den enda lösningen, om man nu ska ha antennförstärkare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ännu bättre är att sätta antennen där den ger bästa möjliga signal, och kanske slippa förstärkare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man kan behöva förstärkare ändå, om den bra placeringen innebär att man har 30 m kabel till TVn (eller boxen, som de flesta antagligen har idag). Eller om man har många uttag så man sitter med en 4-utgångars splitter eller nåt annat med hög dämpning.

Men helt klart ska man ju ha förstärkaren så nära antennen som möjligt, för annars kommer man ju även att förstärka en massa brus (och S/N är vad jag förstått viktigare för digitalmottagare än signalstyrka).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mindmapper:
Jimmy har du inte tid med "the nobble art of modding".

Det har jag nästan alltid tid med. :)
Har glömt skriva det, men efter mitt senast inlägg så plockade jag faktiskt fram dremelkopian och sågade upp en flik på baksidan av antennuttaget. Det var nästan 1mm tjock järn..

Där inne hittade jag ett litet kretskort, som jag tyvärr inte fick ut. Så jag lokaliserade lödpunkterna för själva kontakten och skruvanslutningen, och lödde en sladd mellan dem. Tyvärr blev det ingen skillnad, så jag misstänker att det blev någon mysig slinga/antennloop pga sladden och de befintliga banorna (som jag inte kom åt att kapa).

Nu sitter skarvuttaget på sladden igen och jag har fin signalstyrka. För att slippa hålet i väggdosan så satte jag dit ett sånt där täcklock med kabelgenomföring. Ser fint ut, men det får nog bli ett antennuttag där så småningom.

Jag har förresten en antennförstärkare vid antennen som spänningsmatas via antennkabeln.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Konstigt att du har förstärkare och så risig signal. Är du säker på att förstärkaren verkligen förstärker. Om du kör utan har du någon signal över huvud taget. Att utgå från en nästan obefintlig signal (mest brus) och sedan förstärka det blir inte mycket. Bättre att flytta ut antenn och få bättre signal. Lättare sagt än gjort kanske, men det bästa sättet faktiskt.
Skriv svar